Nekromanti hur gör ni era pdf?

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
vad använder ni för program för att layouta snygga pdf-filer? InDesign? Word och sen pdf-distiller? eller Pagemaker? jag vet inte riktigt vilket av dessa program jag ska införskaffa mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"vad använder ni för program för att layouta snygga pdf-filer? InDesign? Word och sen pdf-distiller? eller Pagemaker? jag vet inte riktigt vilket av dessa program jag ska införskaffa mig."

Jag använder alltid Word för att skriva texten. Är det en beta av något kör jag bara ut den som PDF direkt från Word via Acrobat Distiller. Det går att få halvhyfsat utseende på detta sätt.

Om jag däremot går till skarp version så åker texten in i InDesign först. Sedan pillar jag med den där hur länge som helst innan jag återigen går till PDF via Acrobat Distiller.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jajjemen [ANT]

Om jag inte minns fel kan man väl ta in även tabeller från Word i nya Indesign. Eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jajjemen [ANT]

"Om jag inte minns fel kan man väl ta in även tabeller från Word i nya Indesign. Eller?"

Jo, det sägs det. Dessvärre har jag inte InDesign 2.0, utan sitter bara med 1.5an. Och där går det tyvärr inte.

Fast med lite kreativt användande av styckeformat och tabbar så går det att göra snygga tabeller även i InDesign 1.5, vilket Geografica Vistfarthi torde vara ett bevis på.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Jajjemen [ANT]

ja det kan man. fast tabellerna i indesign fungerar lite halvbra tycker jag. Blir ofta fel alignment i höjdled och cellerna slutar inte där man tycker att de slutar :-/
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Fråga...

Jag sitter också hemma och skriver ett spel, och har börjat tänka lite på designen. Men jag har inget pdf-program (utom acrobat reader, som inte fungerar så bra till att göra pdf-filer med).
Så var får man tag på ett sådant? Måste man köpa i butik, eller finns det att ladda ner från någon tillverkares hemsida?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fråga...

"Så var får man tag på ett sådant? Måste man köpa i butik, eller finns det att ladda ner från någon tillverkares hemsida?"

Vill du vara legal har du två alternativ:

* Köp Adobe Acrobat för ca 3100 pengar.
* Ladda hem Ghostscript helt gratis.

Och vem faen det än är som jobbar med FAQn för detta forum, lägg upp dessa adresser i den, snälla!
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
one word: kazaa (därmed inte sagt att...)

... jag själv skulle använt detta på nåt sätt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jag skrev LEGALT [ANT]

Hur kan det komma sig, egentligen? Allt borde vara olagligt anser jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Struts

"Hur kan det komma sig, egentligen? Allt borde vara olagligt anser jag."

Nåt slags bakvänt tänkande kombinerat med strutsmentalitet.

Det är illegalt att köpa sex. Därmed borde det inte finnas några prostituerade, eftersom det inte ska finnas några torskar. Och därmed finns det inte något behov av att förbjuda prostituerade att sälja sex.

Det är illegalt att olovligt sprida musik som man inte har upphovsrätten till. Därmed borde det inte finnas något Kazaa eller Napster, eftersom det inte ska finnas någon musik att ladda ner. Och därmed finns det inte något behov av att förbjuda illegal nerladdning av film och musik.

Det är illegalt att bränna hemma eller att sälja sprit utanför monopolet. Därmed borde det inte finnas någon hembränd sprit i stugorna, eftersom det inte ska finnas någon hembränd sprit att sälja. Och därmed finns det inte något behov av att förbjuda folk att inneha eller köpa hembränd sprit.

Bakvänt, byråkratiskt och svenskt.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Jag skrev LEGALT [ANT]

Själva kruxet med det där är ju att det är olagligt att dela ut musik på nätet till andra. Alla program kräver att du delar med dig, eller att det du laddar ned hamnar i en mapp som du delar ut. Iom det så kommer alla filer du laddar hem att vara utdelade ett kortare tag, vilket betyder att du begår en olaglig handling.
Jag är ingen lagexpert, men enligt vad jag har hört får man kopiera/ge bort sin musik avbränd, i mp3 format eller liknande till sin närmsta vänskapskrets utan att det är olagligt. DOCK får de inte be dig göra en kopia eller betal för den, du måste alltså göra det "impulsivt"
Allt detta är dock väldigt svårt att bevisa. "Jag fick den av min polare" är inte speciellt lätt att bevisa. Och även om de skulle kunna bevisa att din polare inte har skivan så kan du alltid säga "men han sa ju det" och klara skinnet själv (din polare får det väl kanske lite svårare, men sköt dig själv o sit i andra =D )

Samma sak gäller ju dataspel, du får göra kopier för backup, grejjen är att det endast får finnas en installation av ditt program/spel vid något givet tillfälle. Du får alltså låna ut, göra kopior osv så länge inte du och din kompis spelar/har det installerat samtidigt. Detta för att man annars skullevara tvungen att köpa nya program om man skaffade ny dator eller liknande. :gremsmirk:
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Struts

För till programvaran köper du en licens. Du får inte inneha programmet på din disk utan att ha en licens.
Enligt vissa källor gäller det att "du får inte ha det installerat" och vissa säger att du inte får ha det "överhuvudtaget" utan licens.

När du köper ett spel/program köper du förutom själva programmet rättigheterna att få spela det/anv det. Du kan köpa 10 anv licenser och så, och då blir varje licens billigare mm.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Jag skrev LEGALT [ANT]

"Alla program kräver att du delar med dig, eller att det du laddar ned hamnar i en mapp som du delar ut. Iom det så kommer alla filer du laddar hem att vara utdelade ett kortare tag, vilket betyder att du begår en olaglig handling."

Nej, program som använder sig av kazaa-protokollet fungerar inte så. Där kan man ställa in att man inte vill dela med sig av några filer.
 
Top