Nekromanti Hur fysiska är ni beredda att vara?

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Att tala i första person är inte särskilt fysiskt påträngande. Det gör jag själv och har förstås inget problem med när andra gör det heller. Men jag är inte intresserad av en teaterföreställning. Om du kan framkalla tårar på beställning så ber jag dig att bespara mig när vi spelar rollspel. Säg att din karaktär är ledsen. Det räcker så.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Erik Ny said:
Att tala i första person är inte särskilt fysiskt påträngande. Det gör jag själv och har förstås inget problem med när andra gör det heller. Men jag är inte intresserad av en teaterföreställning. Om du kan framkalla tårar på beställning så ber jag dig att bespara mig när vi spelar rollspel. Säg att din karaktär är ledsen. Det räcker så.
Fast spelet blir å andra sidan väldigt levande/stämningsfullt om en spelare som ska gestalta en ledsen karaktär verkligen kan framställa tårar på riktigt. Det bör ju dock inte gå till överdrift och för övriga medspelare måste det ju vara tydligt att här handlar det om skådespel, inte om att spelaren faktiskt är ledsen på riktigt. Det är nog en svår balansgång.

Alltför tydliga utbrott eller för högljutt spelande (skrik och gap och mycket aggressiva tonlägen) kan ju leda till att grannarna ringer polisen om det vill sig illa. Kanske ingen hit....

Spelgruppen får väl komma överens om vad som är okej. Det finns förmodligen inget rätt eller fel och jag har full förståelse för alla de rollspelare som vill känna att de deltar i ett rollspel och inte ett skådespel när de sitter med regelböcker, figurer, tärningar rollformulär och alla andra spelattiraljer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det har hänt att jag under rollspel påverkats negativt av att en person rollspelar inlevelsefullt. Men då har det berott på att jag inte förstått att personen faktiskt skådespelade. Typ någon som skakar på huvudet på ett dömande sätt och typ blänger. Då kan jag ibland avbryta och undra om jag trampat på nåns tår genom mitt rollspel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så tycker jag att det blir för stökigt om alla skuttar omkring & sådant vid spelbordet.
Visst att man använder lite av kropp för att visualisera saker & ting, dock så kanske man inte behöver ta i för kung & fosterland..
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Johan K said:
För min del så tycker jag att det blir för stökigt om alla skuttar omkring & sådant vid spelbordet.
Visst att man använder lite av kropp för att visualisera saker & ting, dock så kanske man inte behöver ta i för kung & fosterland..
Väl sagt.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Mina armar upp till mitten av biceps och triceps och min hals är fria områden, jämt, det gäller för i stort sätt all typ av beröring som inte ger men, iövrigt beror det på vilket humör jag är och huruvida du är speledare eller ej, därmed fråga innan, är du speledare kommer du aldrig få gå längre än så helt enkelt för att du är flera karaktärer och då blir det svårt att greppa vem som gör det.
Jag kommer nog aldrig acceptera att folk gör fysiska saker med varandra out of character vid spelbordet, om ni faktiskt vill hångla vid spelbordet får nig nog se till att göra en bra bakgrundshistoria för det.
Hade gärna hittat en mer fysisk grupp faktiskt.

Förtydligande: Givetvis ingår händer i armar, och ja det är hyffsat fritt vad som berör armar och hals, tror kyssa händer skulle kunna vara riktigt stämmningsfullt i vissa typer av spel (fantasy och maffiarollspel mest).

/Zorbeltuss
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Johan K said:
För min del så tycker jag att det blir för stökigt om alla skuttar omkring & sådant vid spelbordet.
Visst att man använder lite av kropp för att visualisera saker & ting, dock så kanske man inte behöver ta i för kung & fosterland..
Exakt. Ungefär samma nivå som man kan gestikulera i en vanlig konversation (speciellt om man är italienare).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Zorbeltuss said:
Mina armar upp till mitten av biceps och triceps och min hals är fria områden, jämt, det gäller för i stort sätt all typ av beröring som inte ger men, iövrigt beror det på vilket humör jag är och huruvida du är speledare eller ej, därmed fråga innan, är du speledare kommer du aldrig få gå längre än så helt enkelt för att du är flera karaktärer och då blir det svårt att greppa vem som gör det.
Jag kommer nog aldrig acceptera att folk gör fysiska saker med varandra out of character vid spelbordet, om ni faktiskt vill hångla vid spelbordet får nig nog se till att göra en bra bakgrundshistoria för det.
Hade gärna hittat en mer fysisk grupp faktiskt.

Förtydligande: Givetvis ingår händer i armar, och ja det är hyffsat fritt vad som berör armar och hals, tror kyssa händer skulle kunna vara riktigt stämmningsfullt i vissa typer av spel (fantasy och maffiarollspel mest).

