Nekromanti Hur gör magikerna?

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag har läst igenom Eons magiregler och kan den ganska bra. Dock finns det i dessa regler en ganska stor miss, om du frågar mig. Detta är den rent rollspelsmässiga biten, nämligen vad gör en magiker då denna t.ex. alstrar ett filament? Sjunger han magiska visor? Gör gester? Åkallar gudar? Viskar magiska ramsor? Filosoferar? Eller vad är det magikern gör? Vad är det hos magikern, dennes faktiska handlande, som får alstringen att ske? Visserligen kan man ju hitta på egna saker själv, men det vore sannerligen intressant att få några exempel. Och detta gäller då speciellt för de olika magiska sällskapen!

Detta är ju en rent rollspelsmässig och inte regelmässig del av magin, men det innebär inte att den är ointressant, menar jag. Så det vore sannerligen skoj med sådan information i en eventuell Eon II, eller omskrivning av Mystik & Magi.

// Drakvrede

Drakvrede
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Dom drar väl olika "trådar" som de sedan "väver". Det borde stå i M&M eller grundboken men annars får du väl läsa Drakväktar trilogin...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
När man alstrar...

...borde det ju vara så att magikern beroende av vad han/hon alstar har någon kontakt med det man alstrar från...

Nekrotropi = Klappar på en köttbit.
Pyrotropi = Grillar sig själv.
Fototropi = Stoppar in fingrarna i ett vägguttag.
Geotropi = Går på ett spa där man får en lermask.
Biotropi = Föder.
Osv.

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Haha. Ni har alla fel.

Det är ren och skär envishet och viljekraft samt en säck inlärd ologik som gör magi möjligt. Alla magiker blir hjärntvättade av sin mästare och får lära sig en massa struntprat. Sen får de lära sig Övertala till FC 50 och att aldrig ge sig i en diskussion - därefter kan de manipulera verkligheten.
En sann magiker visar aldrig att denne använder magi. Besvärjelser ska alltid utföras dolt annars är man en mes.

Radin
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Se där...(OT)

Diskret, blygsam och diplomatisk som vanligt, ser jag/images/icons/wink.gif
Long time no see, hoppas allt väl. Jag tycker mig förresten minnas ett antal gånger då en viss magiker i vår grupp definitivt inte gjort sin magi dolt.../images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Carolus on 2001-04-09 10:32.</EM></FONT></P>
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Precis! Så här är det beskrivet i grundboken. Magikern "drar" i trådar! Men vad tusan betyder det? Drar han bokstavligt talat? Eller utför han någon form av symboliskt gest, som skall representera dragning? Eller mässar han en bön till gudarna? Vad är det man faktiskt gör? Vad är det hos rollpersonen som får de magiska energierna att flöda? Är det dennes vilja? Något denne gör för att blidka naturen, så detta sker?

Det som står i grundboken & Mystik & Magi är ju trots allt endast regeltekniska effekter. Det här skall spelare slå för att lyckas med sin magi. Men vad är det rollpersonen gör? Inte fan säger väl han "Ja, jag slår Ob3T6 mot mitt färdighetsvärde i Alstra"? Magi borde väl vara mer än endast tärningsslag; det borde ligga rollspel i det hela! Men något sådant har jag inte funnit i reglerna rörande magi. Var är rollspelandet i det hela? Detta skulle jag sannerligen vilja se exempel på, eftersom sådana saker rimligtvis borde vara kulturbundna. Och då Mundanas kulturer inte är desamma som våra jordliga, borde de vara särskiljda från våra "magiska traditioner". Så jag frågar igen: Var ligger de rollspelsmässiga effekterna?

Drakvrede
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Det finns ingen möjlighet att bestämma hur en magiker gör för att alstra eller väva besvärjelser, vare sig formaliserat eller extemporerat. Däremot kan man, med utgångspunkt av tillvägagångssättet när man väl bevittnar det, ofta lista ut vilken tradition magikern tillhör. Själva tillvägagångssättet beror på tradition, hus samt personliga erfarenheter.

Nybörjarmagiker behöver ofta vokalisera eller gestikulera för att kunna forma de mönster och former som behövs för att alstra eller väva. Detta kallas ett moments "focus", och exakt vilka focii som används beror på tradition samt vad man själv associerar mest med de former och mönster som behövs. Genom att utföra dessa focii associerar man dessa mönster och former, på vilka man sedan kan koncentrera sig för att alstra eller väva. På så sätt kan formalisten eller extemporatören väva samman besvärjelsen från dess komponenter.

