Nekromanti Hur går ni till väga när ni skapar en egen värld?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rita INTE en... Gör som du vill!

Jag vill påstå att allt det här beror helt på vem man är och vad man finner sig bekväm med. En del ritar kartor först, en del skriver först, en del spelar/improviserar först, en del skriver scenarion först... Etc. etc.

... Det är som med alla andra kreativa processer – de är mer eller mindre personliga...

Med andra ord tycker jag personligen inte om att man talar om för folk vad de inte ska göra i de här fallen där det kommer till personlig kreativ agenda; vilken arbetsmetod som funkar bäst för en individs kreativa skapande. Jag menar, vilken metod man än tittar på finns det en handfull för- och nackdelar.

Jag tycker istället att det är bättre att lägga fram flera arbetsmetoder på ett relativt öppet sätt så att folk kan testa så många som möjligt och hitta sin grej. Jag menar, Ante kanske, efter mycket om och men, upptäcker att kartor är hans grej.

Jag vet egentligen inte varför jag skriver det här inlägget... Jo, för att uppmuntra Ante att göra det som han tycker verkar skoj och intressant, och minnas balansgången mellan sin egen röst och andras råd, så att han inte missar att testa saker bara för att folk gjort honom avskräckt.

/solvebring som inte är ute efter att kritisera Niklas (eller Krille) utan att uppmuntra Antemannen att våga testa allt, vad folk än säger. Sedan kan man ju ha alla råd i bakhuvudet, men det är en annan sak.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Vad skall du ha världen till?

Om du skall ha den till rollspel tycker jag du kan nöja dig med det som rollpersonerna kommer att se första spelmötet. Och låt det växa därifrån i takt med att det behövs. Då gör du inget "onödigt" arbete, och förmodligen blir inte spelarnas upplevelse av Fylke bättre för att du har hårddisken full med beskrivningar, kartor och styrelseskick av fjärran platser.

--

Om du däremot tycker att pyssla med världen är en kul grej i sig... Tja, gör som du vill, då pysslet är syftet finns det ju inga rätt och fel, gör det som lockar dig mest för stunden.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Rita INTE en... Gör som du vill!

Jag skrev det för att ge stöd i en process som jag själv fann väldigt krånglig. Klart han får börja med en karta men jag uppfattade det som en vägledningsfråga - hur tycker ni man gör? - och jag besvarade utifrån mitt perspektiv. Ser nu att flera andra verkar hålla med mig och Krille i kartfrågan så det kanske blev lite tårta på tårta med mitt inlägg. Kände bara att ge perspektiv till de första svaren.

/Niklas som inte läste hela tråden innan han började svara.

Edit: Men jag kanske uttryckte mig för subjektivt "Gör INTE så här".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rita INTE en... Gör som du vill!

Niklas73 said:
Edit: Men jag kanske uttryckte mig för subjektivt "Gör INTE så här".
Eller så är det bara jag som är en gnällgubbe. :gremwink:
Hur som haver kände jag bara att jag ville poängtera lite det som att wilper vidrör lite grann; man skapar oftast världar för det rena nöjets skull, och tja, då ska det ju vara nöjsamt.

Kort sagt var inte ditt inlägg dåligt, tvärtom, jag fann bara "INTE"-approachen lite som en blockad.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag har byggt många världar på många olika sätt under mina 35 år som gamer. Här en metod som jag gillar och som vi tillämpade med framgång för ca 20 år sedan när vi byggde en cyberpunkkampanj som utspelade sig i Lhasa, Tibet. Mtoden går från det lokala till det globala.

1 - Välj den huvudsakliga äventyrsplatsen, i detta fall en storstad.
1.1 - Vilken stämning råder på platsen? Heroisk? Noir? Grå vadmal?
1.2 - Vilka typer av äventyr är aktuella?
1.2 - Vilka företeelser behövs för att skapa den önskade stämningen och möjliggöra de planerade äventyren?

