Nekromanti Hur går det för Riotminds onlinesatsning?

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Hur går det med riotminds onlintjänst. Den känns så sjukt tråkig i hela upplägget och jag som gammal stofil kan inte förstå hur de kan överge att trycka böcker. Framförallt i ljuset av exempelvis Fria Ligans succer med sina crowdfundade spel.

Försökte ge mig på att köpa deras nya äventyr "Skymmningsgäld " men för att få köpa det var jag tvungen att punga ut 269 spänn på grundpaketet (tror det priset stämmer) vilket känns otroligt surt.

Någon som vet hur riotminds online tjänst egentligen går? Ekonomiskt alltså. Hur mycket säljer de??
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Har spekulerats en del i tidigare trådar om hur det går för RM egentligen. Enligt sig själva hävdas det att deras betalwikis drar in mest pengar i Sverige av rollspelproducenter, har jag för mig. Men egentligen vet väl ingen utom dom själva. Jag är tämligen tvivlande. DoD Trudvang dog för mig iaf och blev helt ointressant efter "tjänsten" utannonserades, och de taffliga nytryckningarna av grundregelboken och världsboken (som var ett riktigt hafsverk utan sammanhållande logik i alla ändringar fram och tillbaka). Den tidigare grovt spretiga produktlinjen av DoD6-DoDT gjorde ju inte saken bättre, samt att man sen fokuserade på massa regeluppdateringar som ändå ingen verkade vara så jätteintresserade av. Speciellt att man struntade i jubileumsutgåvan av Jorges Bestiarium, då det varit den mest efterlängtade produkten bland Trudvang-nördar (mitt intryck). Dom kastade in handduken nån gång runt 2009-2010 när första "bomben" annonserades och sedan dess är det konstgjord andning som gäller. Men då det antagligen finns en skara lojala RM fans som köpt allt och fortsätter använda betalwikin, så fortsätter RM tuffa på med den och vägrar alla andra mer kundvänliga alternativ (kickstarter, PoD, pdf-försäljning).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Botulf;n108280 said:
Dom kastade in handduken nån runt 2009 när första "bomben" annonserades och sedan dess är det konstgjord andning som gäller, då det antagligen finns en skara lojala RM fans köpt allt och fortsätter prenumerarera på betalwikin.
Att de inte satsat på någon PoD-lösning är bortom mitt förstånd- Det borde ju vara perfekt för dem - minimal inblandning efter den första uppladdningen av filerna, kräver nästan noll kronor för att köra igång och kostar ingenting kontinuerligt i form av nytryck eller lagerkostnader. Det hade kunnat vara en fire-and-forgetlösning som kontinuerligt dragit in pengar.

Jag förstår inte det alls. OK att de var helt okunniga om PoD 2009, men de borde väl ha hunnit lära sig? Finns det några argument MOT att lägga ut gamla produkter som PoD? Allt man gör är ju att trissa upp begagnatpriserna och hindrar nytillkomna spelare från att komma åt materialet.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
http://www.allabolag.se/5566846886/Riotminds_AB

jämförelsetal:
http://www.allabolag.se/5568716954/Fria_Ligan_AB
http://www.allabolag.se/5569451478/Nya_Jarnringen_AB
http://www.allabolag.se/5569646366/Helmgast_AB

Fria Ligan går absolut bäst, vilket förvånar exakt ingen.

2014 gjorde riotminds en jätteförlust. Samtidigt hade de en ungefär samma omsättning som Helmgast. Den stora skillnaden är utgifterna, vilket är ganska naturligt när man tänker att Riotminds utvecklar någon sorts produkt som de planerar att få igen på framöver + var involverade i filmprojekt som var ganska fräsiga men inte gav mycket utdelning. Så jag tror/hoppas att ingen behöver ligga sömnlös för Riotminds framtid.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Tre solar;n108316 said:
http://www.allabolag.se/5566846886/Riotminds_AB

jämförelsetal:
http://www.allabolag.se/5568716954/Fria_Ligan_AB
http://www.allabolag.se/5569451478/Nya_Jarnringen_AB
http://www.allabolag.se/5569646366/Helmgast_AB

Fria Ligan går absolut bäst, vilket förvånar exakt ingen.

