Nekromanti Hur gamla rollspel spelar ni fortfarande?

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
1: dod 91 , kult och mutant 2089

2: det är väl en personfråga om den äldre versionen är bättre än den nya håller man sig till den äldre jag kör hellre whfrpg 2:ed än 3:ed och hellre dnd 3,5 än 4th eftersom dom senare i mina ögon är brädspel dock ska ju sägas att dom tidigare nämnda inte är ursprungsversionerna så där går jag lite emot mig själv .

3: det beror sig väl på hur stor fanbas spelet har om det finns individer som fortsätter tillverka material och skriva äventyr , uppdatera regler och dylikt kan ett spel leva för evigt

4: dod håller alltid och coc tycker jag stått sig bra mot tidens tand

5: ?

6: kult , mutant 2

7: eon , dnd

8: hrmmm *funderar* säger nog ja . ta ett rollspel som släpptes på 80-talet där dom säger att 2000 ska vi åka i flygande bilar, det ska ha varit ett 3:e världskrig, cyborger ska vandra på gatan osv det känns inte så aktuellt nu , det känns ganska utdaterat iom att jag lever på 2000-talet och vet hur det är så faller illusionen

samma som när man ser en gammal film från 80-talet som ska utspela sig i framtiden år 2000 man bara skrattar åt deras visioner för hur vi skulle leva då
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...inte bara nostalgiska, även rent spelmässiga. T.ex. handlar WFRPG mer om intrig och skräck än senare versioner. Och second ed av CoC var den bäst balanserade versionen. Precis lagom mycket innehåll.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
anth said:
6. Vilket rollspel, som försvunnit från marknaden, saknar ni mest?
Jag har nog kommit fram till att det är Viking. Inte regelverket, för all del, men väl den lite mer hardcore historiska realismen. Viking var min favoritjulklapp där kring -95, eller när det nu begav sig. Boken tog jag med mig till skolan och visade till och med stolt upp den för min lärare. Jag läste och lärde mig och skrev till sist en uppsats om vikingar (jag hade rollspelet bland mina källor, haha!).

När det kommer till rollspel så är jag verkligen inte den nostalgiska typen. Skulle aldrig få för mig att spela ett spel bara för att jag hade roligt med det på 90-talet, till exempel. Men just viking, med dess barska och karga framtoning, har jag nog i hemlighet gått och hoppats att någon i min krets ska plocka upp och säga "kom igen, vi lirar det här!" (Då skulle jag ba' "JAAAAA!!!" och få dåndimpen eller nått... :gremwink: )
 

Bortbytingen

Veteran
Joined
27 Sep 2008
Messages
25
Location
Örebro
Respekt Bunny! Jag håller med dig helt och fullt. Viking är det rollspel som för mig har vuxit med åren, inte regelmässigt, men min egen syn på vikingatiden och deras livsåskådning/människosyn, det är det som gör Viking fascinerande, om man sedan lägger till hårdheten som avspeglar sig i isländsklitteratur så är det en hit. Svårigheten kan ligga i att få spelarna att tänka ur ett vikingaperspektiv och inte ur ett 2000-tals versionen av vikingatiden (eller för den skull ännu värre 1800-talets romantiserade bild av vikingatiden). Är man intresserad av historia, intriger och rollspelande är Viking suberpt, vill man har hack´n slash så lär man bli besviken, då striderna är för realistiska dvs man dör när man får en yxa i huvudet. Surprise :), men en sak har du fel i Viking går fortfarande att ladda ner gratis i digitalform.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Bortbytingen said:
Respekt Bunny! Jag håller med dig helt och fullt. Viking är det rollspel som för mig har vuxit med åren, inte regelmässigt, men min egen syn på vikingatiden och deras livsåskådning/människosyn, det är det som gör Viking fascinerande, om man sedan lägger till hårdheten som avspeglar sig i isländsklitteratur så är det en hit. Svårigheten kan ligga i att få spelarna att tänka ur ett vikingaperspektiv och inte ur ett 2000-tals versionen av vikingatiden (eller för den skull ännu värre 1800-talets romantiserade bild av vikingatiden). Är man intresserad av historia, intriger och rollspelande är Viking suberpt, vill man har hack´n slash så lär man bli besviken, då striderna är för realistiska dvs man dör när man får en yxa i huvudet. Surprise :), men en sak har du fel i Viking går fortfarande att ladda ner gratis i digitalform.
Jag längtar inte riktigt tillbaka till Vikings regelsystem, men däremot fann jag deras världsupplägg väldigt inspirerande - så det är vi helt överrens. Därför håller jag vissa regelalternativ under uppsikt, som till exempel det här hacket av Apocalyspe World - Sagas of the Icelanders. Det hade nog fungerat fint om jag är ute efter AW:s regelfilosofi, vilket jag inte är helt säker på att jag är.

Om inte annat kanske jag kör Viking med Solar Systems regelbas, om inte annat för att det är så hemvant.
 
Joined
12 Nov 2008
Messages
42
Krille said:
Antag att vi mäter marknaden i Äventyrsenheter. I så fall säljer bakgrundsmoduler i ungefär två ÄE (dvs för varje sålt äventyr har det sålts två bakgrundsmoduler); regelmoduler ca 3-4 ÄE och grundregler ca 5-10 ÄE.

Förr eller senare är marknaden för grundreglerna mättad, och den kan inte ersättas med extragrunks i all oändlighet. Då blir man tvungen att ta till ett av två standardtrick i branschen: en ny version, eller ett nytt annat rollspel. Om man inte tar till något av dessa två trick så kommer inte rollspelstillverkaren att överleva.
Inte säker på att jag fattar, Krille.

Menar du alltså att det säljs fler regelböcker än äventyr?
Jag har nog max fem regelböcker, men en hel bokhylla full med äventyrsmoduler..

/ Fredrik
 
Top