Hur gör man för att hitta en mer diversifierad spelgrupp?

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag spelar just nu i tre olika spelgrupper där samtliga deltagare är dudes. Har absolut inget emot detta egentligen och har kul i alla grupperna men det hade varit kul att vidga vyerna lite och börja spela med lite annat folk (som inte bara är dudes). Problemet jag upplever är att det i allmänhet är svårt att få ihop spelgrupper och att det fortfarande finns en stor överrepresentation av vita dudes inom hobbyn, särskilt som jag gillar lite smalare spel och story gaming. Någon som har något bra tips på hur man kan bredda vyerna? Knyta nya kontakter? Inte verka bortstötande?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag spelar just nu i tre olika spelgrupper där samtliga deltagare är dudes. Har absolut inget emot detta egentligen och har kul i alla grupperna men det hade varit kul att vidga vyerna lite och börja spela med lite annat folk (som inte bara är dudes). Problemet jag upplever är att det i allmänhet är svårt att få ihop spelgrupper och att det fortfarande finns en stor överrepresentation av vita dudes inom hobbyn, särskilt som jag gillar lite smalare spel och story gaming. Någon som har något bra tips på hur man kan bredda vyerna? Knyta nya kontakter? Inte verka bortstötande?
Det beror på var du bor. Men om det finns olika former av lokaler där du bor. Forum för att träffa folk med mera kan du söka dig till dem och se om du kan hitta några andra att spela med. Jag kan upplysa om att de som är typ 30 och under verkar ha börjat knåpa upp det här med att det inte finns så många kvinnor som spelar. Däremot är det fortfarande inte direkt supermånga invandrare inblandade. Detta är mina högst anekdotiska egna observationer från att ha varit volontär, hållit i events och att jag har en spelargrupp som är markant yngre än jag, som jag hittade på det sättet (det var inte planerat, det bara blev så).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Om du nu vill spela spel utanför huvudfåran är mitt tips att rekrytera folk som inte är gamers. Mina erfarenheter säger att det är lättare att lära mundaner att spela indie än att lära av tradspelare med vanorna de har internaliserat från vanliga spel.

Och jag ber om en välvillig läsning av följande: Jag har spelat med människor ur alla åldersgrupper, med svenskar och invandrare och med män, kvinnor och övriga i och utanför hbtq-svängen.
Spelupplevelsen blir IMO inte bättre för att det är en blandad grupp, den blir bättre av intressanta människor som delar din kreativa agenda. Visst, det finns en poäng i att sprida hobbyn utanför din nära krets, men det är inte omöjligt att det väntar en besvikelse om du drar igång ett inkluderingsprojekt med målet att få en bättre upplevelse själv. Oräknat möjligen den civiliserande effekten det kan ha att introducera kvinnor i en grupp av män som tidigare bara spelat med män. Men efter vad jag gissar om ert spelande från din bleedtråd så har ni redan upptäckt att det går att spela spännande berättelser om annat än att banka monster och ta deras prylar.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Om du nu vill spela spel utanför huvudfåran är mitt tips att rekrytera folk som inte är gamers. Mina erfarenheter säger att det är lättare att lära mundaner att spela indie än att lära av tradspelare med vanorna de har internaliserat från vanliga spel.

Och jag ber om en välvillig läsning av följande: Jag har spelat med människor ur alla åldersgrupper, med svenskar och invandrare och med män, kvinnor och övriga i och utanför hbtq-svängen.
Spelupplevelsen blir IMO inte bättre för att det är en blandad grupp, den blir bättre av intressanta människor som delar din kreativa agenda. Visst, det finns en poäng i att sprida hobbyn utanför din nära krets, men det är inte omöjligt att det väntar en besvikelse om du drar igång ett inkluderingsprojekt med målet att få en bättre upplevelse själv. Oräknat möjligen den civiliserande effekten det kan ha att introducera kvinnor i en grupp av män som tidigare bara spelat med män. Men efter vad jag gissar om ert spelande från din bleedtråd så har ni redan upptäckt att det går att spela spännande berättelser om annat än att banka monster och ta deras prylar.
Har du något bra tips på hur man introducerar folk som inte spelat innan på ett bra sätt? Min erfarenhet är att eftersom rollspel kräver ett visst commitment så har det en avskräckande effekt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Har du något bra tips på hur man introducerar folk som inte spelat innan på ett bra sätt? Min erfarenhet är att eftersom rollspel kräver ett visst commitment så har det en avskräckande effekt.
Korta svaret: Spela The Daughters of Verona med dem.

