Nekromanti Hur gör man strider i Dragon Age roliga?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Jo (och nu hittar jag inte tråden jag hänvisat till) för jag snackade om att mitt system uppmuntrade till att göra coola attacker och inte alltid döda utan slå in ansiktet på hunken för att förstöra lite av hans liv för honom genom att hit where it hurts. Och som ett brev på posten
Om jag nu sticker off topic: problemet var mest att DU uppmuntrade till sådana handlingar, men inte SYSTEMET

Eller möjligen att parametrarna i systemet som uppmuntrade till sådana handlingar var dolda och inte presenterades förrän exemplen sågades sönder, och knappt ens då. Och det är inte direkt bra det heller: uppmuntran som inte delges är inte uppmuntran.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det som var BRA med den tråden var spotten på problematiken med att folk tenderar att använda svärdet och skita i coola handlignar så länge de inte belönas. Det som var DÅLIGT med den tråden var en hel del annat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Visst, det går att underlätta det som du säger. Min poäng: D&D blir säkert så bra du vill ha det för att du är awesome och spelat det mycket och länge. När många nya spelare ska sitta och bläddra bland reglerna så är de inte klara till sin tur. Det är en hög tröskel innan man kommer in i det och får det att fungera så smidigt som du vill göra det. Innan man når dit är det en helt annan fem dock.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Väldigt off topic, det är på intet vis relaterat till vad som gör DA tråkigt. Starta en tråd på D&D-forumet om du är intresserad av att diskutera saken.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Robert Jonsson said:
Visst, det går att underlätta det som du säger. Min poäng: D&D blir säkert så bra du vill ha det för att du är awesome och spelat det mycket och länge. När många nya spelare ska sitta och bläddra bland reglerna så är de inte klara till sin tur. Det är en hög tröskel innan man kommer in i det och får det att fungera så smidigt som du vill göra det. Innan man når dit är det en helt annan fem dock.
Inte för att lägga mig i, men det finns en sak till att ha i bakhuvudet. D&D baserar sina strider på kartor och figurer (i någon form). Det betyder att spelplanen och därmed förutsättningarna för mig ändras på ett synligt sätt under de andra spelarnas och SL:s ageranden. Jag tror inte det är så i Dragon age, det är åtminstone inte en feature som jag sett så mycket om när jag läst om spelet. Det är kanske inte så mycket dödtid när det inte är jag så att säga.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Nej, jag tänker inte starta en tråd på D&D-forumet för det var inte poängen alls. Jag skulle kunna försöka förklara den för dig, men jag tror inte det skulle ge någonting eftersom jag ser fanboy-attityd av den dåliga sorten i de tidigare svaren.

Så nu sätter jag punkt för den här deldiskussionen för min del och ignore på dig Eksem. Tack för mig!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ram said:
Måns said:
Fast du behöver inte uttala målet. Det räcker med att systemet gör det möjligt för dig att fokusera på annat än att döda din motståndare.
Ja, det stämmer förstås, men då är jag lite inne på Niklas73:s linje; Då måste endera systemet eller settingen presentera varför man skall välja andra metoder än den mest effektiva (givet att nu döda/slå ut är det).
Självklart, det är det jag säger. I dåliga spel måste du döda alla (kanske för att du inte hade råd att köpa något i Övertala, kanske för att systemet bara hanterar våldskonflikter, kanske för att det inte går att avbryta en strid osv) men det slipper du i bra spel. Bra spel är fö sådana där både system och setting erbjuder intressanta konflikter och sätt att lösa dem på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Niklas73 said:
Vilket sker ganska sällan och det är väl just det problemet är.
Du kanske kan pröva ett nytt spel, där våld knappast är den mest effektiva lösningen på alla problem

- solar system
- burning wheel
- alla spel med uttalad konfliktresolution
- mfl
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Måns said:
Självklart, det är det jag säger. I dåliga spel måste du döda alla (kanske för att du inte hade råd att köpa något i Övertala, kanske för att systemet bara hanterar våldskonflikter, kanske för att det inte går att avbryta en strid osv) men det slipper du i bra spel. Bra spel är fö sådana där både system och setting erbjuder intressanta konflikter och sätt att lösa dem på.
Fast det där är ju inte ett mått på bra/dåligt, utan ett skillnad i fokus. Om jag får våga mig på en jämförelse med datorspelen så är ju inte Diablo ett sämre spel än... tja, säg Baldurs Gate, för att det inte går att interagera med antagonisterna på något annat sätt än med våld.

(alltså, Diablo kan vara bättre eller sämre på grund av en massa andra saker, men man kan inte mäta kvalitet genom att se på vilket fokus spelet har)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Vitulv said:
Fast det där är ju inte ett mått på bra/dåligt, utan ett skillnad i fokus. Om jag får våga mig på en jämförelse med datorspelen så är ju inte Diablo ett sämre spel än... tja, säg Baldurs Gate, för att det inte går att interagera med antagonisterna på något annat sätt än med våld.