2 - Hur ser kringvärlden ut för att ovanstående punkter ska kännas rimliga?
2.1 - Vilken teknik förekommer?
2.2 - Vilken närtidshistoria (ca 30 år bakåt) krävs för att skapa de existerande förhållandena?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mekanurg said:
Jag har byggt många världar på många olika sätt under mina 35 år som gamer. Här en metod som jag gillar och som vi tillämpade med framgång för ca 20 år sedan när vi byggde en cyberpunkkampanj som utspelade sig i Lhasa, Tibet. Mtoden går från det lokala till det globala.

1 - Välj den huvudsakliga äventyrsplatsen, i detta fall en storstad.
1.1 - Vilken stämning råder på platsen? Heroisk? Noir? Grå vadmal?
1.2 - Vilka typer av äventyr är aktuella?
1.2 - Vilka företeelser behövs för att skapa den önskade stämningen och möjliggöra de planerade äventyren?

2 - Hur ser kringvärlden ut för att ovanstående punkter ska kännas rimliga?
2.1 - Vilken teknik förekommer?
2.2 - Vilken närtidshistoria (ca 30 år bakåt) krävs för att skapa de existerande förhållandena?
Väldigt genomgående metod. ... Vilket förövrigt påminner mig (se mitt inlägg om min metod ovan) att jag just brukar utgå från storstäderna, oftast. Min Drakar & Demoner-värld från ungdomen började med den oväldigande staden Matérin, huvudstaden i den centrala västern. ... Det är en mycket bra metod att sikta på just städer.

Nu var det ju inte just städer specifikt du menade, eftersom du menade äventyrplatsen i fråga, men för min del har civilisationens viktiga städer alltid varit en god startpunkt för skapandet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rita INTE en... Gör som du vill!

Niklas73 said:
Jag skrev det för att ge stöd i en process som jag själv fann väldigt krånglig. Klart han får börja med en karta men jag uppfattade det som en vägledningsfråga - hur tycker ni man gör? - och jag besvarade utifrån mitt perspektiv. Ser nu att flera andra verkar hålla med mig och Krille i kartfrågan så det kanske blev lite tårta på tårta med mitt inlägg. Kände bara att ge perspektiv till de första svaren.

/Niklas som inte läste hela tråden innan han började svara.

Edit: Men jag kanske uttryckte mig för subjektivt "Gör INTE så här".
...ja, folk funkar olika. Jag tänker i bilder. Har jag en karta fylls min skalle direkt av ett moodboard. Jag ser framför mig hur världen är. Konflikter och sånt kommer mer eller mindre automatiskt ur det.

Och jag vet såklart innan jag börjar vilket typ av spel jag vill göra. Innan jag ritade Arcarias karta visste jag att jag ville ha ett "Harn-light" till exempel.

Men andra behöver kanske börja någon annanstans.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Rita INTE en... Gör som du vill!

Alltså som sagt, jag älskar kartor. Jag har ju skapat en tråd om Mundana i Ensamma Vargen, jag får 1000 idéer. Problemet är att jag ser platser, inte konflikter. En karta normalt sett idag innehåler inte konflikter. Där är Djursholm, Där är Skogås. Jag kan gå igång på vad tonårsgängen snackar om nere vid sjön Trekanten eller hur de vuxna bara har grillfest i de där husen...

Så jag överförde det till rollspel och kom upp med... Platser. Jag älskar platser. Tempel, grottor, öknar, djungler, skogar, övärldar U name it.

Vad jag lärde mig var att platser också måste kopplas mot konflikter vilket även du nämner vilket är väldigt viktigt att påpeka, sen går vi olika vägar i hur vi börjar och gör.

Att jag väljer mitt sätt beror på att jag behöver det som stöd så det inte bara blir platser. Jag är en kartkille men har tydligen lite problem att börja i den änden än så länge.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Antemannen said:
Jag håller på att brainstorma lite till en egen fantasy värld,och skulle vilja veta hur ni gör när ni skapar den?
Själv så är jag en av de som börjar spela i ofullständiga världar och fyller på efter hand. Tidiga geografiska kartor tycker jag brukar hämma skapelseprocessen något, så jag tenderar att vänta i det längsta med att rita några. Dock så vill jag ha en karta över startregionen klar innan första spelmötet. Ju längre bort från startregionen desto vagare kommer detaljer bli.