Långa svaret: Sopa banan.
- Välj något som inte kräver att man lovar alla sina söndagar resten av året. Du vill spela indie, indie är ofta one-shots.
- Välj något som är hjälpligt bekant, så de inte behöver känna att de inte fattar.
- Färdiga gubbar. Att göra en egen gubbe kräver att man gör val, folk vill inte göra dåliga val för att de inte förstår.
- Skippa konstiga tärningar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Korta svaret: Spela The Daughters of Verona med dem.

Långa svaret: Sopa banan.
- Välj något som inte kräver att man lovar alla sina söndagar resten av året. Du vill spela indie, indie är ofta one-shots.
- Välj något som är hjälpligt bekant, så de inte behöver känna att de inte fattar.
- Färdiga gubbar. Att göra en egen gubbe kräver att man gör val, folk vill inte göra dåliga val för att de inte förstår.
- Skippa konstiga tärningar.
De sistnämnda råden kan också ändras totalt beroende på vad folk har uttryckt för intresse. Om de inte spelat innan men tycker rollspel verkar häftigt så kan det snarare vara en del av charmen: du får själv bestämma vad du spelar! Du får ha häftiga, glittriga specialtärningar! Alltså, det finns folk som börjat samla på vackra tärningar utan att ens spela rollspel, så man ska inte underskatta glädjen i att använda dem.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
De sistnämnda råden kan också ändras totalt beroende på vad folk har uttryckt för intresse. Om de inte spelat innan men tycker rollspel verkar häftigt så kan det snarare vara en del av charmen: du får själv bestämma vad du spelar! Du får ha häftiga, glittriga specialtärningar! Alltså, det finns folk som börjat samla på vackra tärningar utan att ens spela rollspel, så man ska inte underskatta glädjen i att använda dem.
Ja. Den här aversionen mot de konstiga tärningarna är en av många saker som jag när jag introducerat förmodligen runt 40-60 nya spelare till hobbyn sett raka motsatsen för. Tärningarna var snarare en selling point. Folk gillar dem i allmänhet. Dessa spelare sökte dock upp mig efter att jag bara annonserat att jag fanns på en viss dag och en viss tid i en lokal och ville spela så det är inte samma sak som att gå ut och försöka sälja in spelet själv till icke gamers.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Ja. Den här aversionen mot de konstiga tärningarna är en av många saker som jag när jag introducerat förmodligen runt 40-60 nya spelare till hobbyn sett raka motsatsen för. Tärningarna var snarare en selling point. Folk gillar dem i allmänhet. Dessa spelare sökte dock upp mig efter att jag bara annonserat att jag fanns på en viss dag och en viss tid i en lokal och ville spela så det är inte samma sak som att gå ut och försöka sälja in spelet själv till icke gamers.
Det är väl den här skolan som anser att det bästa sättet att få in folk i rollspel är att minimera buy-in; man ska inte behöva lära sig känna igen konstiga tärningar, läsa på om regler eller påhittade världar, ägna tid åt något som inte är den direkta spelupplevelsen, och så vidare. Det kan vara en bra strategi för att göra det lätt att pröva på, men å andra sidan tror jag att buy-in är det som skapar mer långsiktiga hobbyister som inte bara väntar på att få en upplevelse serverad. Man vill ju helst att de man introducerar förr eller senare ska ta steget att vara mer självständiga i sitt hobbyutövande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Den här aversionen mot de konstiga tärningarna är en av många saker som jag när jag introducerat förmodligen runt 40-60 nya spelare till hobbyn sett raka motsatsen för. Tärningarna var snarare en selling point.
Det är väl den här skolan som anser att det bästa sättet att få in folk i rollspel är att minimera buy-in; man ska inte behöva lära sig känna igen konstiga tärningar, läsa på om regler eller påhittade världar, ägna tid åt något som inte är den direkta spelupplevelsen, och så vidare.
För några månader sedan (innan pandemin) la jag upp ett par "förenklade rolformulär" på facebook i syfte att använda för att nya spelare på provapå-sessioner (förenklade så till vida att det skulle vara lätt att hänvisa till olika delar och vad som skulle fyllas i hur) loch fick kommentaren att jag borde skippa rollformulär helt och köra alla regler dolt bakom skärmen så spelarna bara kunde fokusera på att rollspela sina karaktärer.