Själv har jag sedan länge lämnat focii bakom mig för den magi jag utför till vardags. Ibland kan jag använda dem i demonstrationssyfte eller för att skapa en viss association hos en elev, så att denne kan ta sig igenom ett moment på egen hand i fortsättningen. Men för vardagsbruk finner jag att de är ett slöseri med tid och energi. Dessutom har man en tendens att tvinga in nya förmågor i vissa bestämda tankebanor om man använder focii i undervisningen, vilket inom magiens konster är något av det mest korkade man kan göra. Det finns dock vissa lärare på Akademien - nej, jag tänker inte nämna några namn - som anser motsatsen.

- Magister Rafali av huset Duncreigh
blason i aspektteori samt baronessa av Salston Tor
 

Herr Spelledare

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
3
När en magiker lägger en besvärjelse så använder han gester och ord. Det går visserligen att undvika detta men då höjs svårigheten en nivå.
Det som händer då man använder någon typ av magi är att man trotsar och böjer naturlagarna efter sin vilja. Det är ingen speciell gåva utan i stort sett alla har möjlighet att lära sig den. Jag har för mig och tror att man använder magiska ord och då lär väl gesterna bara vara till för att komma ihåg orden(?)
 

lancelon

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
37
Location
sverige
jaja fråga inte mig eller fråga mig inte jag har ingen aning som sl ingen av spelarna har nånsin varit magiker
 

lancelon

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
37
Location
sverige
jaja fråga inte mig eller fråga mig inte jag har ingen aning som sl ingen av spelarna har nånsin varit magiker
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
jag har för mig att han kan stå helt still eller typ snickra eller vad som helst, det behöver inte synas men alla andra magiker ser det däremot tydligt

det är bara newbies som håller på och viftar och rabblar mer erfarna håller sig lugna
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har för mig att det här med gester inom magin var högst personligt och berodde mycket på vilket magikerhus man kommer ifrån.
Även om det såklart kan vara bra med lite diskretion emellanåt så är mystiska gester och kryptiskt mumlande klart mer effektfullt. Många magiker är väl dessutom ganska fåfänga och stolta och då tar man gärna i lite extra även om man lägger en ganska enkel formel.
Jag tror dock inte att det är ett egentligt krav att man måste göra en massa gester för att lyckas.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lysande framtidsutsikter(OT)

Jag bläddrade igenom några skrifter ifrån Consaber nyligen och där läste jag om att du var het kandidat till posten som Domus Magus över Legio Colonan när gamle Carpodim väl ställer in tofflorna. Har du kanske någon kommentar?
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Sjung min vän .. sjung

Känner en missla som komponerar en sång för varje formaliserad besvärjelse.

Då han än så länge inte är så skarp på hitta på nya rim på stående fot har han inte riktigt behärskat extemporation.
Hans vän, den mäkta beryktade extemporatören Xerxes, å andra sidan "viftar lite med sin högerhand" på sin höjd.
Om det inte gäller fabolösa mängder filament.
Isf så är han känd för att recitera långa ramsor ifrån Tzorlack(sp?) och utföra komplicerade mönster med sina händer.

Om man frågar honom vad syftet med det hela är så erkänner han dock oftast att det enbart är för att koncentrera sig. Och de ramsorna skänker honom ett tydligen "inre lugn".


Så de egentliga åtbörderna spelar nog inte så stor roll.
Bara det funkar för magikern personligen så att han kan fokusera.

Men vad vet jag?



MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Re: Lysande framtidsutsikter(OT)

Rykten består till lika stor del av önsketänkande, lögner och gissningar, och de bör behandlas som rykten, inte som fakta. Vad Daak önskar kommer att ske och fram till dess vore det förmätet av mig att uttala mig i frågan.

- Magister Rafali av huset Duncreigh
blason i aspektteori samt baronessa av Salston Tor
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Jag har inte gjort fel.

Min krigarmagiker ÄR en mes. Killen har ett melorsvärd med bra S/I och skulle ändå förlora VINIT mot en 11-årig pojke med en sked.
Han är en skam för Demonjägarna. Det enda han har lyckast med mot en demon är att få sänkt Qadosh p.g.a fem okontrollerat dissaperande filament.

Radin
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: Jag har inte gjort fel.

Han hade iaf vet nog att inte glad i hågen kuta 100 meter rakt mot sagda demon och på vägen glatt blockera demonens magi med pannan*flinar* Och dessutom göra det två ggr...
Du var inte den enda som fick sänkt Qadosh, men jag klagar inte. Jag borde fått Aggression höjt med två poäng och Psy sänkt med typ 5 poäng för den idiotin. Se din insats som en distraherande manöver, demonkräket gick ju hädan så småningom. Om din kille är en skam för Demonjägarna, vad tycker då vapenmästarskrået om de två självdestruktiva vapenmästarna med tre tummar mitt i båda vänsterhänderna och numera kraftig ärrbildning på halsen (i det ena fallet) och en extremt överflexibel vrist (i det andra fallet).

Melius frangi quam flecti
 
Top