(alltså, Diablo kan vara bättre eller sämre på grund av en massa andra saker, men man kan inte mäta kvalitet genom att se på vilket fokus spelet har)
Ja precis. Men den här deltråden handlar om hur man kan förflytta fokus från strider som enda konfliktlösning till andra konflikter och med andra mål än att döda motståndaren, och i det avseendet går det ju att prata om spel som uppfyller det mer eller mindre.

Men det gör så klart inte spelen objektivt bättre på alla tänkbara punkter.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Eller bara fortsätta på mitt eget system så jag kan få spela det jag vill nån gång. Jag tror jag har ett ganska skönt system på gång som bygger på det vi diskuterat men erfarenheten har lärt mig att inte börja snacka om något förrän jag har full kontroll och kan skriva ett inlägg enligt alla konstens regler som i alla fall 25% fattar.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag har spellett Dragon Age RPG en del och har fått positivt intryck av regelsystemet. Här kommer lite av mina erfarenheter och perspektiv på dina problem.

Jag spelledde The Dalish Curse för 3 stycken spelare (1 dvärgkrigare, 1 barbarrouge och 1 alvmagiker/helare) och vi lyckades spela igenom äventyret (med alla strider) på 2 spelmöten. Under dessa 2 spelmöten var två rollpersoner nära att dö under två olika strider.

Varför?
- Kanske slår vi fler stuntpoäng under striderna (2 lika resultat av 3T6 brukar inträffa titt som tätt när vi spelar)? Särskilt jag tenderar till att slå väldigt bra för motståndarna...
- Kanske är 3 stycken spelare det ultimata antalet spelare i Dragon Age RPG?

Storugglas tips om att mörka skadepoängen ( det här svaret) låter som ett riktigt bra tips för att öka spänningen i striderna. Detta gör det ju även riskabelt för er healer att offra sina mana points (är det värt att offra en spell när man inte vet hur skadad personen är?).
Jag kommer själv att använda mig av detta hädanefter. :gremsmile:

Jag och spelarna var i för sig förberedda på att The Dalish Curse skulle vara ett rårälsat äventyr med många omotiverade strider. Efteråt sa spelarna att just de många data-RPG-aktiga striderna var en schysst omväxling till våra andra strider.

Health points - alla tål så saaaatans mycket.
Vi har också valt att tolka kroppspoängen i Dragon Age RPG som mer än bara skadetålighet. För oss representerar det även utmattning, skråmor och obalans i striden. Först när HP blir 0 anses en rollperson vara skadad och då har man 2+Constitution antal rundor på sig att få hjälp innan man dör.

Healing spell - denna spell är extremt övermäktig.
Besvärjelsen Heal är bra men man får inte glömma att magikern måste springa fram och beröra målet för besvärjelsen. Något som kan vara knepigt om målet befinner sig i stridens centrum och magikern inte själv vill bli attackerad.

Hur många mana points har er grupps healer? 10+ Magic + 1T6 gav i vårat fall det ganska höga 20 mana till vår magiker. Men han använder också sin mana till offensiva spells under striderna. Men i erat fall har ju healern 5 andra karaktärer han måste hela medan våran magiker bara har 2.

Healing - att bandagera sig går bra mitt i en strid, och ger en hel del.
Att ge första hjälpen kan verka sjukt simpelt under striden men vid lite närmare titt så kom jag på att det är ganska tidsödande.
1. Såvida inte rollpersonen har bandage i handen måste han ta upp dessa ur sin packning (Minor Action: Prepare).
2. Rollpersonen måste ta sig till den skadade (Minor Action: Move eller Major Action: Run).
3. Rollpersonen måste lägga förbandet (Major Action: Heal eller Minor Action ifall rollpersonen har talangen Chirurgy).

Du borde också använda dig av snabbformulären för initiativ och dina spelares rollpersoner/motståndare som släppts. De snabbar upp striderna rejält då du inte behöver fråga om rustningar, värden och sitta och bokföra initiativ.
Du kan ladda ner dem här!

Hoppas det hjälper dig något! :gremsmile:

/Robin
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag kom på lite fler saker som kan göra era strider snabbare och roligare.