Jag kände att de missade poägnen lite: jag ville ju introducera dem för _min_ hobby, som inkluderar tärningsrullande och rollformulär =D
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
du får själv bestämma vad du spelar! Du får ha häftiga, glittriga specialtärningar!
Det är ju kul dock att se vad som anses som standardutrustning i rollspel. Udda tärningar räknar de flesta rollspel med att man har eller kan få tag i. Sen jag började ladda ner skumma indiespel från itch.io har jag en bunte spel som förutsätter att jag har en tarotkortlek, och det är ju varken mer eller mindre udda.

(Parentes)
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Det är ju kul dock att se vad som anses som standardutrustning i rollspel. Udda tärningar räknar de flesra rollspel med att man har eller kan få tag i. Sen jag började ladda ner skumma indiespel från itch.io har jag en bunte spel som förutsätter att jag har en tarotkortlek, och det är ju varken mer eller mindre udda.

(Parentes)
Very Fast Hockey Puck kräver antingen en hockeypuck eller en snusdosa som slumpgenerator. Om man är den sortens person som äger vare sig puck eller dosa är man inte tuff nog att spela.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Ja. Den här aversionen mot de konstiga tärningarna är en av många saker som jag när jag introducerat förmodligen runt 40-60 nya spelare till hobbyn sett raka motsatsen för. Tärningarna var snarare en selling point. Folk gillar dem i allmänhet. Dessa spelare sökte dock upp mig efter att jag bara annonserat att jag fanns på en viss dag och en viss tid i en lokal och ville spela så det är inte samma sak som att gå ut och försöka sälja in spelet själv till icke gamers.
Ja, en sak jag ofta tänker på i "få in nytt folk till hobbyn"-diskussioner är hur lätt man fastnar i tanken att "nytt folk" skulle vara något slags homogen grupp som lockas av ungefär samma saker. Det är, skulle jag säga, ett ungefär lika tokigt tankefel som det också vanliga "jag introducerades på det här viset alltså är det optimalt även för att dra in andra".

Vi som är i hobbyn är ju till större delen helt enkelt de som inte sorterades ut av vad-det-nu-var-för-sätt-vi-introducerades-på. En del introducerades med Eon, och stannade kvar för att Eon passade dem. Gissningsvis finns det också en hel del som introducerades via Eon och som "sorterades bort" genom att inte gilla det de såg där.

(Däremot tror jag allt det här är en sidofråga. Ursprungsfrågan tänker jag egentligen nog handlar om att vidga sin bekantskapskrets överlag och bjuda in folk om de verkar intresserade. Sverige är på det hela taget fortfarande ganska segregerat, och jag tror våra segregerade umgängesbubblor är vad som skapar våra segregerade spelgrupper…)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vi som är i hobbyn är ju till större delen helt enkelt de som inte sorterades ut av vad-det-nu-var-för-sätt-vi-introducerades-på. En del introducerades med Eon, och stannade kvar för att Eon passade dem. Gissningsvis finns det också en hel del som introducerades via Eon och som "sorterades bort" genom att inte gilla det de såg där.
Detta

