Nekromanti Hur funkar draksådd?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
I korthet: man tar tänderna från en nyligen dräpt drake, "sår" dem i marken, utför diverse ritualer (sång och dans har jag för mgi ingår) och sedan vaknar det drakkkrigare ur marken. De ser ut ungefär som människor men är väldigt bra på att slåss, typ.

Nu har jag inte tid att gå och leta reda på rätt Sinkadus utan detta är ur minnet. Jag kanske kan förklara mer ingående någon annan gång.


/Dimfrost
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Har för mig att det fanns nåt sånt i en sinkadus...
Mycket riktigt, det var jag och Micke Ö som skrev den, den låg på redaktionen i drygt två år innan den hamnade i en sinkadus.. får nästan för mig att Olle höll på den.. (till sin Centurion??)..nåväl, baks till ämnet..

Den korta versionen..
Man har utvalda tänder från en nyligt dräpt drake, man placerar dem på en plats där det finns fallna krigare, man sjunger heliga ramsor.. sen kommer krigarna ur marken och förhoppningsvis är de på din sida.. lite som om de har en egen agenda.. verkar funka bäst i orostider.

Sinkadusartikeln var regält reviderad, men den höll sig ändå inte så långt från våran. Vi hadde skrivit en hel del ramsor och stämningstexter som inte kom med (kanske det var tur.. ska se om jag kan hitta papperna och läsa om dem.. i minnet var är de fantastisla - vilket kanske inte stämmer om jag läser om dem..)..
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Sinkadus #38 (ANT) illustrerad av Peter Bergting

Där finns den på sidan 9-15, illustrerad av ingen mindre än Peter Bergting

// Radagast
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: du får ge mig någon dag/dagar

Jag hoppas du hittar dem och vill dela med dig! Drakkrigarna var något av det tuffaste i hela DoD-mythoset.

/Simon, orolig, nervös och förväntansfulla
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Sinkadus #38 (ANT) illustrerad av Peter B

hmn... minns att jag inte var imponerad då, kanske för att vi hade så vitt skilda versioner av hur det skulle se ut, men å andra sidan.. gjorde han det bättre än jag hade gjort det själv (då).
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Men visst var det väl så att det fanns åtminstone två varianter av draksådd? Den ena frambringade de människolika krigare som beskrivs i Sinkadusartikeln, medan den andra varianten, som var ännu mer uråldrig och bortglömd, framfödde drakhumanoiderna.

/Simon, som spelledde sitt största rollspelsmythos någonsin som en mångårig solokampanj med en drakhumanoid i huvudrollen. Mums!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: du får ge mig någon dag/dagar

Jag hoppas du hittar dem och vill dela med dig! Drakkrigarna var något av det tuffaste i hela DoD-mythoset.
Kul ! , det är nog den enda respons jag någonsin fått på den texten :gremsmile:

Får ta mig i kragen och gå igenom "arkivet"... (och hitta mina Sinkadus:ar så jag kan jämföra vad skillnaden låg i)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: du får ge mig någon dag/dagar

Kul ! , det är nog den enda respons jag någonsin fått på den texten
Åfan! Jag var i alla fall otroligt impad. Mitt största problem var att jag var den enda jag kände som inte hade problem med att spelleda den typen av rollperson, så jag fick aldrig möjlighet att spela en sån själv. Enda möjligheten jag hade att se dem som huvudroller var att prångla på mina spelare sådana roller...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Drakhumanoiderna är snarare från boken "Drakar" (eller vad den nu fick för namn) om olika drakar, som gavs ut nästan samtidigt som de "hittade" våran text om draksådden.. (som givetvis är inspirerad av Jason och agronauterna) ..
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Drakhumanoiderna är snarare från boken "Drakar"
Ajustet, men när jag läste om eran draksådd så bestämde jag mig för att tolka det som att båda varianterna hade funnits vid olika historiska perioder.

