Hur gör man egentligen ett Harry Potter rollspel för barn?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Jag har försökt tidigare (då jag jobbat på fritids) men gått bet.

Krav:
1. Man vill knyta egenskaper till de olika husen. Detta utan att Slytherin blir automatiskt onda.
2. Man vill koppla kampanjen till skolåret (som harry potterböckerna gör).
3. Ett system med magi och äventyr som dels har ett intressant magisystem som inte är för komplicerat, och dels belönar både positiva personliga egenskaper och att man har pluggat under året.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De olika husen är inga problem. Enligt Wikipedia:

Gryffindor: courage, bravery, nerve, chivalry
Hufflepuff: hard work, patience, justice, loyalty
Ravenclaw: intelligence, creativity, learning, wit
Slytherin: ambition, cunning, leadership, resourcefulness

Inget ondskefullt där inte.

När det gäller skolåret: vilka andra rollspel har lyckats beskriva skolgång bra?

När det gäller magi: man går 7 år i skolan. Första året är man nybörjare, sista året tar man examen, det ska alltså vara skillnad mellan årskurserna: nästan alla i högre årskurs är bättre än de i lägre årskurs.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Cybot;n340083 said:
1. Man vill knyta egenskaper till de olika husen. Detta utan att Slytherin blir automatiskt onda.
Handlar det inte mer om rivalitet än om ondska? Plus ett par hektogram klasskamp också.

Cybot;n340083 said:
2. Man vill koppla kampanjen till skolåret (som harry potterböckerna gör).
Då bör väl skolprov, viktiga händelser (som Quidditch-tävlingar), läxor, och ditt och dina syskons rykten vara viktigare än mycket annat?

Cybot;n340083 said:
3. Ett system med magi och äventyr som dels har ett intressant magisystem som inte är för komplicerat, och dels belönar både positiva personliga egenskaper och att man har pluggat under året.
Jag gillar hur magi hanteras i Harry Potter-världen. Den är hyggligt konsekvent och den har intressanta konsekvenser. Känns på något sätt som ett Ars Magicka Light med kraftord och liknande.

Dessutom är det intressant att utforska kontrasterna mellan mugglarfamiljernas trollkarlsaspiranter och de riktigt anrika magiska familjerna. För att inte tala om samhället utanför magin och vad rollpersonerna gör när de har lov eller terminsavbrott.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
481
Location
Uppsala
Fyra grundegenskaper:
Mod
Flit
Intelligens
Ambition

Vilken egenskap du har högst värde i styr vilket hus du tillhör. Egenskaperna används vid tärningsslag för att se om man lyckas med något. Hoppa på ett troll för att stoppa det? Slå Mod för att lyckas. Bli klar med alla läxor trots att ni jagade troll hela natten? Slå Flit. Överlista motståndarna i quidditchmatchen? Slå Intelligens. Övertala husalfen om att stjäla en tårta åt er? Slå Ambition.

På samma sätt är slag för olika besvärjelser knutna till olika egenskaper (eller kanske kombinationer därav?). Confundo och Expelliarmus är Ambition, Expecto patronum är Mod, osv.

Varje läsår blir nya besvärjelser och trolldrycksrecept tillgängliga, allt enligt läroplanen. Varje gång en termin har gått slår man på något sätt Flit+Intelligens för att se hur många poäng man får att fördela på nya besvärjelser. Man kan gå till biblioteket och tjuvläsa formler/recept som man inte borde få lära sig, men det finns risker med att lära sig trollformler utan lärares hjälp - risken för fummel med oväntade konsekvenser ökar för sådana besvärjelser.

Edit: det här var visst väldigt likt Hogwarts: an RPG!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Så efter lite googlade (man kan säger jobba med namnen på saker, jag har dålig koll på svenska översättningar av grejer):

Grundegenskaper

Mod (Gryffindor)
Hängivenhet (Hufflepuff)
Kreativitet (Ravenclaw)
Ledarskap (Slytherin)

Kärnämnen (Tillgängliga från första klass)

Astrologi
Förtrollning
Försvar mot svartkonst
Flyga
Örtkunskap
Magihistoria
Brygder
Trasfiguration

Högre kurser (tillgängliga från årskurs 3 och uppåt)

Numerologi
Magiska varelser
Spådomskonst
Mugglarstudier
Gamla runor
Alkemi
Teleportering


Kärnämnena och de högre kurserna utgör färdigheterna här. Sen skulle jag bara ta det spelsystem som jag tyckte passade bäst och applicera detta på det. Jag tror något fateliknande skulle passa bra, så man bara lägger ihop en egenskap och en färdighet, slår så många tärningar och räknar framgångar.

Tales from the loop kanske också funkar (jhar inte tittat på det något). Eller så har man inget större system i grunden utan väljer bara om man vill ha tärningaspöl, tärning+bonus över svårighetsgrad, eller tärningsslag under skicklighetsvärde och nöjer sig så. Kör man med barn vill man kanske inte krångla in sig mer än så.

Självfallet lägger man på lite regler så att ett trollspö ger nån slags bonus. Eller kanske överlag att man får någon slags prylbonus från den utrustning man har.

Alla konflikter skulle jag avgöra med nått slags motståndsslag, där ett slag (per inblandad) avgör hela situationen. Möjligen om större konflikter bryts upp i ett par slag.

