Nekromanti HUR GÖR MAN??

qwerty

Veteran
Joined
29 Apr 2001
Messages
5
Location
Helsingborg
Jag köpte för ett tag sedan Neotech 2. Men regelboken är mycket otydlig angående skadesystemet. I de flesta rollspel finns bara "skada", men i N2 finns "trauma", "smärta" och "blödningstakt". Ingenstans står något om vilken av dessa som ska användas vid vilket tillfälle. Dessutom står ingenting om hur mycket skada varje vapen tar, eller något om vad det är för skillnad i skada mellan olika typer av kulor. Jag måste kunna detta för att över huvud taget kunna spela spelet. Snälla, skulle någon kunna förklara ovanstående saker för mig?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det hela är mkt enkelt.jag tänker ge en förklaring, till skillnad från Sereg.../images/icons/wink.gif jag tror att du (qwerty) redan har läst och fortfarnde inte fattat nått.
EN STRID
Snälling A avfyrar ett vapen mot Fuling B. låt säga att Snälling använder en desert eagle, en vanligare variant av en PISTOL. Han lyckas få iväg två slängskott. Ett träffar. det första man gör är att kolla vilken kaliber(typ av ammunition) DE:n har. i detta fallet har Snällingen en IMI Desert Eagle III, med kaliber/kultyp .357mag dvs ett magasin med vanliga(njaa..) magnumkulor,blir nog bäst att jämföra med...låt säga att han använder hålspetskulor, med hyfsad penetrationsförmåga och skada. värdet för .357mag blir [3]Ob5T6+1. man slår fem tärningar för skada resutlkaten blir
3
4
6 - 2-5
2
5
dvs sammanlagt 21. plus ett blir 22 i skada.
slå upp träfftabellen (sid 151 i Bibeln) slå för att träffa.
Snälling siktade högt och resultatet blir buk. på tabellen specifika delområden blir resutatet 6, dvs i magen.OBS detta är inte exakt som reglerna. jag slog 1t100 och fick 96, dvs mage. hade man slagit 99 elelr 100 hade det blivit underliv. VI kör så att förs slår man Träffområde och SEN delområde med 1T10.
De riktiga reglerna säger att man slår bara 1T100 och sen får man delområde därifrån också.ledesn ifall jag krånglade till det.
IAF vänd på bladet till skadetabellen för Projektilskador. leta upp kolumen där du hittar skadan vapnet gjorde. i detta fallet tjugotvå, dvs kolumnen med värdet Sakdeverkan: 20-29. (slå två slag för extraskada) gå neråt tills Mage möter skadeverkan, dvs i den fjärde rutan räknat från Mage-linjen. slä för extraskador två stycken.. det blev 4 och 8, dvs
Ryggrad och Köttsår. lägg ihop alla T,S och B så du får 32 traumakryss,22 smärtkryss och 10 blödningstakt.slå brytrisk med antalet tärningar som anges bredvid BR. i detta dfallet 2. slå Ob2T6 UNDER din styrka. lyckas du bryts inget, missyckas du har du brytit ryggraden. hade kulan tagit i bröstet och träffat ryggraden och den hade brytiits, hade Fuling blivit förlamad från midjan och neråt. så var inte fallet utan den träffade i buken.
nu ska Fuling slå döds- och chockslag pga att han fick trauma och smärta och och se ifall han dör elelr svimmar. det förwsvåras med ob2t6 för smärta och ob3t6 för trauma.
detta blir sammanlagt 2+3+3 t6 = Ob8T6. Fuling B är en riktig hårding med choickvärde 16. han slår och lyckas med dödslaget,medans han misslyckas med chockslaget och svimmar alltså. det tar Fyra rundor för Fulings medhjälpare att springa fram och försöka stoppa blödingen. i detta fall har han 40 kryss blodförlust, 32 T och 22 smärta. hans medhjälpare lyckas med första hjälpen och får ner blödningstaklten till 3. de fyrtio kryssen blodförlust försvårar hans dödslag rejält, och pga den stora blodförlusten har han i stort sett ingen chans att klara sig. 5 extra tärningar för blodförlusten, 2 för smärta och 3 för trauman blir tio + de tre vanliga = 13 tärningar. han slår, och ajdå många tärningar blev fyror och femmor, dvs gnska kört. efter alla tärningar är slagna blev resultatet 43, dvs LÅNGT över någons överhuvud taget rimliga chockvärde. Pang, bom, ner i graven, Fuling är stendöd och Än en gång har det goda segrat!

Hoppas du blev klokare. annars kan du läsa lite mindre luddig beskrivning (dock utan bra exempel) i skadekapitlet som börjar på sidan 145.
MVH Fogge

Jag vet att jag har rätt!
 

qass

Veteran
Joined
15 Feb 2001
Messages
34
Location
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
Förtydligande och rättelser

"nu ska Fuling slå döds- och chockslag pga att han fick trauma och smärta och och se ifall han dör elelr svimmar. det förwsvåras med ob2t6 för smärta och ob3t6 för trauma."

Dödsslaget modifieras endast av trauma, och blodförlust. Dvs Ob3T6 (3+0). Chockslaget modifieras av trauma, smärta och blodförlust. Dvs Ob5T6 (3+2+0).

Då offret, i detta fall fuling B, ej hunnit blöda något, ökar blodförlust inte svårighetsgraden.

"det tar Fyra rundor för Fulings medhjälpare att springa fram och försöka stoppa blödingen. i detta fall har han 40 kryss blodförlust, 32 T och 22 smärta"

Om blödningstakten överstiger eller är lika med 10, vilket i detta fallet gäller, tar man "tiotalssiffran" i blodförlust per runda. Dvs fyra kryss i vårt exempel ovan. Inte förtio. (fontän :gremwink:. Således ökar inte svårigheten för offrets döds- och chockslag. Om inte offret utsätts för några andra otrevligheter förståss.

Mattias, som fortfarande har påsklov
 
Top