Steg 1 - Brainstorming. Jag har kommit på någon ball detalj och vill nu skapa ett koncept för en region eller för en hel värld. Jag för sällan några anteckningar under detta stadie utan jag bygger upp och förkastar idéer i mitt sinne tills konceptet mognat något. Detta steg kan hålla på ett par veckor.

Steg 2 - Sätt det på pränt. Nästa steg är att skriva ner konceptet och alla balla detaljer som jag spånat på. Gärna i någon hierarkisk listform. Detaljer som hör till huvudstaden faller in under den kategorin, något som har med fjärran regionen hamnar där osv. Majoriteten av alla detaljer har med startregionen att göra.

En startregion kan förövrigt vara så liten som ett par byar eller så stor som en kontinent. Men oftast brukar det röra sig om ett land + delar av grannländer. För att dra paralleller till verkligheten så skulle Danmark + delar av tyskland + södra Sverige kunna vara en startregion.

Steg 3 - Fortsätt brainstorma och bygg på listorna. Fortsätt tills startregionen känns hyffsat levande. Gå över till att skriva texter snarare än listor om du känner dig ambitiös.

Steg 4 - Skapa introäventyret.

Steg 5 - Rita en karta över startregionen. Rita en till karta, men nu en världskarta. Ju längre bort ifrån startregionen desto vagare blir detaljer. Områden som gränsar till startregionen kanske har korrekta gränser men färre detaljer medan områden längst bort bara existerar som namn som svävar ute i tomheten (om ens det).

Steg 6 - Börja spela och fyll på med detaljer / fyll i kartan efter hand.


Anledningen till att jag kör på denna metod är att jag aldrig blir redo för spel om jag försöker mig på att bli "klar" med världen. Jag blir allt för detaljinriktad. Jag behöver en spark där bak och denna lite torftiga metod hjälper mig med det.
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
Intressant tråd. Ett problem jag har, och som jag anser att många existerande rollspel har, är blocken. Världen består inte av en intrikat väv där allt smälter samman i ett oöverskådligt virrvarr utan består av separata block som man staplat på varandra. Det känns som om de olika raserna, yrkerna, rikerna, besvärjelserna är skapade utan en tanke på att de påverkar varandra. Frånvaron av systemteori suger helt enkelt. Om jag bestämmer att i min värld är magiker ganska vanligt och skapar en besvärjelse som gör det möjligt att trolla fram mat och dryck förhållandevis enkelt (i låg level) så kommer detta att påverka spelvärlden väldigt väldigt mycket. Om jag gör en ras extremt stark och kompetent bör jag hitta troliga orsaker till varför de inte befolkar hela världen osv. Förstår ni hur jag menar?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Om jag gör en ras extremt stark och kompetent bör jag hitta troliga orsaker till varför de inte befolkar hela världen osv. Förstår ni hur jag menar?
Eller så använder du citatet "Its a movie". Varför duschar alla på övervåningen i skräckfilmer? För att det ger skräckkänslan? Varför har du starka raser i ett rollspel? För att du tycker det passar (eller för att ha olika roller för olika spelare, en del vill vara den starka, en del den smidige, en del den karismatiske).

Däremot har du en poäng i stapelvarorna. Jag börjar mer och mer gilla att världskapitlet är ett samelsurium (uppstyrt med ett register) där man stöter på ord, begrepp och termer ibland man inte sett förut. Det SKA kännas lite okänt och mystiskt (till skillnad från regler, använd aldrig ett begrepp innan du förklarat det eller om du måste - hänvisa till sidan där det kommer beskrivas).

Jag vill egentligen att världskapitlet ska sjuda av inspiration och att det aldrig känns helt genomläst och utforskat.