/Zorbeltuss
Undrar vad min kille skulle säga om jag hånglade med en annan vid rollspelsbordet. Det skulle ju ske inom rollspelet och då är det ju skådespeleri, inga riktiga känslor... Eller hur?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Recca said:
Zorbeltuss said:
Mina armar upp till mitten av biceps och triceps och min hals är fria områden, jämt, det gäller för i stort sätt all typ av beröring som inte ger men, iövrigt beror det på vilket humör jag är och huruvida du är speledare eller ej, därmed fråga innan, är du speledare kommer du aldrig få gå längre än så helt enkelt för att du är flera karaktärer och då blir det svårt att greppa vem som gör det.
Jag kommer nog aldrig acceptera att folk gör fysiska saker med varandra out of character vid spelbordet, om ni faktiskt vill hångla vid spelbordet får nig nog se till att göra en bra bakgrundshistoria för det.
Hade gärna hittat en mer fysisk grupp faktiskt.

Förtydligande: Givetvis ingår händer i armar, och ja det är hyffsat fritt vad som berör armar och hals, tror kyssa händer skulle kunna vara riktigt stämmningsfullt i vissa typer av spel (fantasy och maffiarollspel mest).

/Zorbeltuss
Undrar vad min kille skulle säga om jag hånglade med en annan vid rollspelsbordet. Det skulle ju ske inom rollspelet och då är det ju skådespeleri, inga riktiga känslor... Eller hur?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Recca said:
Undrar vad min kille skulle säga om jag hånglade med en annan vid rollspelsbordet. Det skulle ju ske inom rollspelet och då är det ju skådespeleri, inga riktiga känslor... Eller hur?
Vad jag menade var mer att om det inte sker inom rollspelet så avger det en viss nonchalans till det, att säga att man vill ta en paus är helt okej dock, men under spel så känns det väldigt fel, oavsett hur mycket jag skulle vilja se Jonathan hångla upp Johannes (obs exempel) så funkar det inte under spel om det inte är en del av spelet.

/Zorbeltuss
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Recca said:
Undrar vad min kille skulle säga om jag hånglade med en annan vid rollspelsbordet. Det skulle ju ske inom rollspelet och då är det ju skådespeleri, inga riktiga känslor... Eller hur?
På ett lajv för urlänge sedan så var min roll riddare i en by, med en vän hustru, väpnare, page, husfolk, knektar och hela konkarrongen. Den väna hustrun spelades av en tös med pojkvän och nikotinberoende, så hon var tvungen att gå off då och då och ta en giftpinne. Det var rätt skönt att ta ledigt från rollen, så jag hängde ofta på trots att jag är icke-rökare ("skattesmitare", som flickan sa (badum-tish)).

Vid ett tillfälle när nikotinberoende blev för starkt så kom vi på att vi behövde en ursäkt för att inte vara närvarande i byn. Så vi stökade till kläderna och applicerade löv och gräs i hår och kläder och kom tillbaka till lajvområdet och spelade andfådda.

Hennes IRL-pojkvän var skitsotis och trodde att hon hade vänstrat, trots att vi till och med hade vittnen i off-området som kunde gå i ed på att inget hade hänt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Recca said:
Undrar vad min kille skulle säga om jag hånglade med en annan vid rollspelsbordet. Det skulle ju ske inom rollspelet och då är det ju skådespeleri, inga riktiga känslor... Eller hur?
På lajv är det viktigt att man har en tydlig kommunikation om det, med sina motspelare och eventuella partners.

Allt från "Jag är inte överhuvud taget bekväm med att du låtsas vara förälskad i någon annan, ens om ni bara håller händer" till "Jag är okej att du spelar romans med person X/bara med andra tjejer men ingen annan." eller "Jag är okej att du spelar ut kärlek pch sexuella scener med andra, men jag vill inte höra om det efteråt." till "Jag är okej att du spelar ut kärlek och romanser med andra, så länge du berättar om det efteråt", eller "Jag är okej med vad än du hittar på" är liksom helt normala överrenskommerser mellan partners.

Det viktiga är att man pratar om det och hittar något alla iblandade är okej med.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Ju mer gestikulerande desto bättre om det är troligt och relaterat till spelet men kyssar och sådant skulle jag nog inte känna mig bekväm med. Brukar själv gömma mig bakom och låtsas klättra på andra rollpersoners spelare för att gestalta min fega rollperson.
Strypgrepp skulle också vara helt ok så länge den andra är med på det och utövaren enbart utformar händerna runt halsen och inte aktivt stryper.
Skulle det vara en tjej med kille så hade jag nog inte tyckt det varit ok att hon sitter i någon annans knä, däremot hade jag inte tyckt det varit ett problem om en annan kille spelade en kvinna och satte sig i någons knä.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
bozar said:
Ju mer gestikulerande desto bättre om det är troligt och relaterat till spelet men kyssar och sådant skulle jag nog inte känna mig bekväm med. Brukar själv gömma mig bakom och låtsas klättra på andra rollpersoners spelare för att gestalta min fega rollperson.
Strypgrepp skulle också vara helt ok så länge den andra är med på det och utövaren enbart utformar händerna runt halsen och inte aktivt stryper.
Skulle det vara en tjej med kille så hade jag nog inte tyckt det varit ok att hon sitter i någon annans knä, däremot hade jag inte tyckt det varit ett problem om en annan kille spelade en kvinna och satte sig i någons knä.
Skulle det kännas mer okay med en kille med tjej som sitter i en annans knä när han rollspelar en tjej? :gremlaugh:
 
Top