Nekromanti Hur gör ni med errata?

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Hur hanterar ni errata till rollspel? Har ni några bra tips på att markera eller liknande i boken så att man vet att det finns errata. Jag brukar skriva ut errata och lägga i början av boken men glömmer ofta att kolla i erratan. Jag vill helst inte skriva direkt i boken. Funderar på att sätta klistermärken i olika färger såg jag vet att det finns errata för en viss sektion. Hur gör ni?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Klistermärken låter som en bra idé, kanske typ såna små med postit-lapps-klister?

Jag spelar numera ofta med en laptop eller en surfplatta i närheten, så jag brukar ha böcker och sådant där. Och så länge spelmakarna sett till att uppdatera sina PDF:er så funkar ju det. Tyvärr får jag för mig att ganska få spelmakare gör sådant? Jaja, kanske tur att jag sällan spelleder spel jag inte skrivit själv... =)
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
krank;n319353 said:
Klistermärken låter som en bra idé, kanske typ såna små med postit-lapps-klister?
Ja, precis, det är typ det jag tänker skulle funka.

krank;n319353 said:
Jag spelar numera ofta med en laptop eller en surfplatta i närheten, så jag brukar ha böcker och sådant där. Och så länge spelmakarna sett till att uppdatera sina PDF:er så funkar ju det. Tyvärr får jag för mig att ganska få spelmakare gör sådant?
Ofta har jag en dator när jag spelar men av någon konstig anledning gillar jag att bläddra i en bok när jag letar regler. Borde ju vara enklare att bara söka i en pdf...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
claes;n319352 said:
Hur hanterar ni errata till rollspel? Har ni några bra tips på att markera eller liknande i boken så att man vet att det finns errata. Jag brukar skriva ut errata och lägga i början av boken men glömmer ofta att kolla i erratan. Jag vill helst inte skriva direkt i boken. Funderar på att sätta klistermärken i olika färger såg jag vet att det finns errata för en viss sektion. Hur gör ni?
Jag är en rebell. Eller lat. Så överlag brukar jag inte bry mig jättemycket om errata. Men när vi spelade Coriolis—som tyvärr är ganska trasigt även med errata—så var det delar av spelgruppen som såg till att hålla sig uppdaterade på reglerna. Tillsammans löste vi problemen när de kom upp.

Min erfarenhet är att reglerna kommer formas till gruppen mer än något annat ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
entomophobiac;n319356 said:
Min erfarenhet är att reglerna kommer formas till gruppen mer än något annat ändå.
Jao. Generellt upplever jag att man klarar sig rätt bra utan errata om man kör lite mer "rulings not rules" – spelare frågar bordet innan de låser in sig på en handlingsplan som kräver att reglerna fungerar på ett särskilt sätt, SL har sista ordet men generellt är det "bordet" som tar beslut vid oklarheter.

Jag förstår att alla inte gillar att spela så dock, utan vill köra "rules as written" hela tiden...


Hm. Finns det postitlappar man kan stoppa i skrivaren? Det vore ju lite coolt, att kunna skriva ut korrigerade regler och post-ita in dem direkt i boken...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
Det finns post-it-liknande klister på spray. Skriv ut, klipp till lappar, spreja och klistra in.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag är inte så noga med mina böckers skick - spel är leksaker, och leksaker är till för att lekas med. Så jag brukar skriva in errata i boken, antingen ändringen direkt om det finns plats, alternativt "se errata" om det är något som är för stort för en marginalanteckning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Staffan;n319382 said:
Jag är inte så noga med mina böckers skick
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"320","width":"320","src":"https:\/\/media.giphy.com\/media\/rMckaUH3vrIk0\/giphy.gif"}[/IMG2]

Eller, errh, jag menar... You do you, man. Om du vill skända dina böcker antar jag att det är... okej...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Staffan;n319382 said:
Jag är inte så noga med mina böckers skick - spel är leksaker, och leksaker är till för att lekas med.
Kunde inte hålla med mer!

Samlar till en gräns på rollspelsböcker, men brukar aldrig bry mig nämnvärt om skicket på det jag köper, för de är till för att läsas.

Brukar inte skriva i dem däremot, men det handlar mer om att jag inte vill ha böcker att bläddra i under spel överhuvudtaget.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
krank;n319386 said:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"320","width":"320","src":"https:\/\/media.giphy.com\/media\/rMckaUH3vrIk0\/giphy.gif"}[/IMG2]

Eller, errh, jag menar... You do you, man. Om du vill skända dina böcker antar jag att det är... okej...
De enda jag skrivit in errata i (med bläck) är mina D&D 5e corebooks. Detta eftersom de ändå börjat ramla isär (kass bindning), och jag inte bryr mig om hur de ser ut längre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag brukar samla errata och husregler i ett worddokument som jag sedan läser och uppdaterar alltför sällan. Att skriva direkt i böckerna skulle aldrig falla mig in. Jag vill behålla mina böcker i så bra skick som möjligt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Ah, mina gamla DoD-91-böcker.. fulla med regeländringar, inklottrat med blyerts. Vid "Max FV från start" har en kompis lagt till "Ha Ha - den va bra". Egentligen är det nog rätt inställning, men jag är såklart mycket mer försiktig med mina regelböcker nuförtiden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag kom på ett sätt jag brukade använda när jag brukade spela andras spel mer:

Eftersom jag inte har något tålamod alls med att bläddra i böcker under spel så brukade jag göra egna "lathundar" till spel. Dels för att använda, men också för att det var ett sätt för mig att lära mig reglerna; själva skapandet blev ett pedagogiskt hjälpmedel.

Och då är det ju snorlätt att hantera errata – bara uppdatera lathunden, eftersom det ändå bara är den jag använder vid spelbordet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Eratan är oftast bara på några sidor, så jag brukar börja med att memorisera den istället för grundreglerna. Sen slår i upp grundreglerna under spel när vi behöver dem, och då vet jag ju när jag läser något jag vet täkts av erratan.

Annars går det ju i många nyare PDF (om man har ett vettigt PDF-program) bara klicka på "edit text" och sen justera direkt i PDF:en.

Extra praktisk om man vill justera exempelvis vad saker kostar (antingen i utrustning eller i karaktärsskapning).
 
Top