Sen korrelerar världskapitlet med skapa rollperson ifråga om yrken, (vad jag definierar som) klasser, mål, raser, bakgrunder med mera vilket kanske glöms bort ibland. Själv har jag lagt upp de 4 första kapitlen med :
* Vad är Starchallenge?
* Världen
* Persongalleri
* Skapa en rollperson

...där persongalleri är en mix av värld och personligheter, bakgrunderm, yrken mm som vävs ihop, länkar, refererar kors och tvärs för att skapa en person. Inte en enda siffra tas upp i det kapitlet. Det är en ren inspiration till spelarna. Sen slänger jag på ett gäng korta korta noveller i slutet av boken som också kan ge inspiration.

Men du har både rätt och fel tycker jag. Stapelvara ja, men att behöva förklara varför en ras är stark och därför inte gäer universum tycker jag inte alls man behöver göra. Wookies är rätt starka men de har bara en planet.
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
God afton Niklas, det är därför skräckfilmer suger :gremtongue:
Jag har inga problem att "köpa" vrålande eldklot och talande hunddemoner... så länge ramverket/upplägget är genom-arbetat.

/salute

Sveriges sista lepricon
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jo en sak till. Skippa en massa milstolpar fram till nu. Du har inte lång tid på dig att väcka intresse tills dess det dör. En snygg framsida räcker inte - du måste sälja in spelet på några få rader som får spelaren att läsa vidare (Drakar och demoner 82 gjorde inget av det men de hade INGA konkurrenter, det funkade då och de har faktiskt en antydan till stämning i regelboken tycker jag). Då funkar inga låååånga texter om kungar som kommit och gått. Vad är konflikten? Varför är den? Var är den? Gör en sammanfattning för de som inte orkar läsa flera sidor. Summera också världen i en one line pitch.

Försök nå nutid snabbt där du beskriver det som händer nu! Ställ frågor till läsaren? Var är hon i världen? Varför? Vad vill hon? Använd dessa medel för att trigga igång spelaren att vilja ta del av världen och börja läsa dina fördjupande bitar. Och skippa kungalängder och exportvaror här med. Jobba med kranks sk fästytor (sök här om du vill). Se till att ha konflikter mellan sakerna i världen, förklara varför (och skippa kungalängderna). En konflikt över en gruva kan vara spännande om de bakomliggande orsakerna är det. Slavuppror är lite mer köttigt. Kötta på! Se till att konflikterna alltid handlar om något och varför de finns där. Att A hatar B säger inte lika mycket som att A hatar B därför att och B tycker A är elak men hatar inte därför att. Med "därför att" får du krokar till mer story.

Att bara beskriva en plats som bullrig, stökig och upplägg för brottslighet ger ganska lite info och inte mycket att hänga upp krokar på.

Däremot kan texter utan allt det jag snackar om absolut inspirera men då bör du nästan redan ha publikens intresse med dig. Och skriver du något som folk går och väntar på kommer du undan med mer färglöshet - du har redan deras intresse. Men missbruka det inte! Lycka till!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag slänger upp en wiki och låter världen växa fram organiskt, här är ett exempel. Om man är flera om detta wiki-världsbyggande är en viktig aspekt att skapa intressanta wikiord åt andra att spinna vidare på, så om jag nämner ett folkslag vid namn "Chargulerna" lämnar jag sedan avsiktligt dem som ett mer eller mindre blankt papper åt andra skribenter. Detta är det minst strukturellt betungande sättet att skapa en värld på, det som låter ens kreativitet flöda som mest ohämmat; på gott och ont.
 

Idril

Veteran
Joined
14 Jul 2012
Messages
1
Jag försöker starta smått. Fokuserar mest på startplatsen för kampanjen. Det är där jag lägger mitt krut. Kanske ett litet konungarike, eller en skog där spelarnas by ligger i mitten. Sedan försöker jag ha ett hum om gränslandet, men inte mycket mer än så.

Sedan får världen "växa" efterhand som kampanjen fortgår. Det här är knappast den mest "ordentliga" varianten, men jag mår personligen bra av att veta att jag fritt kan improvisera fram saker i periferin utan att det stör en viss plan.

