Nekromanti Hur gör man cyberpunk läskigt?

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Jag sitter och skummar igenom nya Kults QSR och blev pepp på att hacka det till cyberpunk. (Är det kanske gjort redan? Jag har förstått att regelmotorn härstammar från någonting, peka mig gärna i en sådan riktning isåfall).
Och jag är dessutom ett fan av Blade Runner, Deus Ex och kommande spelet Observer satte extra fart på hjärnkontoret.

Men såhär vid första anblick är jag osäker och behöver hjälp.
Jag vill lägga action åt sidan och fokusera på dystopin och skräcken. Hur gör man cyberpunk riktigt jävla läskigt? Förutom det självklara med övervakningssamhälle, konspirationer och megaföretag?

Mitt enda egentliga krav är att det inte ska finnas någonting övernaturligt alls. Människa och maskin.
Det gör dock ingenting om möjligheten finns att träda in i någon konstig virtuell dimension via nätet och/eller droger. Men i övrigt, inga spöken, monster, varulvar, aliens eller sånt.

Idéer? Tips?

Tack på förhand.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Spontant känns det som att body horror är ett rätt lätt sätt att komma åt skräck i cyberpunk. Även om cybernetik ofta hanteras som vardagsmat så finns det ju god potential att jobba med känslan av att ens kropp inte är ens egen, eller att något i ens kropp motarbetar en, etc. Groteska mutationer, cybernetik som infekteras och går fel...

I Rotsystem skrev jag in en god portion body horror framför allt i hur sjukdomar och infektioner hanteras ute i det Gröna. Om det känns intressant så står det mestadels i Dina ängder gröna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
-Ditt sinne kan laddas upp och tid kan förskjutas i simulationer samtidigt som man kan påverka ditt nervsystem eller ditt sinne direkt. Välkommen till att bli torterad i tusen år medan du är fullt medveten om det. Eller bara instängd i en simulation där du är helt medveten men inte kan göra något, se något, höra något eller känna något. Hur snabbt blir du vansinnig utan någon input alls? Du kanske kan existera där långt efter att sin kropp dött.

-Ditt minne är bara mjukvara och kan programmeras om. Hur vet du att du är en person? Hur vet du att några av dina minnen är äkta? Hur vet du att du inte är en sexslav man programmerar med en viss personlighet, våldtar och sedan raderas den personligheten?

-Virus och biologisk krigsföring som smälter kött, förvandlar personer till sporkapslar som spricker och infekterar fler med mera.

-Klass skräck. Överklassen är immun mot dig och om du stör någon av dem förintar de dig ekonomiskt och socialt. Hoppas du tycker om att alla dina tillgångar är låsta, du är outad som pedofil överallt, polisen är efter dig och din mamma, knarklangare hyrs för att se till att dina barn blir junkies och du bara kan mejas ner av livvakter.

-Gatuvåldet är på en nivå där en gängmedlem inte bara kommer ta din klocka. Han kommer sticka hål på dina ögon och kastrera dig genom att skära av din pung bara för att. Ingen anledning, bara för att.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Ditt jobb skaffade en bioscanner för att hindra diverse illegala gäng från att raida deras kontor. Gratulerar, nästa gång du blir rånad så kanske de skär ut dina ögon också. Med en sked för att inte skada näthinnan.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Man kan bygga otrygghet genom ett övervakningssamhälle där det är oklart vad som övervakas och där övevakarna har okonventionella metoder. Spiderbots med kameror, genmods i hjälmar som plötsligt står någonstans och bara stirrar, teeps som går runt i tätbefolkadeområden med kisande ögon, ...

Efit: Läste visst inte originalposten ordentligt, detta stod ju redan där... :-/ Så då säger jag tentakelmaskiner i stället. Tentakler med nålar. Det är läskigt. :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Virus.

