Nekromanti Hur går det för Noir?

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Efter att ha läst ett inlägg i Kulturforumet så började jag undra hur långt det är kvar tills vi får se Noir ute i butikerna? Hur långt har det kommit? Vad är kvar att göra?

- Jocke, undrar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Tackar för frågan.

Noir är i det närmaste helt klart och de externa speltestexen har gått ut till de utvalda som kom in via Noirs webb. Dessa skall lämna åter senast den 15:e september. Preliminärt tryckdatum för spelet, 352 sidor hårdpärm, något mindre än A4, är den 25 september. Räkna med ca sex veckors trycktid så då kommer Noir i början av november.

Noirs webb bör vara vaken (men inte så proppfull från start) inom en vecka. Under september kommer också en hel del preview-material upp, samt möjligheter för förhandsbokningar.

Den tidigare upplagesiffran om mellan 2000 - 3000 ex står fast, så nu får ni köpa och digga spelet så jag inte fullbodar Krilles teorem om rollspelspengar ("det bästa sättet att få en liten förmögenhet från att göra rollspel är att börja med en stor"). Ca utpris 399:-

Några frågor?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Den tidigare upplagesiffran om mellan 2000 - 3000 ex står fast, så nu får ni köpa och digga spelet så jag inte fullbodar Krilles teorem om rollspelspengar ("det bästa sättet att få en liten förmögenhet från att göra rollspel är att börja med en stor"). Ca utpris 399:-

Några frågor?
Jag är mest nyfiken på hur du kan räkna med att sälja så många exemplar, men jag har en vag aning om att du har svarat på den frågan förut och att jag bara glömt bort svaret. Det låter som en väldigt optimistisk uppskattning, tycker jag, men jag antar att du har koll.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tycker också att det låter optimistiskt med så många ex.. men lyckas det så är det ju väldigt bra för rollspelandet i stort!!! Men Marco har kanske några ess i rockärmen.. nya försäljningställen kanske?
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Härligt, ser verkligen fram mot att spela Noir. Har redan börjat tänka på häftiga karaktärer och personligheter som kan tänkas figurera som rollpersoner och spelledarpersoner.

- Jocke, längtar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag är en optimistisk dumbom som älskar rollspel? ,-)

Den främsta anledningen till tryckvolymen är att jag tror stenhårt på produkten och dess koncept (ett lite vuxnare och exklusivare spel, med en intressant värld och vettiga regler), samt att jag har fullt förtroende för min distributör, en man som delar visionen och förstår konceptet, Kim Vässmar. Alltså kommer Neogames att sköta distributionen av Noir (även om det inte är ett Neo-spel som sådant) till butiker och andra försäljningsställen. Och med tanke på framgångarna med att få ut Eon på helt omöjliga ställen så är jag helt lugn.

På samma sätt frigörs också Noirs kreativa projektgrupp till att göra det vi är bäst på - göra rollspel och tillbehör - och vi slipper mycket av administration, pappersarbete, leveranser, etc. Det bästa av två världar. =)

Investeringen i Noir är massiv, både räknat i pengar sävål som i känslomässigt kapital och hårt arbete, men samtidigt är det väldigt stimulerande att faktiskt skapa ett förstklassigt spel som jag önskar och hoppas skall uppskattas av köparna.

Eller så är jag galen som slänger ut ett par hundra tusen på detta. =)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det låter ju fint. Jag gillar självförtroende, och önskar att jag kunde bre på lika ordentligt med mitt Terone (istället blir det som mest digitaltryck i en miniupplaga endast för de som förbokar).

Galna är vi väl lite till mans, men lycka till i alla fall. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Var kan man få tag på Noir ?

Nu har säkert det nämnts förut.. Dock är men letar-fu vek, så jag hittade det inte..

Var kan man köpa noir när det är klart ??
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Var kan man få tag på Noir ?

Eftersom NeoGames kommer att hjälpa Marco & Co med distributionen förutsätter jag att det kommer att finnas i de flesta svenska spelbutiker (som t.ex. SF-Bokhandeln och Goblin Games + ett antal nätbutiker). Förmodligen på Spel på X-gatan i Skåne också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
du är galen.. eller så har du tjänat för mycket på Entropia ;-)

...själv har jag bränt typ tio papp på Saga, om man inte räknar med arbetstiden (...då blir det sjukt dyrt, jag fakturar 900:- i timmen).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Var kan man få tag på Noir ?

Well, hade det trillat in i butiken på Clemenst-torgen så hade det ju varit ämlans smingit juh.
Hade passat mig kanon. Om inte anant så får det väll bli webben.. =/
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Shit va grymt med en sån distributionslösning! Det är bara å gratulera!

Eftersom jag tror på Krilles teorem kring rollspelsförsäljning (att omsättning i butikerna är bra för hobbyn) så tänker jag plocka det från en hylla i stället för att förhandsboka. Om du nu inte ligger så illa till att du akut behöver täcka lite lite utgift nu nu nu, vill säga.

Ska bli fett kul att köpa det när det kommer, i vilket fall!
 
Top