Hur gör man spel av gästfrihet?

Om man vill få in temat lite grann i spel kan man ju ha ett slumpmöte där en loppbiten främling närmar sej rollpersonernas läger och ber om en plats vid elden och kanske lite mat. Denna visar sej sedan vara en förklädd gudom, a la Zeus Xenios, eller åtminstone nåt lokalt väsen, som därefter antingen hjälper eller ställer till det för rollpersonerna beroende på deras gästfrihet.

Om man vill få in temat lite grann i spel kan man ju ha ett slumpmöte där en loppbiten främling närmar sej rollpersonernas läger och ber om en plats vid elden och kanske lite mat. Denna visar sej sedan vara en förklädd gudom, a la Zeus Xenios, eller åtminstone nåt lokalt väsen, som därefter antingen hjälper eller ställer till det för rollpersonerna beroende på deras gästfrihet.
Givet!

Jag vill ha med det här att gästfriheten är en prövning - och farligt!

Allting blir bättre med tabeller :) DoD hade motståndstabellen, nu föreslår jag Gästvänskapstabellen!

OK, jag vet inte om det faktiskt funkar, men ni förstår logiken? Mottagandet i hallen beror på i) Status (en blandning av rykte och social ställning) och ii) hur vänligt inställd Hallen är.

Jag tänker att avstånd mellan hallar uttrycks genom koncentriska cirklar. Varje cirkel längre bort man flyttar Status ett steg närmare 0.

Om man kommer till en ny hall RP:s ätt ännu inte haft kontakt med slumpar man en inställning a la rekationsslag

1786308903063.png

Just det, de olika hushållen/hallarna har förstås sin egen status - man kan vara i en Furstes hall (4) men även en herdes hydda (0).

Back