Nekromanti Hur göra klassiskt grottkräl på nytt, roligt, sätt

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Problemet är som du säger, att det blir extremt superrälsat.

Hur upplevde dina spelare det?
Det var så länge sedan att jag glömt bort det, tyvärr. Mina spelare finner sig i det då de inte har något emot att rälsas. Grejen är att man låter spelarna få agera fritt i miljön istället, så att de fortfarande känner att de får göra något. Jag skulle säga att den här metoden påminner om att färdas till en stad, där spelarna sedan får göra vad de vill i staden, fast i mycket mindre skala (varje rum). Då döljer man rälsningen rätt mycket.

Hela Svavelvinter var faktiskt väldigt linjärt dessutom. En spelare sade sade ändå: "Även om du flera gånger påpekade att du kände att äventyret var rälsat så lyckades du skapa en illusion om att vi hade helt fria händer att göra vad vi ville". Kanske är det bara du som känner, med facit i hand, att det är rälsat?

Vad tyckte dina spelare?

/Han som tror mycket på träning och att känna sin egen spelgrupp
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Men detta är ju bara samma sak som att man inte beskriver varje steg när man går omkring i fantasystaden.

Det är väl klart man inte ska rita ut varenda liten tunnel och grotta.

När det inte finns några relevanta val är det ju bara att spola fram som SL.

Detta i sig är ju inte järnvägsräls om man stannar upp och ger en beskrvning när det väl har någon betydelse om man fortsätter i tunneln rakt fram (mot nivåns stora elaka slutchef) eller om man tar spiraltrappan upp (därför att man vet prinsessan ska sitta i ett torn nånstans) eller om man lyfter upp gallret till järnstegen ner (därför att man behöver lavademonens hjärta för ritualen man fixat fram).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Sluta skräpa ner forumen! …

Nu har du sedan igår postat fyra helt meningslösa inlägg.

Sluta med det är du vänlig.
 
Top