Hur gör man den perfekta kåldolmen?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Idag har jag ägnat halva dagen till att göra kåldolmar. Vilket jädra jobb. Jag skulle behöva hjälp att fixa strukturen är det någon här inne som är expert på kåldolme? Nu såhär i efterhand blir det oxå väldans mycket kål över. Skulle man gjort en kålsoppa på det? Vad är bäst till kålsoppa? Köttkorv? Eller frikadell?

Jag hatar att diska, det är typ det värsta som finns men jag är gift med en kock så att lämna köket i kaos är belagt med livsfara för den egna säkerheten. Dock märkte jag att ovanligt många redskap var tvungna att användas under kåldolmeprocessen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Ett hett tips är att inte göra kåldolmar.
Ett alternativ vore att göra kålpudding, men eftersom det är den näst äckligaste maträtt som finns skulle jag inte rekommendera det heller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Idag har jag ägnat halva dagen till att göra kåldolmar. Vilket jädra jobb. Jag skulle behöva hjälp att fixa strukturen är det någon här inne som är expert på kåldolme?
[...]
Jag hatar att diska, det är typ det värsta som finns men jag är gift med en kock så att lämna köket i kaos är belagt med livsfara för den egna säkerheten. Dock märkte jag att ovanligt många redskap var tvungna att användas under kåldolmeprocessen.
Koka gröten ena dagen, gör koldolmarna nästa dag. Se till att grytan eller bunken du förvarar gröten i över natten (i kylen) är stor nog för att blanda ner alla andra ingredienser i direkt. Smeten är lättare att hantera om den är ordentligt kall.

Du borde klara dig på en två grytor, en måttbägare, en slev, en skärbräda, en kniv och eventuella formar du fyller med kåldolmmar.

Det är svårt att säga exakt utan att veta vilket recept du följer, så klart. Men det borde inte krävas så mycket verktyg. I alla fall inte så länge du är okej med att kladda ner händerna =)

Nu såhär i efterhand blir det oxå väldans mycket kål över. Skulle man gjort en kålsoppa på det? Vad är bäst till kålsoppa? Köttkorv? Eller frikadell?
Kålpudding! Exakt samma grej, fast istället för att göra dolmar så varvar du kålblad med fyllning i en form (tänk lasange). Eller om du föredrar så kan du hacka kålen och blanda ner i färsen, och sen trycka ut den i en form. Eller, som jag sett en del göra: färs i botten, kål ovanpå (som en sheppards pie, men kål istället för mos) och sen lite sirap över och kör in i ugnen.

När du gjort formarna kan du frysa in dem som de är, för enkla middagar kommande månader. Bara att köra rätt in i ugnen. Du kan till och med göra pudingar i sånna där lunchlådor av glas. Bara att slänga in i ugnen på kvällen efter att du tagit ut kvällsmiddagen så har du en preppad lunchlåda till dagen efter (eller frysa in dem efter tillagning).

Vi gjorde alltid kåldolmmar först, och sen kålpudding på resterna, och farsan hällde alltid resterna av såsen över puddingen innan han körde in den i ugnen så det blev som en gratäng.

Det här _kan_ också vara en lösning om du vill minska arbetet. All smak, men du behöver inte stå och fylla och rulla enskilda dolmar.

Annars är kålsoppa också väldigt gott: kål+valfri buljong+honung eller sirap. Om du har lite köttrester, släng i dem. Vill du ha något riktigt dekadent: i med en skvätt grädde.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Om du mördar ett får, och har vatten och kryddpeppar, kan du göra fårikål på norskt vis med resten av kålen. Väldigt enkelt! Och när du äter det, kan du tänka att detta är höjdpunkten av norsk ”kokkonst”. Det och kalla våfflor med brunost på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
3. Spetskål
Spetskål är så jäkla bra att använda i wok. Hacka och stek hårt tills de börjar mjuka och släng sedan i andra grönsaker (i ordning: hårdast till mjukast) och kött.

Krydda med vad man känner för. När allt är stekt i woken, så häller man i ett halvt glas vatten och låter allt puttra i tio minuter.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Kål är ett jävla toppenlivsmedel! Min topp 3:
3. Spetskål
2. Brysselkål
1. Grönkål
3. Svartkål
2. Pak Choy
1. Broccoli (Obs! Man inte bara kan utan bör äta stammarna också, och de är superba att woka).

Så här gör du en god pasta på (nästan) valfri kål, men särskilt broccoli eller svartkål. Jag har skapat den från första principer.

1. Sätt på pastavattnet. Använd så litet pastavatten du kommer undan med - det är bullshit att man ska koka pasta i mycket vatten. Tillsätt pastan när det kokar så blir allt klart ungefär lagom om du fortsätter till punkt 2.
2. Stek baconet (är man proffs steker man det i litet baconfett som man har i frysen) så att det renderar och blir klart. Lyft ut det med behåll flottet.
3. Stek kålen i flottet (jag gör det oftast på broccoli, ibland på svartkål, och man kan testa med annat - det blir också fantastiskt på sparris om det är säsong). Målet är färdigt men med litet spänst kvar när du är färdig. Broccoli vinner på att behandlas rätt hårdhänt här. Man kan blanchera först om man vill och tycker det är värt besväret - jag skulle göra det för sparris men inte kål.
4. Tillsätt salladslök eller purjolök eller vitlök (jag tycker att man får vara litet försiktig me vitlök och bacon, personligen). Stek vidare tills det fått litet färg men inte bränt.
5. Tillsätt svartpeppar och chiliflingor. Stek vidare kort tid, bara för att få fart på chilin.
6. Slå i en eller ett par skopor av pastavattnet och låt det koka ned en bit.
7. För över pastan från kastrullen till stekpannan när den är strax för al dente.
8. Tillsätt oregano, citronjuice, och en skvätt vitt vin om du har (vinet är väldigt valfrit, men citronjuicen är det inte). Låt alltihop go ihop sig en liten stund. Tillsätt mer pastavatten efter behov.
9. Tillsätt baconet och rör bara ihop snabbt - du vill behålla krispigheten. Salta om du behöver, men bacon och pastavatten räcker alltid för mig.
10. Servera och strö på en hygglig mängd lagrad parmesan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
You lost me at Brysselkål
Det kan vara för att du inte känner till teknikutvecklingen kring brysselkål. Det är inte din barndoms.

Wikipedia:
Contemporary Brussels sprouts
In the 1990s, Dutch scientist Hans van Doorn identified the chemicals that make Brussels sprouts bitter: sinigrin and progoitrin.[6] This enabled Dutch seed companies to cross-breed archived low-bitterness varieties with modern high-yield varieties, over time producing a significant increase in the popularity of the vegetable.[7]
 
Top