Nekromanti Hur funkar exceptionella karaktärsdrag? [DoDT]

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hejsan!

Visst, jag har skrivit för Riotminds nyligen och jag håller på med nytt material, men jag ska heller inte sticka under stolen med att jag knappt kan systemet. Kan lite grundläggande om världen, pengar osv.
Idag ska jag kopiera upp rollformulär för att lära mig göra RP's och SLP's, och sedan via detta lära mig systemet så gott jag kan.
Till materialet jag skriver nu har jag tagit hjälp med de speltekniska momenten, men har ingen lust till att framstå som en idiot så många fler gånger. :gremgrin:
En sak jag hittills fastnat extra i funderingarna på är de exceptionella karaktärsdragen... Hur , lite mer folkligt förklarat fungerar dom egentligen?
Och hur fungerar deras situationsvärde - är det i varje situation som man behöver slå den förmågan/färdigheten som man då skall lägga minus eller plus på tärningsslaget eller?

Förklara gärna så mycket men så folkligt enkelt ni kan!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Såhär tänker jag.

En sak jag hittills fastnat extra i funderingarna på är de exceptionella karaktärsdragen... Hur , lite mer folkligt förklarat fungerar dom egentligen?
Tänker som så om dessa egenskaper är att man kan slå dem i vardagliga/inte så vardalgiga elelr ja, helt enkelt när det behövs.
Säg att bonden Efraim är ute & välter bort sten ifrån sin åker. Det är som smagt jobbigt & tungt, som tur är så är han trollstark, så de lätat stenarna kastar han bort utan problem, sedan så hittar han en rejäl bumling till sten som är i vägen. Man kolar vad svårighetesgraden är & låter Efraim slå mot den. Eftersom han har + 4 i att rulla bort tunga stenar, så lyckas han med slaget.
Hänger du med här hur det funkar ??

Och hur fungerar deras situationsvärde - är det i varje situation som man behöver slå den förmågan/färdigheten som man då skall lägga minus eller plus på tärningsslaget eller?
Japp, se exemplet ovan här.
Det skulle jag säga är ett bra användningsområde för just trollstark.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Såhär tänker jag.

Jo, men nu är det ju så att t.ex. Rulla Bort Tunga Stenar inte finns som färdighet...
Hur kan man egentligen spela ett rollspel utan grundegenskaper?

Förr hade man:
STY
FYS
SMI
INT
PSY
KAR
STO

Om tex Nisse skall slå in en dörr på storlek 15 så kan jag lägga ihop hans storlek och styrka =16 tex, och sedan ta 16 mot femton på en motståndtabell och se om han klarar det.
Men hur gör jag i DoDT i ett sådant fall?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Såhär tänker jag.

Jo, men nu är det ju så att t.ex. Rulla Bort Tunga Stenar inte finns som färdighet...
Hur kan man egentligen spela ett rollspel utan grundegenskaper?
Men hur gör jag i DoDT i ett sådant fall?
Att just spela utan grundegenskper har gått bra, än så länge iaf när vi spalt DoDT.
Sedan just i exemplte som jag gav så kanske man kan använda liknande färdigheter med en modifikation, att använda rörlighet i just övan nmda grej kan ju vara ett alternativ. Elelr vad tror du ?
Hur jag skulle gjort med ditt exempel på dörren...
Jaru, jag skulle nog först & främst kolla på om nån hade nnå form av plus eller minus i styrkegrejen & arbeta därefter med att modad min svårghetsgrej.
Hade nu inte nån haft det så hade jag nog kollat på nån färdighet, har fastnat för rörlighet av nån anledning. Skulle nog tagit & anänt den färdigheten modat et mass & därefter slått slaget..
Hur låter detta ? Är jag helt fel ute i mina funderingar ?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Såhär tänker jag.

Det finns beskrivet som "situationsslag", vilket motsvarar gamla grudnegenskapsslag och liknande. Om du till exempel vill rulla bort en tung sten kan det ha ett situationsvärde på 6 (rätt svårt). Du ska då slå under 6 med 1T20. Om du i stället har +4 på styrka ska du slå under 6+4, det vill säga 10. Samma sak med dörren -- man bestämmer hur stor chans en "normal" person har att utföra en handling, och sedan modifierar man denna chans med karaktärsdraget.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rollspel utan grundegenskaper

Hur kan man egentligen spela ett rollspel utan grundegenskaper?
Det är faktiskt ganska lätt. I den gamla Basic Roleplaying-motorn (som DoD en gång i tiden utgick ifrån) så var det faktiskt inte så ofta som man faktiskt slog för grundegenskaper. De användes mest för att beräkna en massa andra värden, såsom skadebonusar, kroppspoäng, grundchanser och liknande. Men sen användes de knappt alls. Så det hade inte varit så svårt att göra sig av med grundegenskaperna, men nu är de med av hysteriska skäl.

