Hur funkar Discord?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Börjar ju bli aktuellt att hitta andra alternativ att spela på. Vad behöver man veta/göra för att spela över Discord? Det kommer sannolikt bli Kopparhavets hjältar.

Ps. Jag söker inte spelare utan tänker till att börja med se om detta kan vara ett alternativ för min spelgrupp de kommande veckorna/månaderna.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Ha kamera å mic å prata på, alla rullar sina egna tärningar.

ju mindre fluff desto bättre
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Discord kan köras antingen genom browsern eller genom en stand alone app. Kvaliteten är generellt bättre om du kör stand alone. I övrigt är discord bara ett voip-program som Teamspeak eller Ventrilo med den enda skillnaden att du inte kör din egna server utan att de tillhandahålls av discord själva.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Kör Discord och Roll20 i kombination. Funkar toppen tycker jag. Roll20 är bra för tärningsslag, rollformulär och för att streama ljud och musik till spelarna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har dock spelat med folk som har usla mikrofoner och det kan totalt ödelägga hela upplevelsen. Alla måste ha bra mikrofoner!
????
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
ceruleanfive;n344857 said:
Med lite finess kan du fixa tärningsgenerator, stämningsmusik och allt möjligt i Discord.
Ja! Det är ju detta jag vill åt! Annars funkar ju Skype eller vafan som helst lika bra. Men jag vill har lite kul gadgets!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Lemur;n344855 said:
Kör Discord och Roll20 i kombination. Funkar toppen tycker jag. Roll20 är bra för tärningsslag, rollformulär och för att streama ljud och musik till spelarna.
Typ två fönster öppna helt enkelt?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Måns;n344859 said:
Typ två fönster öppna helt enkelt?
Ja, vi kör Discord desktop och Roll20 i browsern. Discord är bara för tal-ljudet och för chatt mellan sessioner, planering etc.
Har labbat med att streama musik via Discord men det funkade verkligen inte för mig. Men kanske finns någon metod som jag har missat.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Jag rekommenderar Astral Tabletop. Röst, video, tärningsrullare, kartor, ljudeffekter, rollformulär med skript. Funkar super.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
claes;n344868 said:
Jag rekommenderar Astral Tabletop. Röst, video, tärningsrullare, kartor, ljudeffekter, rollformulär med skript. Funkar super.
Är det värt att skaffa Pro?

Edit: Skrev att det inte funkade att skapa Symbaroum-rollformulär, men det var nog något tekniskt problem igår. Nu gick det bra.
 

Kaj

Veteran
Joined
22 Feb 2020
Messages
5
Rangertheman;n344874 said:
Är det värt att skaffa Pro?
Testa funktionerna, inget behöver köpas just nu!

After many thoughtful conversations, we are opening up all of Astral's paid features so that everyone can safely play their favorite tabletop roleplaying games, together and without restriction. Until the end of April, all new and existing Astral accounts will be upgraded to Pro, no strings attached.
https://astraltabletop.com/whats-new/2020-03-13
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
"Push to talk" är en bra inställning att aktivera, för att slippa onödigt bakgrundsljud och folks om hostar rakt in i miccen. Men om ni använder det så verkar det vara en lätt fördröjning när man trycker. Så tryck, vänta nån sekund, och sen kan ni börja prata.

Samma sak gäller när man släpper. Verkar som att släpper man när man tror man pratat klart tenderar den att klippa sista ordet. Men där finns det en inställning man kan göra så att miccen inte stängs av förränn någon sekund efter att man släppt.

Och om man byter mellan olika ljudkällor så verkar discord ibland bli förvirrad (typ om man kopplar in hörlurar och micc efter att mans tartat discord). Brukar funka att starta om, eller så kan man gå in på settings och ändra vilken enhet discord ska ta ljudet ifrån.

Sen kan det ibland vara svårt att komma ihåg att folk inte ser en (om man inte kör kamera) så folk märker inte om man nickar medhållande =)

En del personer verkar ha svårare än andra med det där att inte se andra, och tenderar att hela tiden avbryta sig och fråga om alla hör dem. Kan vara störande, så av den anledningen kan kamera vara bra att köra med. Men det beror nog på person.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag rollspelar nästan hela tiden via Discord. Hur lätt som helst att sätta upp en dice-bot också, så att man kan göra tärningsrullningar.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
claes;n344868 said:
Jag rekommenderar Astral Tabletop. Röst, video, tärningsrullare, kartor, ljudeffekter, rollformulär med skript. Funkar super.
Jag har sett många klagomål på ljud och video i Roll20. Rullar det på bra i Astral?

Samt, kan man flytta fönstren så att man får bilderna på de andra i överkant? Roll20 är en av de få jag sett där man kan göra det. Nästan alla envisas med att ha bilderna på de andra i underkant, medans kameror ofta är ovan skärmen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag hörde talas om On Top Replica i går, https://github.com/LorenzCK/OnTopReplica

Då kan man klippa ut fält ur ett program man har dolt under, och sedan låta de rutorna ligga över. Man måste dock köra "Windowed" och inte fullskärm på sina program. Begränsar dock spelgruppen till Windowsanvändare, men borde finnas liknande för Mac och Linux. Eller nåja, det går ju att köra program sida vid sida också...

Jag har själv aldrig provat att rollspela med videochat, och jag har inte testat Discords videochat alls. Men med det verktyget skulle man kunna låta Discord sköta videochatten, och sedan ha rutorna över Roll20 eller Fantasy Grounds.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n344893 said:
Sidekick är en rätt bra bot för tärningar i Discord. Ger förvisso inte några simulerade 3D-tärningar
Men den kan simulera vilken tärning som helst :)

Senaste mötet slog vi en T279:a :D
 
Top