Jag skulle antagligen ge folk en poängpott att dela ut på grundegenskaper och en pott för färdigheter. Minst 1 på varje, men jag vet inte om jag skulle bry mig om att sätta något maxvärde. Om nån vill vara jättebra på en specifik sak, sure. Eller kanske max 10 per egenskap/färdighet). Det beror lite på hur du vill hantera tärningar. Om jag hade gjort det här för vuxna istället för barn, så hade jag nog kopplat färdighetsvärden till betygsnivåer. Men jag tror ärligt talat inte att det är roligt när man kanske redan kämpar med betygen i riktiga skolan. Det är något för vuxna som vill drömma sig tillbaka till skoltiden.

Av samma anledning, om vi övergår till faktiskt äventyrande, så skulle jag absolut inte fokusera äventyren och handlingen på undervisningsrelaterade saker som prov och klasser. Igen, för vuxna som vill drömma sig tillbaka, kanske. Men inte för barn. Jag skulle möjligen använda undervisning som en förevänding för lite exposition för äventyret. Typ en klass hållen av Hagrid som berättar om nån viss typ av varelse som blir relevant senare.

Annars skulle jag helt låta äventyrandet handla om mysterier på skolan. Det är ju en hel jäkla förtrollad borg, för sjutton gubbar! Men spöken, hemliga rum, dungeons, magiska trappor som rör sig, och kanske till och med "pocket realms" i form av tavlorna som man kanske kan ta sig in i! Plus den förtrollade skogen, och byn som ligger där bredvid. Det skulle handla om mysterielösning och detektivarbete (tänk vi fem, eller något sånt).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Och jag tycker tusan i mig att Rowlings helt missrepresenterat Slytherin =D

Draco är rätt okej, men hur tusan hamnade Crabbe och Goyle där? Om man inte ser slytherin som ett skurkhus skulle de ha passat bättre som huffelpuffare i min mening. Elaka små jäklar likväl, men elaka huffelpuffare. Fast de kanske har massor av ambition även om de helt saknar andra kvalitéer.

Men jag skulle vilja se fler skurar från andra hus. En Gryffindor skulle lätt kunna lida av högmod och överdriven stolthet. En huffelpuffare kan sträva efter drakonisk rättvisa. En raveclaware kan bli förblindad i jakten på förbjuden kunskap. Alla de tre övriga husen har utmärkta potential för bad guys.

Många slytherins borde bli utmärkta och positiva ledare (och jag menar inte bara politiker här, företagare, militära ledare, lärare...) med de karakteristiska egenskaperna. Men jag antar att deras stora last (och det här förklarar Crabbe och Goyle också) är alla elitiska renblodingar som fifflar in sina barn i det huset. Men även det tycker jag är skitkonstigt. Slytherin, sett till egenskaperna, borde vara nedlusat av motiverade halvmugglare som vill slå sig upp trots diskriminering. Och inte tusan känns Dumbledore eller sorteringshatten som några som skulle ta mutor för att se till att så inte blev fallet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n340118 said:
Och jag tycker tusan i mig att Rowlings helt missrepresenterat Slytherin =D

Draco är rätt okej, men hur tusan hamnade Crabbe och Goyle där?
Du kan ställa en liknande fråga: hur hamnade Ron Weasley i Gryffindor?

Jag har för mig att det sägs i första boken att "the sorting hat" även tar hänsyn till personliga önskemål, så det är fullt möjligt att hamna i "fel" hus.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
anth;n340166 said:
Du kan ställa en liknande fråga: hur hamnade Ron Weasley i Gryffindor?

Jag har för mig att det sägs i första boken att "the sorting hat" även tar hänsyn till personliga önskemål, så det är fullt möjligt att hamna i "fel" hus.
Den enda personen vi får följa är Harry som i princip väljer hus själv, så det antar jag att alla gör.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
1. Ett äventyr är ett läsår. Läsåren är indelade i Höst och Vår. Det genomförs förutom själva äventyret lektioner och olika sorters aktiviteter.
2. Det är en tävling mellan de olika husen där de får poäng. Om spelarna klarar äventyret så får de av olika skäl så många poäng att de vinner årets tävling.
3. Efter som konkurrensen mellan husen är viktiga så spelar alla elever i samma hus.
4. En app genererar eleverna som spelarna inte spelar- utöver en handfull viktigare elever som är de viktigare birollerna.
5. Det finns lektioner beskrivna som små tabeller eller flervals äventyr, ca en per ämne och årskurs. Man kan släppa moduler med typ 10 nya ämnen.
6. Varje år har Defence against the dark arts läraren slutat och en ny dyker upp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
anth;n340166 said:
Du kan ställa en liknande fråga: hur hamnade Ron Weasley i Gryffindor?

Jag har för mig att det sägs i första boken att "the sorting hat" även tar hänsyn till personliga önskemål, så det är fullt möjligt att hamna i "fel" hus.
Ah, god poäng, det är ju så klart vettigt. Crabbe och Goyle förvätas ha de där egenskaperna, och vill det kanske själv. Alltså vill de till Slytherin.

Fast potter å sin sida valde ju itne så mycket vilket hus han ville hamna, som vilket han absolut inte ville till =D
 
Top