Det första är att varje stridsrunda är 15 sekunder lång. Dvs. i närstrid bör inte ett slag representera ett hugg/stick utan en serie anfall och parader. Varje gång dina spelare slår stunt kan du låta dem få beskriva sin rollpersons handling för att få mer känsla i striderna. Slår du inte stunt slår de bara skadan (som du antecknar) och sedan går du till nästa rollperson. Slå för att träffa + slå för skada går väldigt fort så på det här sättet behöver striderna inte ta 3 timmar. :gremsmile:

Mitt andra tips är att du ska kolla på betareglerna för Dragon Age Set 2 ( som finns att ladda ner här ).
Med början på sidan 51 finns bl a tips för hur du gör utmaningar (bl a Combat Encounters) mer balanserade och roliga (tips som The Dalish Curse tyvärr inte använt sig av).
På sidan 46 finns också nya Actions och Stunts, bl a Lethal Blow som ökar skadan för anfallet med 2T6 (och kan sänka en slp:s HP avsevärt).
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Fan vad fult, tänkte precis ringa dig och tjöta lite idéer.. :gremsmile:

I vilket fall som helst har jag skummat igenom alla svar, och det finns mycket bra idéer. Av dessa har jag kommit fram till följande tankar;

1. Jo, Dragon Age är knappast mitt val av spel, men spelarna diggar det rejält - det bör man alltså nyttja. Det hade varit betydligt värre (och svårare att rädda) om spelarna hade lika mycket agg mot spelet som jag..

2. Tror att jag i det här fallet måste hitta en bra balans mellan CRPG och bordsrollspelet. Spelarna förväntar sig "strategier" på samma sätt som i CRPG, alltså att nöta ut motståndarnas liv/utmattning/vad-man-nu-kallar-det, samtidigt som man ser till att hålla sin egen mätare på topp. Eller som en spelare sa, "Antingen går man ur striden och har maxad hälsa efter 10 sekunder, eller så dör man". Det finns ju dock inget som säger att mätarna ska behöva vara sååå stora, alltså minska skalan.

3. När vi är färdiga med detta ska jag aldrig någonsin mer spelleda rälsade introduktionsäventyr som medföljer en grundregelbok. Gjorde det i Dragon Warriors, och det var det sämsta jag varit med om. Nej, fisktank ála Han blir mycket bättre, och gör äventyret intressant ÄVEN för SL.

4. Storugglas tanke om mörkade HP var klockrena, och ska absolut tas upp.

5. 6st spelare är för många, åtminstone för min del. När vi dessutom inte är samma gamla tropp som man brukar spela med (som såhär i efterhand faktiskt var mycket väldrillade i gentlemannamässigt spelande) så blir det väldigt mycket avbrytande. Jag själv (och jag tror inte jag är ensam) tappar lätt koncentrationen om jag blir avbruten. Detta avhjälps lätt med det sättet som vi spelade med - som jag inte tänkt på förräns på senare tid - att vill man något signalerar man visuellt till den som pratar, typ med en snabb handuppräckning. Personen kan tala till punkt, och sedan kan personen flika in det som var nödvändigt att säga. Enkelt och bra.

6. Initiativkorten är bra, men i det här fallet råkade alla fiender vara sist, och att komma ihåg inbördes ordning var inga problem. Men de skall användas.

7. Det blev hyfsat mycket stuntpoäng, men främst för min del. Jag tror att om jag behöver tjäna extra pengar kan jag sälja tärningarna jag använde, för majoriteten av utfallen blev 15+ på 3T6... Jag tänkte då även, som föreslås i boken, låta spelarna beskriva händelsen.

8. Till och med vår käre healer tyckte att hans healingspell var alldeles för mäktig, och funderade på om man kunde göra den "levelbar". Kanske att man istället för 3T6hp healer 1T6+(level*2) eller något..? En tanke här är att låta spelaren själv ta fram regelförändringen, så blir han ju förhoppningsvis själv nöjd med den.

9. Att tolka HP som andra saker, utmattning osv, är ju trevligt. Problemet är ju fortfarande att spelarna, enligt egen formulering, "attackerar" fienden, vilket ger en visuell bild av att helt enkelt banka på motståndaren. Då blir kontentan att det helt enkelt krävs en jäkla massa bankande för att sänka fienden. (Själv föredrar jag ju.. ööhh... "Kvalitativt bankande" istället för kvantitativt) Men visst - en klen skada på 3HP kanske istället bara var ett hugg som man fick undvika rejält, typ en onaturlig vridning av kroppen, som då tröttar ut motståndaren.
En fråga här: kan det vara idé att låta spelarna beskriva ALLA sina stridshandlingar, med direktiven att HP inte bara betyder fysiskt trauma?

