Hur gör jag Ivanhoe nytt igen?

Quadrante

Grisbonde
Många här har koll på Ivanhoe, sett filmen från 1982 … en del kanske till och med läst boken. Men vilka tips har ni som sträckt er längre än så. … eller som bara tänkt, jag vill ha mer av det här.

Så, vilken film, serie, bok, konstnär, borde man sträcka sig efter för att få inspiration till att skapa mer av stämningen och stilen. Tänker på filmen från 1984 och det den gav dig för intryck i början.

… eller ska man vända sig mot något annat, för att få det att kännas nytt igen?

Last edited:
Det kom en tv-serie på 90-talet, som jag tyckte var rätt bra då. Den var mer trogen mot bokförlagan vill jag minnas.

Och om det är riddare och tornerspel du är ute efter finns A Knight of the Seven Kingdoms.

Det kom en tv-serie på 90-talet, som jag tyckte var rätt bra då. Den var mer trogen mot bokförlagan vill jag minnas.
+1 på BBC-miniserien från 1997. Sett ett par gånger, kanske dags för repris igen snart!

Har du kollat på Mythic Bastionland? Det är väldigt riddarromantik. Men det är mer magiskt än Ivanhoe. Mer The Green Knight.

Det verkar som att dödsbudet om Sam Neill gått ut idag. Är det en slump?

Nåväl, jag skulle kunna tycka det vore fräckt att spela i något som påminner om Ivanhoe-filmen från 80-talet.

Well, vi tar ju alla olika saker till oss, så det jag tänker på och känner om Ivanhoe är inte nödvändigtvis samma sak andra känner.

Men eftersom vi pratar om inspiration så skulle jag rekommendera spionfilmer och dylikt. Kanske främst kring andra världskriget;

Hemliga identiteter, förklädnader, allianser och konspirationer, tortyr och förhör, psykologisk utpressning, kidnappningar, personlig hämnd, "etniska motsättningar" och invasion.

Ivanhoe har ju överlag en lite mer lättsam och hoppfull ton, inte samma undergångsstämning, men jag tror man kan hitta förvånansvärt mycket intressant inspiration där man skulle kunna översätta till en riddarmiljö med lite knåpande.

Sen får jag personligen lite liknande vibbar från En Riddares Historia, som jag fick från 1982-Ivanhoe. Många skillnader, men en slags underliggande humor i allvaret, plus hela tournerbiten.

Och om det är riddare och tornerspel du är ute efter finns A Knight of the Seven Kingdoms.

1997-versionen är klart sevärd, särskilt som den på 5-6 timmar hinner täcka in betydligt mer än TV-filmen. Den är ganska 90-talsgrimdark (betydligt fler mord än i boken, vill jag minnas) och allt ser ruffigt och skitigt ut. Plus att de har Ciaran Hinds som Bois-Guilbert och en cameo av Christopher Lee som tempelherrarnas mästare, och en Rowena som inte är totalt menlös.

Är man OK med lite mer fantasykryddning i schmedeltiden så är ju Robin of Sherwood en klassiker.

Back