Sett första säsongen av sjukhusdramat The Pitt från 2025 på HBO-Max.
Trots att TV-serier om sjukhus känns som en rätt vanlig genre (General Hospital, Cityakuten, Greys Anatomy, Scrubs, House, The Knick, Scrubs osv) så har jag aldrig sett mer än något enstaka avsnitt.
Allt det förändrades när jag började se The Pitt. Det här är en TV-serie som i ett rasande tempo beskriver en akutmottagning på fiktiva Pittsburgh Trauma Medical Hospital där läkare och läkarstudenter bokstavligen offrar blod, svett och tårar. Säsongen utspelar sig under Labour Day där de 15 avsnitten motsvarar 15 sammanhängande timmar under den dagen (ungefär som "24") och även om en viss del av dramat kretsar kring överläkare Dr. "Robby" Robinavitch och hans kollegor så gör tempot att det samtidigt är stort fokus på behandling, vård och medicinsk intervention.
Bortsett risken att som tittare få utmattningssyndrom av all stress så är den här TV-serien något av det bästa jag sett på väldigt väldigt länge.
5 av 5 och 10 av 10
PS : Tack och lov att jag är sen på bollen. Säsong 2 drar igång redan imorgon.
EDIT: Noah Wyle som spelar Robby spelade tidigare John Carter i Cityakuten.
Det här fick såklart mina rollspels-kugghjul i hjärnan att gå igång på om (och isf hur) det här skulle kunna överföras till ett rollspelskoncept.
Målbilden
En känsla av realism (inte fantasy, övernaturlig skräck eller sci-fi) - att få känna sig som att man jobbat ett pass på en akutmottagning
Spelvärlden är sjukhuset
Dramat skall främst handla om patienterna och behandling - inte sjukhusromanser
Rollpersonerna är läkare, sjuksköterskor eller andra yrkesgrupper på sjukhuset
Spelet rör sig mer eller mindre i realtid. Man skulle kunna tänka sig scener - men jag vill komma åt stress och tuffa beslut
Utmaningar
Hantering av medicinska termer (som man inte har en aning om) för att skapa realism
Letade först efter befintliga rollspel på temat:
Fae's Anatomy: A Melodramatic Medical Mystery
The Ward (men det hittar jag inte mer än nedladdningsbart på Scribd). Verkar vara PbtA...