Nåja, jag klurar lite på hur nästa spelmöte (måndag) ska förflyta, och har stakat ut det jag hitills överväger att ta med.
a) En diskussion med spelarna om systemet, som vi inte hann med förra gången.
b) Erbjuda möjlighet att modifiera de två dåliga karaktärerna genom att byta class/möblera om attribut etc. (de kan omöjligt ha kul senare, med tanke på hur stor skillnad det är i optimerandet på karaktärerna.)
c) Be healer-spelaren att modifiera om healingspellen så att den också levlar, eller motsvarande (minor, major eller dyl)
d) Minska HP med en procentuell mängd som vi tillsammans bestämmer.
e) Införa mörkade HP för karaktärer.
f) Lägga till lite fler mångbottnade intriger i de områden som passar för det.
g) Ta bort vissa fientliga encounters som bara är tarvliga "Åh nej, det kommer ut fyra stråtrövare ur buskarna och attackerar!!"-varianter.
h) Förändra befintliga encounters med dels intressantare miljöer som ger taktiska förutsättningar (som Ram påpekade), samt ändra encounters upplägg med djupare syfte - alltså, inte att banka ihjäl fienden, utan att beslagta trollstaven, skära av repbron etc.
i) Om jag hinner - skapa en enkel regel för att man har sämre förutsättningar när man slåss mot flera fiender (utöver den självklara att man får två eller fler attackslag mot sig istället för ett)


Jag tror det blir en bra blandning att börja med.

Hjälper inte ovannämnda överväger jag att;
j) Lägga till regler för allvarliga & permanenta skador enligt xyas förslag.
k) Diskutera Krilles tanke med att använda stuntpoäng som en resurs.
l) Ta en ordenlig funderare på hur man i äventyret lägger till risk- och brist-aspekter enligt kranks förslag. Detta är ju dock inte lika lätt som i moderna spel, eftersom de flesta slåss med närstridsvapen (som inte kräver nån direkt ammunition..) "Okej grabbar och tjejer, nu gör vi en ändring i settingen - i Ferelden finns det VÄLDIGT få vapen, så slå en etta på en T6 för att få behålla era vapen. Misslyckas ni har ni aldrig haft några"...? :gremlaugh:

Uuh, sitter på en 9" eeePC och skriver, så nu får det räcka. Nej just det - tack alla för förslag, engagemang och diskussioner, det uppskattas rejält. Och glöm inte att vara trevliga mot varann och ha en öppensinnad syn och attityd nu.. :gremwink:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Ett förslag till hur du ökar risken för spelarna och samtidigt snabbar upp striderna är att du ökar antalet motståndare samtidigt som du minskar deras hälsa. Låt t ex varje motståndare ha 15 i hälsa och släng in några extra i varje strid.

Glöm inte att låta intelligenta fiender attackera magikerna (särskilt healern). En smart snubbe i Ferelden vet ju trots allt att magiker är de farligaste motståndare man kan slåss mot. När healern plötsligt blir attackerad kommer spelaren att bli tvungen att prioritera andra saker än att hela sina vänner och allting bli mycket mer desperat.

Kom också ihåg att fienderna ofta flyr i Dragon Age ifall:
1. Deras ledare dödas.
2. Mer än hälften av dem oskadliggörs.
Du kan simulera detta genom slag mot Willpower (Morale) eller helt enkelt låta dem fly automatiskt. Användandet av den principen (för både människor och monster) är nog en av anledningarna till att min spelgrupp kunde spela igenom The Dalish Curse på 2 spelmöten.
Spelare tycker dessutom ofta att det är väldigt coolt att skrämma fienden på flykten! :gremsmile:

Detta innebär att du kan dubbla motståndarantalet (vilket kommer öka hälsoförlusterna för rollpersonerna) och snabba upp dem rejält då fienderna dör fortare och flyr när hälften av dem försvunnit.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Tkullander said:
Inlägget i korthet: Varför jag tycker stridssysstemet i Dragon Age är skittråkigt, och vad kan jag göra för att förbättra det?
Nej, det tycker jag inte. Det verkar inte alls vara vad du vill med inlägget.

Som du redan uppmärksammats på, är svaret enkelt:

Varför i hela fridens namn spela Dragon Age när du inte vill spela den typen av spel?!?

Det är inget fel på Dragon Age; det är bara inte ett substitut för D&D. Eller Twilight 2013 för den delen...
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
CapnZapp said:
Varför i hela fridens namn spela Dragon Age när du inte vill spela den typen av spel?!?
Som jag nämnt så gillar spelarna Dragon Age - av 6st olika spel jag föreslog så ville de unisont spela Dragon Age. Och det är väldigt värdefullt, eftersom man slipper "pracka på dem" ett spel eller en setting som man själv tycker är bra, men som de inte är intresserade av. Om jag exempelvis föreslog TW2013 (vilket jag själv hellre skulle köra) så skulle ingen av dessa spelare vara intresserad, eftersom de inte gillar den typen av spel.

Därför är det bättre att med modifikationer göra så att jag åtminstone kan 'acceptera' spelet.

Och så var det med det.

EDIT: För övrigt, lite nyfiken vad D&D har med detta att göra? Tror inte jag sagt något om det, eftersom jag inte spelar det?
 
Top