Nekromanti Hur går en enkel stridsrunda till?

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hejsan alla glada!

Jag sitter här och känner mig lite lagom korkad, hur fasen går en stridsrunda till i dnd 4th edition, vad händer, vilka egenskaper använder man hur många kan man kombinera och vad blir effekten.

jag tänker mig typ en rogue och en figter på nivå 1 som träffar några kobolds och fajtas.

vad ska man tänka på?

Bombu
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det fungerar ungefär som i DnD3.

Slå surprise och initiativ som vanligt.
(tänk på att i princip alla slag så får du lägga på halva din level (attacker, skillchecks OCH initiativ).

En round består av 1 standard action + 1 move + 1 minor action.
(minor action är det som förut kallades för swift action)

De flesta powers räknas som attacker, d.v.s. standard actions
(men det står i beskrivningen av en power vad den räknas som).
Det finns även en enkel tabell i Combat-kapitlet där du kan se vad olika handlingar räknas som.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
hur mycket kan man kombinera powers?

exempelvis at will power till sammans med encounter powers?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Man kan väl inte kombinera powers alls. Varje power är helt standalone.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Det beror på.

Du kan använda en move, en standard och en minor action i samma runda. Dessutom kan du använda en action point för att få utföra ytterligare en action (move, standard eller minor) i samma runda.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Dante said:
Det beror på.

Du kan använda en standard och en minor action i samma runda. Dessutom kan du använda en action point för att få utföra ytterligare en action (move, standard eller minor) i samma runda.
det blir ju alltid svårt när jag frågar en väldigt generell fråga om man ska ge ett generellt svar.

som jag förstår dig kan man inte lägga ihop dessa olika powers till ett slag (för det mesta) däremot kan man använda flera actions per runda.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Bombu said:
[…] som jag förstår dig kan man inte lägga ihop dessa olika powers till ett slag (för det mesta) däremot kan man använda flera actions per runda.
Japp. Och ibland kan det ju vara så att en power ger en effekt som gör att en annan power blir bättre (grellens venomous bite [minor] kan t.ex. bara användas om den först lyckas med en tentacle grab [standard]). Så visst kan man tala om »kombos« av powers – även om de utförs sekventiellt snarare än simultant.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Dante said:
Bombu said:
[…] som jag förstår dig kan man inte lägga ihop dessa olika powers till ett slag (för det mesta) däremot kan man använda flera actions per runda.
Japp. Och ibland kan det ju vara så att en power ger en effekt som gör att en annan power blir bättre (grellens venomous bite [minor] kan t.ex. bara användas om den först lyckas med en tentacle grab [standard]). Så visst kan man tala om »kombos« av powers – även om de utförs sekventiellt snarare än simultant.
låter som man borde vara en grell helt enkelt.

det går att köra kombos ibland, men de kommer utföras sekventiellt vid spelbordet.

Det verkar logiskt.
 
Top