Hela scenariobeskrivningen gjorde mig jättepeppFredagkväll på akutmottagningen i en mellanstor svensk stad.
Men frågan är alltså fortfarande hur man hittar en balans mellan realism (som egentligen kräver riktig erfarenhet) och att göra det spelbart för någon som inte har erfarenheten, utan att upplägget bryter för mycket med vad spelet faktiskt handlar om.
Jag har inga bättre idéer än "AI och pussel"-förslagen ovan. Kanske nån slags flödesschema/kortlek/pussel/AI etc där RP informeras om nämnde symptom och på kort tid behöver koppla detta till orsaker och botemedel och agera i spelet.
Men som jag skrev ovan. Säg att det istället var ett rollspel där man spelade poliser. Då behöver man ju förmodligen också ha en massa erfarenhet från hur polisprocedurer fungerar, utrustning, radiokoder etc etc.. Hade det funkar bättre? Hade man fått sänka den realistiska detaljnivån för att göra det spelbart? I en tråd för längesedan pratades det om hur tråkigt det skulle vara att spela en polis och behöva fylla i alla rapporter etc, men pappersexercis och andra trista grejer hade man antagligen skurit bort och bara spelat den delen av polisyrket som är spännande. Borde man inte kunna göra på motsvarande sätt inom sjukvård?
Hänger inte detta ihop med begreppet "grisodlare" ? Att spela specifikt och realistiskt?