Hur gör ni med minisar?

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Ni som använder minisar, hur sköter ni logistiken runt?
Jag har ingen system alls, och det innebär 1) att jag bär med mig alldeles för mycket minisar varje gång, 2) att det alltid känns som att jag borde tagit med andra minisar istället.
(Inget system innebär här att jag har en liten låda med rollpersonerna som alltid är med, och sen diverse andra lådor vars innehåll varierar från gång till gång men alltid verkar vara fel: ibland packar jag per terräng, ibland per typ, ibland efter den ordning jag tror monstren kommer dyka upp i...)

Det är kass, och jag skulle vilja göra på ett bättre sätt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Logistiken är ett h***e, så:

Vi använder bara minsis i en spelgrupp (de andra spelgrupperna använder inte minis).
Oavsett vem som spelleder så spelar vi alltid på samma plats, hemma hos en av spelarna.
Allas minisar, oavsett vem som äger dem, är hos denne spelare.

(alternativet skulle vara att forsla runt alla minis i en resväska mellan speltillfällena)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Vi använder pappersfigurer när vi har minisar. Ibland egenutskrivna och ibland Pathfinders varianter. Då kan man släpa runt på ett gäng utan att det blir alltför skrymmande.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Vi använder pappersfigurer när vi har minisar. Ibland egenutskrivna och ibland Pathfinders varianter. Då kan man släpa runt på ett gäng utan att det blir alltför skrymmande.
Det har jag också funderat på. Men hur håller ni ordning på dem? Sorterar ni på något sätt, typ i en pärm, eller får ni ändå det här "Slumpmöte! Det är en golem... *rafs, rafs* alltså en ... *fippel, fippel* äh, vi får ta den här"
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag har bara actual minisar till bossar, rollpersoner och de allra viktigaste/coolaste spelledarpersonerna. För resten använder jag marker (mynt, pokerchips, tryckta rollspelsmarker). Jag har en chessexmatta och en liten låda med kapla. Det här kitet är inte jobbigt att ta med, tycker jag. Det behöver aldrig packas om under en kampanj, egentligen.

Hälsar

Christian
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag bär inte med mig figurer. De finns alla hemma hos mig, och de används bara när vi spelar hemma hos mig.

Men även med det sagt har jag en sådan samling, utspridd i hela lägenheten, att det är svårt att hitta precis gubben jag vill ha om det uppstår ett plötsligt behov. Så jag försöker förutspå vilka fajter som kommer att ske och plocka fram de gubbarna i förväg.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag har inte så många minis. Egentligen är det bara fantasy som det blir någon mängd av och då brukar jag släpa med den väskan. Lite jobbigt men ändå överkomlgt. I andra genrer blir det som mest någon liten låda, inte så farligt. Terräng använder jag bara om vi spelar hemma hos mig.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Det har jag också funderat på. Men hur håller ni ordning på dem? Sorterar ni på något sätt, typ i en pärm, eller får ni ändå det här "Slumpmöte! Det är en golem... *rafs, rafs* alltså en ... *fippel, fippel* äh, vi får ta den här"
Jag använder också pappersminis, jag har den i en massa "knarkpåsar" där jag delat in dem i lite olika kategorier tex djur, odöda, svartfolk mm
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Använder miniatyrer ibland, pappluttsversionerna som man fick med i exempelvis Monster Vault till 4E. Urpsurngligen hade jag ingen organisation men nu är de sorterade i små förslutningsbara påsar efter tema. Jag tar dock fram de jag vet kommer dyka upp separat inför ett möte. Jag har turen att spela hemma hos mig.

Om det skulle gå till att börja använda 3-dimensionella minis och spela nån annanstans, skulle jag vara ännu nogare med att ta med de som behövs. (När jag var ung och stark och vi spelade AD&D 2nd ed hemma hos några spelares familj så var det 10 hårdinbudna böcker, några mjukinbunda och Monstrous Compendium-pärmen i en bag och sen knata dit. Det var nog den bästa träningen jag hade de åren.)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Pappersfigurer.
Förvaras i tematiskt indelade burkar.
Vid spel hos annan person sorterar jag figurerna i burkar efter när/var i äventyret de förväntas dyka upp.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har en hel hög med Reaper Bones-miniatyrer jag använt till D&D, men det var lite bökigt att antingen: plocka fram rätt miniatyrer för en strid om man kör hemma eller en massa miniatyrer som behöver letas fram i förväg för att transporteras. De tar lite plats också - körde dock med en *förvaringslåda med modifierbara fack (se bild) som funkade ganska bra för de flesta miniatyrerna.


Jag gillar klassiska klippgubbe-varianten för skurkar mer rent logistiskt - målade miniatyrer är snyggare men jag har inte tid för sånt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Det har jag också funderat på. Men hur håller ni ordning på dem? Sorterar ni på något sätt, typ i en pärm, eller får ni ändå det här "Slumpmöte! Det är en golem... *rafs, rafs* alltså en ... *fippel, fippel* äh, vi får ta den här"
Försöker förbereda lite inför sånt som är troligt. Men vi har en hög med generella skurkar/banditer som används rätt flitigt. Och det blir proxies rätt ofta, men det gör inte så mycket, bara storleken känns hyfsat rätt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag kör minis från descent och Wrath of ashardalon, castle ravenloft och Imperial Assault. De ligger i sina, väldigt slitna, lådor uppblandat med room tiles, kort och annat skit. Så länge dungen har ett någorlunda tema så brukar det vi behöver hamna överst i högen efter ett tag.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Nu är det flera år sedan jag spelledde D&D, det var när v3 var den senaste, men då körde jag med minisar i största möjliga utsträckning. Jag upplevde det aldrig som ett problem, även när vi spelade någon annanstans än hos mig. Visst, då jag fick bära med mig de figurer jag behövde men då jag hade koll på vad spelarna skulle träffa på för kritter så blev det aldrig betungande, i ordets båda bemärkelser. Det enda det krävde av mig var att jag letade reda på de som behövdes och tog med dem.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Jag har ca 10-12 skokartonger fyllda med minisar, men vi spelar alltid hos mig, så i mitt fall är det framförallt en fråga om att möblera om/plocka i ordning inför varje session. Hade vi spelat annorstädes hade jag nog bara tagit med figurerna samt svarta minis-baser att ha för monster och andra domarkaraktärer, givetvis med en massa klisterlappar på för att kunna hålla reda på nummer. Eftersom vi kör AD&D1 vore det ogörligt att försöka förutspå vilka slags monster som de kommer fajtas mot, eftersom ett slumpmöten kan ske med allt ifrån 12 klintjättar till en stor drake till 350 vättar till en köpmannakaravan med fem dussin vakter.

När en kompis häromsistens fyllde år och önskade sig spelkväll och middag hemma hos sig och sin respektive var jag galen nog att transportera alla minisar dit, men den logistiska mardrömmen återbesöker jag ogärna.
 
Top