Nekromanti Hur göra i Mutant Chronicles (Andra utgåvan)?

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jag som är amatör-spelledare i detta spel funderade på om man skulle dela ut HP (hjältepoäng) till folk som slår perfekta slag. Det är ju trots allt HP:na man höjer med...

Är detta rimligt?

/Magnus


"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
OK... dom jag spelade med under helgen gav jag 1T2 HP per perfekt slag...
Är det för mycket? Ska jag kanske ge dom bara en poäng så att det inte blir allt för mycket?

/Magnus


"In God they believe, but in Metal we trust"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Reglerna i MC är ologiska opolitliga och ogenomtänkta köp Neotech istället...
Fast OM du vill ha ett spel med enkla regler som MC köp då Fading Suns ( rymdspel man kan säga att FS ÄR vad MC borde ha varit men aldrig blev.. Nämligen bra spel )

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Reglerna i MC är ologiska opolitliga och ogenomtänkta köp Neotech istället...
Fast OM du vill ha ett spel med enkla regler som MC köp då Fading Suns ( rymdspel man kan säga att FS ÄR vad MC borde ha varit men aldrig blev.. Nämligen bra spel )</I>

Tänk om jag (eller nån) skulle sitta på Eon-forumet och besvara varenda regelfråga med "Eon är bajs! Köp Gondica istället!"? Det skulle ju inte direkt besvara det som folk ville veta....

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
*skrattar* du har rätt *ler* Men Gondica coh Neotech är båda Otroligt mycket bättre än vad exempel viss MC eller Cronopia någon sin kan påstås vara...
Reglerna i MC gör att skadorna är ologiska och vapnen är dumma och infrastrukturen i samhället är inte trovärdigt.
Så ja jag ogillar det fast för nybörjare KAN jag förstå tjusningen lätta regler att förstå och spela själv älskade jag Mutant1-2 *ler* önskar att han som var SL då hade tillåtit mig att spela Muterad Älg *suck*..
Tja Hur som helst FS ÄR lättare regler och något bättre samhälle ( lite mer logiskt i alla fall ) och tja reglerna ÄR inte bra men de är lätta och snabba och vapnen ÄR dödliga vilket är själva meningen MED vapen..
( TJA OM man kör med extra regeln angånde skjutvapen så blir vapnena i FS extremt dödliga )

Okej sen tja allt jag försökte göra var att tippsa grabben om SF spel som av bättre kvalite och Fading Suns ÄR bättre än vad MC är med regler som är lätta.
FS ger även spelare möjligheten att vara lite av en kobolt genom att använda sig av personliga energi sköldar så kan man bli nästan osårbar emot kulor och krut.. *ler* plasma vapen coh sådant KAN ställa till problem lika så egg vapen ( OM man väljer att göra lite skada KAN man hugga igenom utan att energi skölden aktiverars i FS )


Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vilket är...

...en bra anledning till varför MC kanske borde få ett eget forum.

Det verkar som om så fort någon säger att han gillar MC, finns det någon som känner behovet av att slå denne på käften.

På Drakar-forumet har nu äntligen debatten om Chronopias goda och dåliga sidor dött, eftersom folk accepterar att vissa tycker att det är dåligt, och vissa tycker att det är bra.

När ska detta nå sci-fi-forumet?

Förresten, Åke har ju sagt nått bra om detta tidigare:

<a href='http://www.rollspel.com/humor/rosenius/spel2010.gif'>Så här är det</a>.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
1 poäng räcker

Se även sidan 153 i första upplagans regelbok, eller sidan 83 i den andra upplagans regelbok.

Där sägs visserligen inget om perfekta slag, men jag tycker att det kan vara värt en poäng för såna.

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag tycker inte man borde utgå från perfekta slag när du ger HP. Mer för vad man lyckas uppnå. Man kan uppnå mer med lite kreativt tänkande och ett par lyckade färdighetsslag än med hjärndödhet och perfekta slag.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Är gondica och neotech bättre? Just bättre. Vem avgör det? Du? Har du sådan unik insikt i människans sinne att du kan avgöra vad som är "bra"? Människor är ganska olika av sig faktiskt.

Härur stammar min avsky för kritiker som ska betygsätta allt och sätta en bra/dålig-stämmpel på det. De har väl ingen aning om vad gemene man tycker egentligen. Jag har i princip aldrig i hela mitt liv varit överens med en "seriös" filmkritiker. Fast jag antar att det gör att min filmsmak... ja, suger kanske. Men de använder inte sådana ord.

LL - hoppar tillbacka från förhandsgranskningen: uptäckte hur arg jag låter. Har bara ätit antibiotika idag så jag skyller mitt dåliga humör på det /images/icons/smile.gif

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
hållkäft! MC är skit bra.
jag antar att du inte spelat det så mycket eller ens ägt alla tilläggs böcker heller.

First i was blind, now i can see.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag antar att du inte spelat det så mycket eller ens ägt alla tilläggs böcker heller."

Om man, vid första spelningen 1994 eller så, konstaterar att spelet inte tilltalar en det minsta, är ungefär lika attraktivt som sur grädde (om än inslaget i en jefligt snygg förpackning) och lika intressant som en hel säsong Rederiet i repris, måste man köpa resten av skräpet eller genomlida timme efter timme av mental tortyr för att man ska få uttala sig och säga att man tycker att spelet är som häcken på en babian?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>måste man köpa resten av skräpet eller genomlida timme efter timme av mental tortyr för att man ska få uttala sig och säga att man tycker att spelet är som häcken på en babian?</I>

Troligen inte, såvida man inte också vill hävda att allt som har getts ut till spelet är dåligt, för det vet man inte förrän man har läst allt.
I vilket fall behöver man inte gå runt och säga åt andra att <I>de</I> ska tycka likadant också.

