Nekromanti Hur gör jag en logga? Eller: Hur får jag någon att göra en logga åt mig?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Ur en annan tråd från en svunnen tid:

wilper;n276645 said:
Jag vill vända det till "Världsrymdens vagabonder" Lika många bokstäver, men lättare att säga, och lättare att göra en asfet logga av.
Så, numera heter mitt retrodoftande rymdoperarollspel alltså Världsrymdens vagabonder, och samtidigt börjar det kännas som att det är dags att ha en riktig logga. Men hur gör jag en sådan? Eller, med tanke på att jag är väldigt oinsatt i design och lämpliga program för sådant kanske snarare: hur får jag någon att göra en logga åt mig? Räcker det om jag frågar snällt? Måste jag kasta pengar på någon? Kan jag muta någon med kakor? Tjänster och gentjänster? Utlysa en tävling?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,033
Location
Sthlm
1. Leta upp nån som går eller tänker gå Broby Grafiska.
2. Be denne om hjälp.
3. ???
4. Profit.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,033
Location
Sthlm
Bakgrund: tills för kanske ett år sen drev jag en designbyrå. De som hörde av sig om praktikplats från Broby Grafiska var vassare överlag än folk från andra designutbildningar. Vi kanske bara hade tur med vilka som hörde av sig, men det var ett tydligt mönster.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Tja, mina kompisar har hittat ett väldigt effektivt sätt att få layout och sådana saker gjorda: De hotar mig med att göra dem själva. I vissa fall kanske de till och med börjar göra något och visar mig, bara för att jag ska bli så frustrerad att jag sätter mig och gör jobbet.

Vad vill jag ha sagt? Tja, typ såhär: Gör en logga, visas upp den. Dels här på WRNU, dels i t.ex. facebookgrupper där det hänger många rollspelare och grafiker och sånt.

Jag kan inte GARANTERA resultat, men det är inte helt osannolikt att du som allra minst kommer att få en massa råd och åsikter, och som bäst ett eller ett par motförslag...


Ett snabbt sätt att göra en egen logga: 1) gå till Google Fonts. 2) Testa hur ditt spels namn ser ut i olika stilar. Kryssa ur tråkiga stilkategorier. Scrolla mycket.

Fundera över hur du vill lägga orden. Jag skulle nog lägga dem under varandra, med det andra V:et straxt under "ärl" i det första ordet. När du valt typsnitt kan man använda Google Fonts-typsnitt i andra Googleverktyg, som t.ex. Google Slides, där man lätt kan flytta runt grejer och rita enkla former. Workshoppa lite, känn efter lite.

Typ såhär kan det bli:



Sen kan du fundera på om du vill ha nåt mer grafiskt element eller så, men med typsnitt och positionering av orden så har du kommit rätt långt.
 

Attachments

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
wilper;n298460 said:
Jag skulle buffat på DeBracy och bett honom trolla.
Och så kan han trolla ihop ett flumsyntigt soundtrack till spelet när han ändå är igång.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
krank;n298461 said:
Tja, mina kompisar har hittat ett väldigt effektivt sätt att få layout och sådana saker gjorda: De hotar mig med att göra dem själva. I vissa fall kanske de till och med börjar göra något och visar mig, bara för att jag ska bli så frustrerad att jag sätter mig och gör jobbet.
Förstklassig problemlösning! ????
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Och tack alla för tips. Nu har en kompis sagt att han vill testa att göra en logga, få se vart det leder. Kanske testar jag även att leka runt lite med Google Fonts och Slides.
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
luddwig;n298450 said:
Ur en annan tråd från en svunnen tid:



Så, numera heter mitt retrodoftande rymdoperarollspel alltså Världsrymdens vagabonder, och samtidigt börjar det kännas som att det är dags att ha en riktig logga. Men hur gör jag en sådan? Eller, med tanke på att jag är väldigt oinsatt i design och lämpliga program för sådant kanske snarare: hur får jag någon att göra en logga åt mig? Räcker det om jag frågar snällt? Måste jag kasta pengar på någon? Kan jag muta någon med kakor? Tjänster och gentjänster? Utlysa en tävling?

Kanske också skissa på något så du har lite koll på vart du vill innan du presenterar det för grafiker :) (behöver ju inte vara färdigt, men nog skönt att ha en liten hum i alla fall :D )
 
Top