Idag har vi rätt otäcka virus som kan drabba oss människor. vissa om inte går att behandla. och vissa även om de går att behandla så kan de redan ha gjort sådan skada att man aldrig återhämtar sig till fullo. Och de muterar. redan idag har vi sett virus mutera från rätt harmlösa virus till att bli dödliga virus. eller från att inte ha kunnat drabba människor till att helt plötsligt kunna det.
Hoppa lite in i framtiden. efter någon katastrof som förändrat jorden till en post apokalyptisk framtids jord. Vilka virus kan ha utvecklats då?
Har läkarvetenskapen kunnat hålla jämna steg med virusens utveckling?

Lägg sedan till data virus och liknande i en värld där människan använder sig av cyberteknik och har elektroniska och datoriserade inplantat.
Då har människan helt plötsligt 2 olika typer av virus de kan drabbas av.
Jag tror alla här vet hur djälva irriterande och jobbigt det kan vara när datorn råkat få något virus. Föreställ er då att sagda dator finns i din kropp och kanske till och med har förmågan att styra över vissa delar. En cybernetisk hand eller arm. Ett konstgjort hjärta eller liknande.
Eller om datorn är kopplad till dina sinnen, Viruset kan kanske påverka vad du ser, hör, känner, luktar. hur du uppfattar v ärlden runt omkring dig. Vad är verkligt? Vad skapat, förvrängt av viruset. Är personen, varelsen som kommer mot dig med ett vapen verklig? eller är vapnet verkligt? Den gamla damen som kommer med ett paraply, är hon en gammal dam? är paraplyet ett paraply eller ett vapen?

Vet du ens om att du fått ett virus? Om du vet, har du någon aning om vad viruset kan göra?

Gå ett steg längre. Intelligenta virus som har ett medvetande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Pirog;n246783 said:
Jag sitter och skummar igenom nya Kults QSR och blev pepp på att hacka det till cyberpunk. (Är det kanske gjort redan? Jag har förstått att regelmotorn härstammar från någonting, peka mig gärna i en sådan riktning isåfall).
Och jag är dessutom ett fan av Blade Runner, Deus Ex och kommande spelet Observer satte extra fart på hjärnkontoret.
Motorn bygger ursprungligen på Apocalypse World men jag vet inte hur mycket som finns kvar. Jag skulle inte bli alls förvånad om det finns ett eller flera cyberpunk-hack därute. Googla Apocalypse World och Cyberpunk så kanske du hittar något.

Angående skräcken, vill du att hela samhället ska vara läskigt eller snackar vi ett enskilt äventyr/kampanj? En cyberpunkig stad kan vara läskig på massa sätt där hopplösheten ger upphov till en våg av ritualmord, pedofilihärvor, människosmuggling, kannibalism etc. All jävla skit som finns idag fast i större skala. Utsatthet och maktmissbruk. Det är du själv som sätter gränserna här.

Vill du ha en mer lätthanterlig skräck så är AI och virus och liknande rätt väg att gå. Då är det inte nödvändigtvis mänsklig ondska som är problemet. Matrix hade lätt kunnat vara en skräckfilm ex.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag skulle kolla några avsnitt av black mirror. Om alla springer runt med små kameror i ögonen (för det är smidigare än en iPhone) hur vet du att det inte finns någon som hackat den, och ser allt du säger och gör? Kan den påverka mer grejer? Ditt minne är lite suddigt, och av någon anledning är videofilen för vad du gjorde i förra veckan korrumperad.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tänker att övervakningsgrejen kan man trycka på rätt hårt, kameror och drönare som flyger omkring. Man vet aldrig vem som jobbar undercover osv.
Slänger man in någon sorts cybernetik problem I kombo med det hårda samhället som gör att vissa helt tappat all sorts empati så har man ju "verkliga" monster, som kan snäppa när som helst.

Polisbrutalitet just because, nån som tittar sett på polisen som spöar upp den sen vänder sig mot dig för att fråga "vad tittar du på? Move along citizen" typ.

Det kommer ge en känsla av att man är väldigt ensam I en väldigt stor värld, där alla är utsatta.