2014 gjorde riotminds en jätteförlust. Samtidigt hade de en ungefär samma omsättning som Helmgast. Den stora skillnaden är utgifterna, vilket är ganska naturligt när man tänker att Riotminds utvecklar någon sorts produkt som de planerar att få igen på framöver + var involverade i filmprojekt som var ganska fräsiga men inte gav mycket utdelning. Så jag tror/hoppas att ingen behöver ligga sömnlös för Riotminds framtid.
Hah. Konkreta siffror. Tjusigt, Tre solar!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Håller med trådskaparen att upplägget att bara köra online är tråkigt för ett så stort varumärke. Med den "boomen" rollspelssverige haft senaste tiden tycker jag det är galet att inte försöka göra något vettigt även i bokform. Är det så att Riotminds inte orkar/hinner/vill mer så hoppas jag de öppnar möjligheten för någon att köpa/hyra varumärket.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Starkt jobbar av Helmgast. De har till och med en person anställd. I vilken omfattning framgår inte men bra ändå tycker jag.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Robert;n108393 said:
Starkt jobbar av Helmgast. De har till och med en person anställd. I vilken omfattning framgår inte men bra ändå tycker jag.
Det betyder bara att de betalat lön till någon (eller några motsv. max en heltidstjänst).

Man kan se att de betalat ut 11 000 i lön under året... inga jättesummor direkt :)
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Ok, i så fall kanske jag läst siffrorna fel för tyckte det var mer.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Alltså... med "Anställd: 1" menas att man har betalat ut motsvarande max en lön. Så har jag fattat det iallfall. Och utbetalad lön står ju på en annan flik.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Det står: kost per anst. (TKR) 210. Det tolkade jag som de stålar den anställde kostar. Jag kan givetvis ha fel, för jag är inte skithaj på sånt här.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Robert;n108438 said:
Det står: kost per anst. (TKR) 210. Det tolkade jag som de stålar den anställde kostar. Jag kan givetvis ha fel, för jag är inte skithaj på sånt här.
Det står kostnader per anställd 15 (kkr) och det totala personalkostnaderna uppgår till 15 kkr, så så mycket kan man inte ha betalat ut i lön.

Det är generellt ganska svårt att göra en vettig räkenskapsanalys för små företag som delvis bedrivs på hobbybasis. Framför allt är personalkostnaderna det luriga, om det är ersättning till de som äger bolaget kan man räkna bort dem vid jämförelse, eftersom vinst och lön kan ses som jämförbart. Är det däremot ersättning till frilansare (alla har ju inte F-skattesedel och då kan det vara enklare att ge ersättning i form av lön) är det i stället jämförbart med vanlig frilansarersättning som bokförs som en "övrig extern kostnad".

Riotminds är extra luriga, eftersom de har bokat upp 392 kSEK i intäkter i form av "aktiverat arbete för egen räkning". Det är för en extern betraktare helt omöjligt att bedöma substansen i internt genererade immateriella tillgångar. Det som dock är tydligt är att delägarna (Theo?) fick pumpa in 200 kkr i form av aktieägartillskott under året. Dock slutade Riotminds räkenskapsår i augusti 2014, så mycket kan ha hänt sedan dess.

Det som dock kan vara ett vettigt mått att titta på är nettoomsättningen. Den brukar inte ett så stort föremål för uppskattningar och bedömningar. Och Fria Ligans omsättning är imponerande. Helmgast är väl inte riktigt jämförbara, eftersom Eon inte var tryckt och klart förrän under hösten 2014 (och man därmed inte hade någon omsättning under större delen av året).

//F.d. revisor
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Varför hoppas du ingen ligger sömnlös för Riotminds?

För iallafall mig betyder det uttrycket att man inte oroar sig?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
CapnZapp;n108925 said:
Varför hoppas du ingen ligger sömnlös för Riotminds?

För iallafall mig betyder det uttrycket att man inte oroar sig?
Han sa att han hoppas på att ingen BEHÖVER ligga sömnlös. Så ganska rakt av "hoppas ingen behöver oroa sig för riotminds framtid".

Eller menar du att du vill att folk ska behöva oroa sig för riotminds framtid?

Eller missförstod jag dig helt?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag menade nog att siffrorna inte direkt känns lugnande. Det förvånade att basera en tro på att det går bra på sådana siffror.

Din förklaring stämmer nog.
 
Top