Nekromanti Hur gör man med Inspiration

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Ni som SL:ar D&D 5e hur gör ni med inpiration när era spelare gör något intressant, roligt etc inpiration är ju belöningen som ska till delas dem då om man nu känner för det
Anledningen till att jag frågar är att jag känner att bara ge advantage är lite dåligt något roligare vore ju att dem får plus på nästa tärningsslag istället eller något
Och en till fråga vad säger ni till dem att dem ska skriva upp i den där rutan på karaktärs bladet
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,976
Location
Ludvika
Alltså. om de får inspiration så kan de ju spara den till nästa slag. Det är ju typ likvärdigt med att ge en bonus (fast bättre eftersom du får en extra chans till crit). Inspiration måste inte användas på en gång. Vill du vara mer generös skulle jag föreslå att du delar ut både inspiration (som kan sparas) och ger advantage på det dåvarande slaget.

I rutan sätter jag ett kryss när jag har inspiration, och när jag väljer att spendera min inspiration syddar jag ut krysset. Tänk på att man aldrig kan ha mer än ett poäng inspiration åt gången.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Advantage är olika bra beroende på hur högt man behöver slå, men ofta är det värt åtminstone samma som +4, fast som Rymdhamster nämner får man ju även extra crit-chans.
http://onlinedungeonmaster.com/2012/05/24/advantage-and-disadvantage-in-dd-next-the-math/

Vi använder bara kryssrutan när någon skall spara advantage från en session till en annan. Under pågående spel använder vi en (röd) marker istället. Jag (som är SL) plockar bara en ur min pokerlåda och ger till spelaren som skall ha den.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag använder någon form av spelmarker för inspiration. Det finns lika många spelmarker som det finns spelare. Istället för att ge varje spelare individuell inspiration går inspirationspoängen till en spelgruppspott som alla får använda (det skiljer sig faktiskt inte så mycket från de vanliga reglerna eftersom spelarna ändå får ge sina poäng till varandra).

Jag har funnit att använda marker istället för att skriva upp, samt en gemensam pool gör att det blir högre omsättning på inspiration. Många spelare resonerar att deras inspiration-poäng är en resurs som de ska spara, vilket gör att det kan ta flera spelsessioner innan de använder sitt poäng. Nu blir det snarare motsatt effekt: spelarna vill inte att inspiration-poolen ska bli full för då får de ingen mer inspiration.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag har inte använt Inspiration hittills, men tänkt börja i och med Out of the Abyss som ju kopplar Inspiration till Madness via Flaws.

Varför har jag tvekat hittills? Jo, av följande skäl:
* inspiration har inte stackat med advantage. Man har kunnat rollspela sig till vad som annars kräver mycken möda att uppnå och/eller om man minmaxat korrekt får man ingen bonus av att rollspela sin gubbe.
* DM förväntas vara smakdomare och dela ut Inspiration
* Kopplingen mellan Inspiration och din gubbes personlighet har varit svag




Jag tänker därför använda följande regler för Inspiration:
a) Inspiration är även fortsättningsvis något du antingen har eller inte har (använd en spelmarker eller liknande)
b) Du börjar varje spelsession med Inspiration
c) när du använt din Inspiration är det upp till dig att bestämma om du vill skaffa Inspiration igen, eller om du nöjer dig med att vänta tills nästa spelning.

Enkelt va?

Att använda Inspiration:
1) Inspiration kan användas i samband med någon av dina Traits, Bonds, Ideals och Flaws vilken som helst.
2) Inspiration ger +5 på ett valfritt tärningsslag samt 20 feets gratis obehindrad förflyttning (vad kan jag säga, mina spelare älskar movement)

Att få tillbaka Inspiration:
3) Genom att ge efter för dina Flaws återfår du Inspiration.
4) Du ger efter genom att ta en handling där du låter en Flaw styra dig; du gör alltså något dumt eller farligt. Du kan även ta -5 på ett riskfyllt tärningsslag om du kan säga att du styrs av dina Flaws.

All credit till Angry DMs blogg!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vart är länken då? Du kan väl inte förvänta dig en massa googlande och sånt? :O Angry DM osv!! :p

Iaf, jag ser det som att fördelen med inspiration, även om jag i mångt och mycket håller med, är att visst finns det feats och annat som gör att man kan få advantage på olika sätt i flera tillfällen men inspiration har fördelen att det funkar när som helst.

Du är rogue, ensam mot en annan motståndare. Sneak attack kräver advantage. Är man 2st får man lätt det, men själv inte lika lätt. Inspiration ger dig en garanterad sneak attack mot allt utom äckliga barbarer har jag för mig.

Du är fighter, med soldat som bakgrund. Du är dålig på stealth. Du måste smyga. Vad gör man? Använder sin sparade inspiration. Yey.

Så, ja, det är inte ett supertrick som är optimalt för alla hela tiden, men den är en trygg och rejäl bonus som man kan använda för att ta bort sina svagheter, inte för att öka på sina styrkor. Så ser jag på det.

Med det sagt: Det är ungefär som att vara barbar och använda 2 vapen. Med frenzy grejen som ger extra attacker men inte stackar med annat. Jag tycker ju att om man kan gå bärsärk så pass att man kan få en extra attack med sitt tvåhandssvärd så borde man ju kunna få det om man har 2 vapen också. Men, tyvärr funkar det inte så man får inte mer attacker av att gå frenzy när man är dualwielder.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
.113;n117183 said:
Vart är länken då? Du kan väl inte förvänta dig en massa googlande och sånt? :O Angry DM osv!! :p
Sorry dåh

http://theangrygm.com/take-the-suck-out-of-inspiration/

Orkar du inte simma genom mundiarrén, sök direkt på "Option 1: Angry’s Awesome Inspiration System". Men jag tycker hans snack är hyfsat underhållande och hans sågning av DMG-reglerna är ju vad som fick mig att läsa så långt..

Notera att Angry kör med Advantage. Så alla regler lär funka även om du inte ger +5 utan behåller Advantage.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Orkar inte läsa Angry DM — ska man vara en aggresiv skribent krävs det att man är BRA på att skriva, något väldigt få av dem är — men mina inpsirations-regler.

Du har advantage (och därigenom när det är är något som borde gett disadvantage blir det som värst ett vanligt tärningskast) på saker kopplade till traits, ideal och bonds. Fritt-användande-inspiration enligt grundreglerna får man enbart genom flaws.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Snabb tanke utan att ha hunnit läsa något mer vore ju att istället för vanligt advantage så kan man använda inspiration till att ge advantage när man i vanliga fall skulle ha disadvantage. Istället för att de nollar varandra alltså. Då ger det ju iaf mer. Sen att det inte stämmer tokbra med när man BORDE få använda det.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
När en spelare anser sig vara berättigad till inspiration (enligt grundbokens riktlinjer) så bestämmer resten av spelarna om så är fallet. Oftast säger gruppen ja. Ibland delar jag ut inspiration om något känns festligt. För min del är det finemang att spelarna oftast har inspiration liggande.
 
Top