Slänger man in lite cybervirus som får folk att gå bananas också blir Det ännu bättre och varför inte risken med virus som bränner din hjärna så du får olika skador som liknor stroke eller tex kramper, ryckningar osv.

Tänker det Finns massor att göra och allt passar in skitbra.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
.113;n246844 said:
Jag tänker att övervakningsgrejen kan man trycka på rätt hårt, kameror och drönare som flyger omkring. Man vet aldrig vem som jobbar undercover osv.
Slänger man in någon sorts cybernetik problem I kombo med det hårda samhället som gör att vissa helt tappat all sorts empati så har man ju "verkliga" monster, som kan snäppa när som helst.

Polisbrutalitet just because, nån som tittar sett på polisen som spöar upp den sen vänder sig mot dig för att fråga "vad tittar du på? Move along citizen" typ.

Det kommer ge en känsla av att man är väldigt ensam I en väldigt stor värld, där alla är utsatta.

Slänger man in lite cybervirus som får folk att gå bananas också blir Det ännu bättre och varför inte risken med virus som bränner din hjärna så du får olika skador som liknor stroke eller tex kramper, ryckningar osv.

Tänker det Finns massor att göra och allt passar in skitbra.
Går ju utmärkt att blanda övervaknigsgrejen med virus.

Kameror, drönare, övervaknings system som har kontroll över dörr och allt sådant i en byggnad eller område, möjlighet att kala in robbotväktare eller liknande.
Låt detta övervaknings system drabbas av ett intelligent virus eller liknande och det kommer att bli extremt problematiskt.

Gör virus problemet till ett klass problem. de rika har råd med det bästa virus skyddet medan medel klassen bara har råd med halv bra virus skydd. fattiga, gatugäng och sådant kanske bara har råd med skit virus skydd om ens det.
Kanske det gör många av gatugängens medlemmar till vandrande halvgalna virus härdar.

Medan överklassen klarar sig rätt bra. men om överklassens cyberteknik eller övervaknings system och sådant skulle drabbas av ett virus skulle det nog kunna ställa till med värre problem eftersom dessa system eller cybernetiks oftast kommer vara kraftfullare och ha mer makt så att säga.

Lägg sedan till virus som om de drabbar dina cybernetiska tillbehör även kan sprida sig till din kropp, din hjärna och så vidare
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Reddokk Fheg;n246849 said:
Går ju utmärkt att blanda övervaknigsgrejen med virus.

Kameror, drönare, övervaknings system som har kontroll över dörr och allt sådant i en byggnad eller område, möjlighet att kala in robbotväktare eller liknande.
Låt detta övervaknings system drabbas av ett intelligent virus eller liknande och det kommer att bli extremt problematiskt.

Gör virus problemet till ett klass problem. de rika har råd med det bästa virus skyddet medan medel klassen bara har råd med halv bra virus skydd. fattiga, gatugäng och sådant kanske bara har råd med skit virus skydd om ens det.
Kanske det gör många av gatugängens medlemmar till vandrande halvgalna virus härdar.

Medan överklassen klarar sig rätt bra. men om överklassens cyberteknik eller övervaknings system och sådant skulle drabbas av ett virus skulle det nog kunna ställa till med värre problem eftersom dessa system eller cybernetiks oftast kommer vara kraftfullare och ha mer makt så att säga.

Lägg sedan till virus som om de drabbar dina cybernetiska tillbehör även kan sprida sig till din kropp, din hjärna och så vidare
Precis :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Glömde ju kulterna!

Typ ragnarok kulten som är cybernetiska överpumpade galningar som infiltrerar alla olika organisationer för att när tiden är inne (snart..?) slåss för slutstriden.

Och/eller Andra liknande kulter. Kulter e bra för paranoian och skräcken.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Ett par referenser: Sinkadus 33 har en artikel om att kombinera Kult och (Nya) Mutant. CthulhuPunk är en GURPS-bok om Cthulhu och cyberpunk.
 
Top