Däremot så vill jag som sagt gärna vara desto mer detaljerad kring spelarnas absoluta närområde/plats för handlingen. Det ger mig en trygghet att utgå ifrån.

Jag gör alltså en regional karta kan man säga. Vad som ingår i mitt förarbete för nämnda närområde beror dels på min lust för stunden och dels på vilken typ av kampanj jag har tänkt mig. Jag skapar bäst när jag inte sätter upp för många måsten, utan kan lägga energi på det som jag är sugen på.

Under mina år som spelledare har jag kanske hittat på fyra "världar". Ett par av gångerna har jag lagt mycket fokus på geografiska minnesmärken då vildmarken varit central. Någon annan gång har jag lagt mycket fokus på en enskild stad inklusive slp och inbördes relationer, då intriger i en statsstatsmiljö varit i fokus. I det sistnämnda fallet kanske jag mest nöjt mig med en skiss-översikt över staden. Då har jag inte ens bemödat mig att göra en karta över stadens omgivningar. Sån är jag...

Slutligen; även om jag startar smått försöker jag alltid ha någon övergripande plot ihop med världsskapandet, där jag har en aning om enskilda milstolpar som sannolikt kommer kunna inträffa. Vissa milstolpar kan bara vara en inre bild; typ att "på den där höga bron kanske spelarna ska möta Ful-Bert i en hård strid, medan det blåser snormycket och det kryllar av demoner nedanför". Det ger mig en "kick" att ha en idé om coola möjligheter i kampanjens framtid. Fast det är en balansgång för mig; om jag för mycket fokuserar på vissa milstolpar är jag rädd att det tar av min öppenhet för alternativa vägar. För mig är det viktigt att spelarna känner att vägen inte är utstakad hela tiden, fast det är jag knappast ensam om att tycka.. men nu hamnade jag nog vid sidan om denna tråds ämne. Sorry!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Den enda gången jag försökt mig på en egen rollspelsvärld var när jag var dryga 20 vårar och optimistisk och orädd.

Det blev en high fantasy värld med mängder av spår av en svunnen civilisation, mängder av coola namn på platser, samt mängder av intriger i de beskrivningar av de olika länderna jag skrev ner. Bland annat öriket Sharjah vars väderbitna sjöfarare trotsade den vilda Stålsjön för att kunna sälja sina metaller på fastlandet.

Så här såg den processen ut:

1. Läsa hela Boken om Magnamund från pärm till pärm, flera gånger om.

2. Rita en karta

3. Fundera över de olika platserna på kartan; varför skulle man vilja åka hit? Till exempel, jag vill till Tokyo för det är en megastad med mängder av nischade butiker. Jag vill inte åka till Sveg för det låter tråkigt och känns litet och jättetrist.

(Det där om Tokyo är kanske inte sant, men det är min bild av det)

Vi spelade nog bara en eller två gånger i denna värld (Talon hette den), men det jag lärde mig var detta: Ju mer struktur och ramar jag kan plita ner för mig själv, desto lättare jag att vara spontan och flexibel när det behövs.
 

Necrodreamer

Veteran
Joined
13 Feb 2011
Messages
3
Location
Borlänge
Själv håller jag på med Noir.
Det kommer iställer utspela sig på 50-talet i New york med en alternativ historia då 2a världskriget ej ägt rum, men landet ligger fortfarande i djup depression.
Dock så kommer en ny stadsdel finnas med som heter Little sweden och som gränsar mot Bronx.
Jag lyckades hitta en gammal turistkarta ifrån 1953 som jag photoshoppar till mitt eget intresse samt studerar gamla filmer ifrån min hemstad Borlänge där jag kommer knycka lite sjyssta gator att inkorporera och sedan tillägga egna delar, för jag vill att denna stad ska va 50talets Borlänge och inte det nya tråkiga:p

Hur som helst började jag med kartan och sedan har jag väntat in litegrann vad mina killar ska spela för karaktärer, men ett introäventyr är ändå pågång.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Inte alls långt ifrån hur jag gör. Jag kan mycket väl rita en karta också för allt i världen men det är inte så hög prio i jämförelse med koncept.
 
Top