(som givetvis är inspirerad av Jason och agronauterna)
Obviously! :gremwink:

/Simon, som nog tyckte att era drakkrigare var koolare (även om de andra var kul på sitt sätt - lite Peter Bergting versus Simon Bisley, liksom!)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Det var ju inte så långsökt tanke :) [ANT]

...ser ut som jag får lov att ta tag i att gräva mig genom kartongerna då.
Om du plockar fram det så ska jag skriva en novell om ämnet. Fair?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nu har jag hittat orginaltexten men inte... [ANT]

...mina Sinkadus.

Vilket betyder att jag inte kan jämföra.
Jag hittar inga direkta hymner, men ett skripspråk(bokstäver). Ska försöka scanna in dem så fort jag kan. Det är 34 sidor marskinskriven text, ska läsa igenom den och ge en kommentar om hur jag upplever den idag. Skulle gissa att den redigering av texten som gjordes innan den kom in i Sinkadus faktiskt behövdes.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Nu har jag hittat orginaltexten men inte... [ANT]

Grymt! Ska bli kul att se.

Ett skriftspråk (antar jag att du menade) alltså? Det kanske man kan bygga vidare utifrån. Var det till drakkämparna eller till deras frammanare eller nåt helt annat?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
ja, skriftspråk [ANT]

..till draksåddskämparna.

Ser att vi skrev om vad som hände om man åt av drakenshjärta också. En slags koppling till traditionen att äta av ett lejonhjärta för att få mod. (men det är en tabell för resultatet :gremsmirk: )

Själva ritualen är lite mer utbroderad än Sinkadustexten, iaf vad jag minns.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Skriftspråk och kultur

Hade de nåt slags kultur också, eftersom de hade ett språk? Fanns det nån (mer eller mindre metafysisk) förklaring till hur det fungerade?

De skapas ju fullvuxna ur en drakes kvarlevor, så det ligger ju nära till hands att tänka sig att de har ärvt delar av draken till sina sinnen (muterade, så klart). Jag har utifrån den tanken tolkat det som att de bara har ett knippe intuitiva färdigheter (de är ju grymma krigare!) och inga språk förutom drakspråk som de har ärvt och behärskar naturligt. Det tillåter dem att göra sig förstådda av alla och envar, men deras åkallare bör också behärska det för att de ska förstå henne. När de väl har skapats så lär de sig nya språk och färdigheter snabbt (jag gjorde så att de hade tomma rader för yrkesfärdigheter, förutom ett par som de kan från början; nya färdigheter de lär sig hamnar som yrkesfärdigheter och kostar därefter, tills antalet sådana är fyllt och de i fortsättningen får skaffa sig sekundära färdigheter; det är naturligtvis DoD'91:s regler jag talar om).

Om de istället skulle ha en egen unik kultur så kanske den finns i ett slags kollektivt omedvetet som finns på ett metafysiskt plan och som alla drakkrigares sinnen är knutna till. Nya drakkämpars sinnen formas under deras födelse i ritualen som om de blivit blixtsnabbt "uppfostrade" av detta kollektiva omedvetna. På andra hållet så formas det kollektiva en liten smula för varje drakkämpe som lever, kämpar och lär. Det här skulle ge det intressanta i en kultur med historia och kulturellt minne som lever vidare trots flersekellånga glapp mellan generationerna...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Skriftspråk och kultur

Vi hade en bunt olika funderingar, men de tillhör inte den officiella versionen (vilken jag inte har en aning vem som editerade). I ett textstycke skrev vi så här :

Draksåddskrigaren är svår att placera, han kan inte räknas som elementar (även om vissa elementarmagiker anser att han är frammanad som en sådan), utan mer som en ande. Fast Odöd skulle jag inte vilja kalla honom, det är lite svårt att säga, man kan kalla det ett manifesterat liv; ett mellanting mellan levande och ande.
När vi skrev texten och skickade in den till Äventyrsspel/Target Games, skrev vi den som om vi funnit gamla texter, vilka vi dechiffrerat och nu presenterade. Det var i alla fall tänkt att det skulle vara skrivet så, men jag vet inte om vi egentligen lyckades hålla oss inom den ramen.
 
Top