Nekromanti Hur göra?

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941


Om jag nu vill få ljud till filmen vad ska jag göra då?

/Jaggernaut - odatalogisk
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Prova att öppna den med flera program, quicktime, gamla windows media player m.m.
Brukar alltid vara någon som fungerar...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Re: http://www.videolan.org/vlc [länk] kanske

Korrekt! VLC spelar allt - nästan! Jag har en divx:ad film som bara går att spela i RealPlayer...

Som någon annan skrev så ska man ha ett gäng olika spelare att välja mellan, alltid funkar det i nån.

Dewil
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Problemet med denna approach är att nästan alla spelare är DirectShow-spelare. DirectShow är den komponent i windows som används för att spela upp video (bild+ljud). En DS-spelare är bara ett program som "kopplar ihop" de olika delarna i DirectShow till en helhet. Skaparen av "Reclock" (ett program för att synka bild och ljud) förklarar det hela rätt enkelt:

DirectShow is the DirectX component that plays or record video and audio on your PC. DirectShow contains many modules called “filters” and connect them in a “filter graph” to finally render the movie.
Let’s take an example, with the steps needed to play a DIVX movie:
- First you need to demux the audio and video from the AVI file: one filter will do that and will produce two streams (audio + video)
- Then you need to decode audio stream (MP3 for example): a MP3 decoder filter will do that
- You also need to decode video: a DIVX decoder filter will do that
- You must render the decoded movie in a window: a video renderer filter is needed
- You must play decoded audio: an audio renderer is used.

DirectShow was cleverly designed because it will automatically search and find what filters are the best to render a movie. For example, the audio and video renderers are completely generic (they are provided by Microsoft) and will eat the output of every decoder filter in the world.
That’s one reason why there exist many DIVX players out there. A player is only a nutshell where filter graphs are built and run.
I teorin kommer alla spelare som använder DirectShow kunna spela upp exakt samma saker, för de är alla beroende av vilka decoder-filter som finns installerade på datorn. Vanliga directshow-spelare är WMP (alla versioner), Quicktime, Realplayer etc. VLC som det talas om nedan är ett undantag, den har ett eget system av dekoder-filter och berörs alltså inte vad som redan finns installerat på windows. Vilket givetvis både har sina för- och nackdelar.

I praktiken kan olika DS-spelare fungera olika bra, antagligen eftersom det finns quirks och buggar i olika ds-filter som gör att man måste specialanpassa spelaren lite efter filtren.

Men generellt sett (och det är det här jag försöker säga med detta onödigt långa inlägg): om det inte funkar med windows media player 9, så funkar det antagligen inte med quicktime heller. Men chansen finns att det funkar med VLC (och vice versa) :gremsmile:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det fungerar!!!!! (<-- fem utropstecken) [NT]

Men vad vet jag.

Alldeles tillräckligt för mig iaf :gremtongue:

/Jaggernuat - nöjd
 
Top