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Frågan som intresserar mig...

...är varför ett fåtal personer känner ett behov att uttala ett sådant ogillande i tid och otid, till exempel som svar på en fråga som ställdes av en person som uppenbarligen spelar spelet och som gillar det?

Alltså, inte att du Krille reagerar så, men det finns ett antal besökare som gör det. Det gäller förresten inte bara MC, utan andra spel också.

Självklart får man tycka att ett spel är dåligt, till och med utan att äga böckerna. Det är till och med så att man får tycka att spelet verkar dåligt utan att ens ha läst böckerna.

Men själva missionerandet om att sagda spel suger påminner för mycket om... dogmatiskt missionerande, typ.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
OM det är mig du *voff* på så kan jag säga JAG äger 1 exemplar av MC samt 2-3 av de utgivna böckerna som jag köpte under en helg för många år sedan..
Efter att jag hade läst igenom spelet så insåg jag att det var dålig kvalite på hela MC de var så upptagen av att tjäna pengar genom att ge ut spel i Kvantitet att de glömde bort att ge spelet ens en droppe kvalite.

SÅ tja Fading Suns ÄR vad MC skulle ha varit men inte är. Fading suns är inte värdens bästa spel om man jämför andra spel jag känner till men FS är ett spel som jag kommer att vara SL i igen MC kommer jag aldrig att vilja vara SL i eller ens läsa.

Sen angånde de andra böckerna till MC så JA majoriteten av dom har jag läst stånde i butiker och hos vänner som tur var är jag en snabb läsare med hög läsförståelse och MC böckernas kvalite sjunker per sida man läser..
De första och älsta av spelböckerna hade nästan kvalite de senaste skulle inte ens duga till toa.
En sjukdom som plågar MC är koboltism varje bok som kommer ut måste vara mer häftig med coolare vapen coh tuffare soldater än de föregånde vilket gör att spelets balans är dålig och värden är ogenomtänkt...

Orsaken att jag klagar är inte det attjag vill klanka ner på de som gillar MC tvärt om allt jag vill är att försöka få dom att titta på de andra spel med högre kvalite..
Neotech.. Futuristisk underhållande och techno triller spel..
Fading Suns. Väldigt lik stämning men med kvalite och bättre värds beskrivning.. spelas under den nya medeltiden PSI förmågor, "religös magi", Rymdskepp, Adelsmän, och en hel galax att utforska gör spelet väldigt underhållande..
Eon.. Ooo hig fantasy med alver dvärgar coh BRA fungerande genomtänkta regler och värd
Gondica.. Low fantasy men underbart fängslande värd men bra regler och gott om utryme för hjältedåd
Star Wars Orginalet. *hmm* Leia *kyss* nä allvarligt talat Härligt spel
Mutant1-2.. Orginala mutant den första där man kunde spela muterad grävling. Jag tycker det är lustigt reglerna är faktist bättre vad gäller färdigheter och strid än i MC. Sen så beskrivningen på värden är väl inte så bra men genom alla moduler som senare kom ut så vart det riktigt roligt
Wastland.. Tja SÅ länge man struntar i Byrr så är det bra
Star TrekTNG rpg. Tja Jag skulle aldrig tänka mig att vara SL i detta spel för jag gillar inte star trek MEN reglerna ÄR bättre än i MC och så är även beskrivninen på värden
Babylon5.. Ooo bra så bra tyvär så kommer jag inte vara SL här jag *hmm* tycker att B5 ska få slippa se mina onda elaka spelare bråka med John Sheridan och de andra grabbarna *suck* känner jag gänget rätt så *boom* så försvinner B5
Tellus.. Tja har aldrig spelat eller spellett men fick ett ex tillsammans med sista Codex och Tellus ÄR bättre än MC

Sen givet viss så finns det värre spel än MC tyvär kan jag inte komma på någon just nu Jag vet att det finns har läst ett som var värre tyvär måste mitt minne ha fördrivet namnet troligen på grund av de traumatiska skratt/smärta chocken jag fick men *ler*

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Undrar bara

Här säger du att Rosen har rätt angående ditt tidigare inlägg, men samtidigt i samma inlägg fortsätter du med samma argument och smutskastning.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Frågan var inte...

...vilket rollspel skall jag köpa? Utan hur skall jag fördela HP?

Sedan är det upp till var och en att bedöma om ett rollspel är bra eller dåligt. Vid sådana frågor som den första i mitt inlägg, bör man lämna en opartisk beskrivning, så får sedan den ev. köparen göra sig en egen bedömning om denne skall kasta sina surt förvärvade slantar på spelet eller inte.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Undrar bara

*harkel* du har rätt ska försöka hålla tillbacka onödig kritik efter allt är sakt och gjort så tja JAG gillar att titta på TV serier som..
Space 1999
Lost in Space ( orginalet )
jurny under the sea..
Star Trek Orginalet och STNG samt STNGV
Weird Schinens show..
"jättarnas land" ( kommer inte i håg vad det hette men i korta Ett rymdflyg från jorden hamnar i en paralel dimension där jättar finns )
Space Cases
Futurama
Mördar tomaterna.. ( Ooo dom är så bra så bra så bra )
osv..
Så om någon gillar MC så kanske jag inte kan förstå varför men å andra siden så gillar jag Space 1999..

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 
Top