Det får förstås bieffekten att en hel klase med spelare sitter fast i paradigmet att rollspel ska ha grundegenskaper, men det är faktiskt fullständigt, totalt och på alla andra sätt helt knas.

Om tex Nisse skall slå in en dörr på storlek 15 så kan jag lägga ihop hans storlek och styrka =16 tex, och sedan ta 16 mot femton på en motståndtabell och se om han klarar det.
Men hur gör jag i DoDT i ett sådant fall?
Till att börja med så har handlingen att slå in en dörr ett grundsituationsvärde på 10. Till det kommer en modifikation från svårighet. Den står i en tabell på sidan 95 i Trudvangs Stigar. Det här är en rätt elak dörr, så den får modifikation på -5 (Omotiverat/Mycket svårt).

Slutligen letar du upp det karaktärsdrag som har med Styrka att göra. Säg att du har Urstark (Trudvangs Hjältar sidan 31). Det är en situationsmodifikation på 2 i den.

Sen lägger du ihop skiten. 10-5+2=7. Slår du 7 eller mindre med din T20 så får du upp dörren.

---

Andra spel löser problemet på andra sätt, beroende på hur de har gjort sig av med grundegenskaperna.

I Castle Falkenstein säger man att få upp dörren kräver ett Extraordinärt resultat (motsvarande siffervärdet 12). Antingen kan den klurige Mr Hathaway ta sin Goda Mekanik (motsv värde 6), och spela en rutersexa på det och på så sätt komma upp i 12, eller så kan den store Karl drämma till med sin slägga. Släggan ger en modifikation på +2 till Karls redan Suveräna Fysik (värde 8), så han behöver bara spela en klövertvåa för att komma upp i de nödvändiga 12.

I Västmark kan den stolte riddaren ropa "min trolovade är där inne! Ingen dörr skall hålla mig från henne!" och prompt använda sin Förälskad +4 plus Styrkedemonstration +4. Med en femma på tärningen kommer han upp i totalt 13, vilket räcker för att bräda en elak dörrs svårighet på 12.

I Panty Explosion så är Mai, Yurika och Yuki jagade av ett slemmigt tentakelmonster i skolans källare. När de stöter på en stängd dörr så har de slut på Eld-tärningar (vilket fysiska handlingar motsvarar). Mai har iofs en tärning kvar, men eftersom hon är den minst populära flickan så får hon bara slå sexsidiga tärningar, och hon måste få minst en femma för att lyckas. Mai har däremot mentala förmågor, så hon bestämmer sig för att använda dem för att öppna dörren. Då kan hon använda Intet, och där har hon tre tärningar kvar. Dessutom så får hon använda tiosidingar istället för mentala förmågor. Mai satsar två av sina tärningar och får en sjua och en åtta, dvs lyckat. Normalt sett så får ens bästis beskriva vad som händer när man lyckas (man får utse en bästis och en rival bland medspelarna när man gör rollpersoner, samt rösta om vem som är minst och mest populär), men när det gäller psykiska förmågor så är det alltid rivalen som beskriver vad som händer, även om man lyckas, och hon får gärna förnedra rollpersonen av bara farten. Nu är det Yurika som är Mais rival, och hon försitter inte chansen: "Mai försöker pressa upp dörren, men det går inget vidare. Plötsligt far monstrets tentakler fram och greppar tag i Mai. Mai får panik och trycker med ett psykokinetiskt fält bort allt som inte är henne själv. Det inkluderar inte bara dörren och tentakelmonstret, utan även Yurika och Yuki, som slungas in i väggen."
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Re: Såhär tänker jag.

Att ha saker som +4 på styrkegrejer låter väldigt mycket som att återinföra grundegenskaper backvägen i mina öron.

Det kan noteras att i den nya RuneQuest-versionen från Mongoose så slås aldrig mot grundegenskaperna, istället finns det färdigheter som "Resilience", vilken i princip används där slag mot CON skulle ha använts i det gamla.

Om man vore villiga att gå längre från BRPs grunder kunde man la helt enkelt ha färdigheter som heter Styrka, Charma, Klura, etc i stället för gamla hederliga grundegenskaper som STR, APP, INT, etc. En tanke jag lekt med ibland men aldrig försökt implementera.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hm, okej.
Ja, jag tackar er alla så hjärtligt för svaren, och nu när jag kört igenom Trudvangs Stigar och allt lite hårdare så har jag börjat fatta.
Det svåraste blir nog att vänja sig av med alla gamla regler jag haft innan jag tänk börja spela Trudvang, då jag hade en egen värld bestående av en blandning mellan alla de gamla reglerna som ag fann bra och egna husregler. :gremsmirk:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, att ställa om sig är faktsitk inte så svårt som du tror, tro mig.. :gremlaugh:
Hursomhells, hoppas att det går bra & att ni får ett bra när ni spelar !
 
Top