Redan hur vi beskriver rollspelande kan locka eller skrämma bort, och det är lätt att beskriva rollspel från vad man själv gillar. Ett lite enekdot på det var då exets syrra undrade vad man gjorde då man rollspelade, och exet som älskar äventyrande och dataspel som Tomb Raider gav en beskrivning som antagligen hade lockat vilken grottröjare som helst. Men det tog död på syrrans intresse så pass hårt att det var dövöra på mitt försök att flika in efteråt att det fanns mer sätt att spela på än så.

Jag tror hobbyn har tappat många potentiella spelare genom att den presenterats snävare än vad den är.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag tror hobbyn har tappat många potentiella spelare genom att den presenterats snävare än vad den är.
Ja.

Jag brukar försöka hålla mig så vag och allmän jag kan tills jag ställt lite motfrågor och tagit reda på vad personen gillar i övrigt. Kommunikation på mottagarens villkor gäller även här alltså =)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag brukar försöka hålla mig så vag och allmän jag kan tills jag ställt lite motfrågor och tagit reda på vad personen gillar i övrigt. Kommunikation på mottagarens villkor gäller även här alltså =)
Samma här. De gånger jag lyckats bäst är dock också då jag inte pratat sönder det med för allmänt abstrakt pratande, utan att så fort jag hittat något som de verkar gilla kört någon form av one-shot; vilket kan vara med mekanik eller något spontant på plats. Jag kan ha en förmåga att prata sönder saker ibland.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sen tror jag som nån kanske redan har nämnt att vad har dom potentiella spelarna för intressen sen innan och vilka rollspel man skall välja utifrån detta . Om jag skall introducera en datanörd som spelat mängder med mmorpgs så skulle jag troligtvis välja DnD då mycket ifrån WoW som klasser , levels , specialförmågor mm mm känns igen och skulle jag introducera en teater estet så skulle jag troligtvis välja ett rollspel med mer fokus på berättande och sociala interaktioner och samspel mellan spelarna.

Nu var iofs inte frågan hur man introducerar spelare in general utan hur man får till en diversifierad spelgrupp .

Det jag spontant kan komma på är att fråga runt bland dom invandrarvänner, kvinnliga vänner hbtq+ vänner du har om nån är intresserad eller vet nån som är intresserad eller annonsera i olika forum/spelaffärer/facebookgrupper att du söker spelare av ett visst kön eller etnisk bakgrund eller inom hbtq+ spektrat .

Dock bör du vara jävligt försiktig hur du framställer det hela om du inte själv tillhör nån av de tilltänkta grupperna så du inte framstår som nån creepy neckbeard som försöker få med tjejer att stöta på eller att du fetisherar folk med annan etnicitet eller sexualitet .
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu var iofs inte frågan hur man introducerar spelare in general utan hur man får till en diversifierad spelgrupp .
Problemet kan vara just att man frågar för tidigt.

Antingen bland icke-rollspelare.
Själv brukar jag nämna rollspel i förbifarten i olika tillfällen (hobbys nämns, vad man skall göra i helgen, vad det är för konstig bok man bläddrar i, osv). Det är kroken. Eventuellt frågar de, eller vädrar sin uppfattning om vad de tror rollspel är. Då går jag vidare med en väldigt kort förklaring. Ofta dör det redan där, men ibland fortgår diskussionen och ibland leder det till att de provar att spela.

Eller så är det bland rollspelare.
Där tror jag ställen som facebook kan vara bättre, då många som aldrig skulle kunna tänka sig registrera sig på en plattform dedikerad för ett ämne kan klicka för samma ämne på en plattform de redan hänger på.

Så som jag ser det handlar det om i mångt och mycket om att göra samma saker som när man försöker hitta spelare som tillhör samma "grupp" som en själv. Man har bara vidgat gruppen man pratar med.
 
Top