Hur gör man för att beskriva sin spelstil?

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag tycker att det är svårt att beskriva vad jag tycker är kul med rollspel och hur jag gillar att spela vilket gör det problematiskt att försöka hitta nya grupper som passar mig eller nya spelare att bjuda in till spel. Hur skulle ni beskriva er föredragna spelstil?

För mig är det nåt sånt här ungefär:
Karaktärsdrivet. Delvis samberättande. Karaktärsutveckling. Karaktärsgestaltning. Världsbygge. Att bygga på varandras idéer. Att saker snowballar i oväntade riktningar...ja ni hör ju själva hur osammanhängande och oförståeligt det låter.o_O
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag läser, och tror jag förstår vad du vill ha så jag tror man gör just som du gjort. (Om man söker andra som ska passa in får "annonsen" gärna inte se för elitistisk ut, om inte det är en del av spelartypen man vill attrahera.)
Jag tror jag kan sätta ord på hur jag helst vill ha det, men jag är också nöjd med att det är "bara" ok. Jag gillar också omväxling så jag vill variera min spelstil.
(Och jag tror också att det kan vara ganska svårt att hitta en hel grupp där alla är på samma linje.)

Mitt ideal ser ut såhär:
Jag vill spela fria äventyr och kampanjer i en värld som är levande och som jag vet det jag behöver för att fungera i den. Jag dras till mysterier, intriger, planering, efterforskning och utforskning. Strider ska vara få, men spännande. Äventyren i kampanjen öppnar upp världen och man upptäcker tidigare okända och hemliga fakta som ger en ny syn på spelmiljön, och att man gör något åt miljöns "bov" på ett lyckligt och fint sätt.
Theatre of the mind och inte figurer och rutnät, men väldigt gärna rekvisita som musik, kartor och dylikt.
Man spelar sin rollperson och dirigerar inte runt den. Inget sidosnack om nånting under spelandet.
Rollpersoner som drar åt samma håll generellt.

Men som sagt så spelar jag en massa annat också. Det är lite som genre för mig. När man spelat ett par två-tre scifirollspel vill jag köra lite fantasy eller nutid.
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
34
Location
Stockholm
Jag tycker att det är svårt att beskriva vad jag tycker är kul med rollspel och hur jag gillar att spela vilket gör det problematiskt att försöka hitta nya grupper som passar mig eller nya spelare att bjuda in till spel. Hur skulle ni beskriva er föredragna spelstil?

För mig är det nåt sånt här ungefär:
Karaktärsdrivet. Delvis samberättande. Karaktärsutveckling. Karaktärsgestaltning. Världsbygge. Att bygga på varandras idéer. Att saker snowballar i oväntade riktningar...ja ni hör ju själva hur osammanhängande och oförståeligt det låter.o_O
Jag tyckte detta var kort och lätt att förstå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Bra fråga. Min spelstil är ett mishmash av drama, blorb, OSR, culture gaming, äventyrsspel och långa kampanjer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Tror nog spelet får diktera det. Eller jag hoppas det, eftersom olika spel har olika krav är nog mitt ideal att försöka anpassa mig till spelet mer än att anpassa spelet efter några rigida krav jag bär med mig. Jag har såklart preferenser, men tror mer det handlar om vad jag brukar hålla mig borta från än vad jag dras till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
För mig har det här med att kunna beskriva min spelstil främst handlat om tre saker:
  • Göra mitt bästa för att hänga med i diverse term-uppfinningar och teoribildning här på forumet. Ord som "blorb" och "osr" och "gamism" tenderar att dyka upp just för att folk söker ord att beskriva olika sätt att förhålla sig till spelet.
  • Själv fundera på, rent konkret, vilka upplevelser jag haft som gett mig mest och hur jag bäst beskriver och avgränsar dem. Vad är det egentligen jag tycker är kul? När har jag haft som roligast?
  • Hitta så konkreta liknelser jag kan.
Och sedan naturligtvis testa, och prata med folk om just spelstil och vad man föredrar. Då kan man testa vilka ord och uttryck som funkar och vilka som mest skapar förvirring. Och på så vis samla på sig ett gäng liknelser och begrepp etc som verkar funka.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det där är något jag många gånger funderat över att vad är jag för rollspelare , i vilken skola faller jag in ?

Jag gillar att interagera med spelvärlden och npc'er och med andra karaktärer i spelgruppen , jag tycker om en vis mån av konflikter ,drama och backstabbing inom karaktärsgruppen man kan säga att jag gillar att spela teen draman så som Smallville .

Jag vill driva storyn framåt och se vad som finns bakom nästa krök ,hur storyn och hur aktörerna i storyn utvecklas är det intressanta .

Jag gillar karaktärsutveckling

Jag avskyr minis , rutnät , resource management och tactical Combat .

Jag är mer intresserad av att spela en intressant karaktär i en cool story än att vara optad för uppdraget .

Jag ogillar min/maxing
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
34
Location
Stockholm
Jag gillar karaktärsutveckling, karaktärsrollspel mellan gruppen och mellan karaktärer och NPC och framförallt att det finns koppling mellan karaktärerna och världen och att det karaktärerna gör påverkar världen.

Jag ser taktik och att ha karaktärer som är effektiva på att hantera situationer som dyker upp som en förutsättning för rollspel, då det blir svårt med character arcs på karrar som dör. Där ser jag det mycket upp till DM att signalera om huruvida en alkoholiserad äldre bard med få hitpoints men fantastisk rollspelspotential har något att hämta i den kampanjen, eller inte.
 
Top