Hur gör ni?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag fick för mig att denna sommar skulle jag ägna viss del av min semester till skapande. Skriva ihop en äventyrsplats till Kopparhavets hjältar. Såg en jättebra introduktion på hur man ska rita en dungeon, ritade ett halvt rum innan jag drabbades av akut kissnödighet och blev galen av att det gick så jävla långsamt. Finns här några genvägar? Jag ritade en karta på nätet men när träden skulle pluttas in ett och ett fick jag spel, kanske måste man varva ner först innan man börjar projekt. Eller man kanske ska va lite vinlullig?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Inte specifikt rollspelsrelaterat, men om du vill vara kreativ och få "det gjort" rekommenderar jag följande:

1) Sov ordentligt. Inget fusk. Minst 8h.
2) Börja dagen med motion
3) Ät ordentligt
4) Gör ett schema. Till exempel 2h skrivpass med pauser mellan.
5) Skriv/rita järnet. Inspiration kommer när du skriver, inte innan. Skriv/rita nått, vad som helst, bara för att komma igång.
6) Goto 1
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Min största kamp är den mot distraktioner. Oavsett om dessa skulle vara Facebook, att någon har fel på wrnu, eller det Nya Coola Projektet som verkar mycket häftigare än det Gamla Ofärdiga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Kanske du behöver zooma ut lite. Mer översikt, mindre detalj. Individuella träd är kanske inte en nödvändighet? Dung-rummen kan vara grova skisser med åtföljande rumsbeskrivningar.

Nyckeln till att göra superdetaljerade kartor är att man tycker det är roligt att sitta och rita kartor. Om det inte är ett nöje i sig bör man kanske hoppa över det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Sätt dig och ha tråkigt i några dagar. Då kommer din hjärna slå bakut och du känner energi att vilja göra saker. Kan ta upp till två veckor dock, om du är stressad som person.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag måste säga att några glas vin och lite dämpad belysning alltid triggar mig.
Ska man måla så vette fan gällande belysningen dock...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Så här skrev jag en Dungeon sist: jag hittade på ett tema, i det här fallet en skattkammare. Men med brasklappen att spelarna inte bara skulle kunna ta skatten.

jag skrev upp lite olika rum som borde kunna finnas i en skattkammare i en lista.

Här någonstans kom jag på att den som samlat på sig skatter hade med månen att göra och la in ett tema som var månen.

Jag ritade upp lite enkla rutor för att ser hur rummen hörde ihop.

Jag listade ut vad man kunde träffa på i Dungeonen och skrev en slumpmötestabell

Jag skrev en annan handling om troglodyter som brutit sig in.

jag visade den för mina kompisar som strök hälften (troglodyterna) och skrev om resten

Vi speltestare två gånger.

Vi (Olav alltså) köpte bilder och layoutade.
Pang! Så var det klart.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Så här skrev jag en Dungeon sist: jag hittade på ett tema, i det här fallet en skattkammare. Men med brasklappen att spelarna inte bara skulle kunna ta skatten.

jag skrev upp lite olika rum som borde kunna finnas i en skattkammare i en lista.

Här någonstans kom jag på att den som samlat på sig skatter hade med månen att göra och la in ett tema som var månen.

Jag ritade upp lite enkla rutor för att ser hur rummen hörde ihop.

Jag listade ut vad man kunde träffa på i Dungeonen och skrev en slumpmötestabell

Jag skrev en annan handling om troglodyter som brutit sig in.

jag visade den för mina kompisar som strök hälften (troglodyterna) och skrev om resten

Vi speltestare två gånger.

Vi (Olav alltså) köpte bilder och layoutade.
Pang! Så var det klart.
Det här tog alltså jättelång tid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Det viktigaste är att sätta en viss tid man ska hålla på, spela peppande musik och så skriva så jävla mycket man bara kan. Alltså, börja med typ 10 min och sedan vila. Sedan 10 minuter igen. När du blir van så kan du hålla på i längre perioder. Men att sätta en word count är mycket brutalare, det gör man bara om man måste eller är väldigt mentalt hård. men efter ett tag kan du söker skriva som fan i 45 minuter till en timme.

Så starta något sådan här och skriv en kort stund:



 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Saker måste få ta tid. Allt skapande tar tid och att lära sig något tar också tid.

Planera din tid och skapa en plan för ditt projekt.

Sätt rimliga mål för dig själv som du kan uppnå dagligen, höj dessa med tiden när du märker att du når målen med enkelhet. Exempelvis ett rum per dag, vilket med tiden kan utvecklas till två rum per dag och så vidare.

Vänta inte på motivation och inspiration. Inspiration kommer när du börjar skapa något eller studerar hur andra gjort eller deras hantverk. Motivation gör absolut saker lättare, men skulle jag vänta på motivation innan jag gjorde något skulle jag sitta och vänta av tiden istället för att komma någonstans. Det är motiverande att bli klar med något, något som kan skapa motivation till framtida projekt.

Gör ditt hantverk tillgängligt, skapa en miljö som uppmuntrar dig att skapa och gör att du har allt du behöver nära till hands. Jag vet själv hur många saker jag släpper även om jag vill bara för att sakerna jag behöver inte finns nära till hands.

Edit: Glöm inte bort att lyfta fram vad du faktiskt har gjort istället för allt du inte gjort! Synliggör dina framsteg!

Inte så mycket genvägar kanske, men det är mina råd.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det här låter som en bra taktik. Jag tänker att man kanske ska börja här?
Nej, om du inte har en grund att kapa bort överflödigt ur och förfina så finns det ju inget att fixa till.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Gör en skitdålig äventyrsplats på 15 min. Börja om med utgångspunkt från det du gjort, lägg 1 timme på det. Upprepa på det här sättet med längre och längre tider tills du är nöjd eller når deadline.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Såg en jättebra introduktion på hur man ska rita en dungeon, ritade ett halvt rum innan jag drabbades av akut kissnödighet och blev galen av att det gick så jävla långsamt.
Är det så att det tar för mycket tid att rita än vad du hade budgeterat för eller tänkt dig?

Kanske är ett tråkigt svar men jag hade funderat över vad de är som påverkar mig.

Exempelvis så kan jag känna igen mig i den beskrivningen @entomophobiac ger. Så för mig gäller det att försöka avsätta tid, utföra de när man är som mest pigg/kreativ (morgonen i mitt fall) samt försöka få göra de relativt ostört.
När jag behövt skriva i jobbet och tyckt att de är sjukt tråkigt så har jag stängt dörren satt på en fullängdare och skrivit fram tills den tar slut och sen tagit en paus.

Framförallt har de varit bra att lägga bort telefonen detta vidunder till distraktion.
Lycka till 😀
 
Top