Nekromanti Hur funkar det?

nature_disaster

Veteran
Joined
23 Nov 2007
Messages
18
Location
Umeå
Jag är ny på det här med rollspel!
finns det några bra sidor med lättförstådd info?
Har kollat runt men det mesta är som hebreiska för mig :gremconfused: Men det låter så förbaskat roligt så det skulle vara roligt att förstå sig på!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
finns det några bra sidor med lättförstådd info?
Det finns flera sidor på nätet som försöker förklara hur det går till när man spelar rollspel. Svenska wikipedia t.ex. har en kortare artikel här. De har även en lite mer utförlig artikel på engelska här.

Risken finns att länkarna kommer att skapa minst lika många nya frågor som svar. Tveka i sådana fall inte att fråga igen.

/Anders
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Har du testat att läsa det här? Det är kanske inte den mest pedagogiska texten man kan tänka sig, men det är i alla fall en början. Sedan kanske du har mer specifika frågor?


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Du har tipsats om en sida vad rollspel är, så jag tänkte jag kunde kompletera med ett exempel på hur det kan gå till.

Då jag skrev Bortom: Lögnens slöja så ville jag ha med ett spelexempel på just hur hur rollspel kunde gå till. Följande exempel som jag klistrar in nedan kom inte in i boken, men förklarar ändå hur det kan gå till. Hoppas det hjälper till lite i förståelsen:

SPELEXEMPEL

Här beskrivs hur en spelomgång kan se ut. Speltermer dyker upp här och visar på hur de används i praktiken.

Jimmy, Emil och Daniel har samlats för att spela en omgång i deras pågående kampanj. Samtliga spelar studenter vid Sanforth University – Jimmy spelar Heidi Riverstream, Daniel Connor Donnelly och Emil Destinee Vig. Under sommaren har de blivit anställda att vakta ett hus medan ägaren är på semester. De är mitt inne i en spelomgång och deras karaktärer la sig för att sova. Nu, mitt i natten, väcks de av ett ljud på bottenvåningen. Det är då som spelexemplet börjar.

Berättare: Ni väcks alla av ljudet av glassplitter från nedervåningen.

Emil (Destinee): Jag reser mig gäspande ur sängen och tar på mig morgonrocken.

Jimmy (Heidi): Jag gör detsamma och kliver sedan ut i korridoren.

(Berättaren ser på Daniel.)

Berättare: Och du?

Daniel (Connor): Jag kollar efter något att skydda mig med.

Berättare: Du har fortfarande kvar kvasten i ditt rum. Den är bäst – såvida du inte vill kasta saker?

Daniel (Connor): Nej, det duger bra. Jag plockar upp den och rör mig sedan ut i korridoren.

Berättare: Då du kommer ut ser du att Heidi är där.

Daniel (Connor): Hörde du det där?

Jimmy (Heidi): Jag nickar. Det kom nerifrån.

Daniel (Connor): Jag börjar röra mig neråt, tyst och försiktigt.

Jimmy (Heidi): Jag med.

Berättare: Och vad gör Destinee?

Emil (Destinee): Hon har slagit upp boken i sitt rum och börjar leta efter den där besvärjelsen hon såg igår.

Berättare: Okej. Då kan ni andra slå ett kropp + spaningsteknik.

(Berättaren slår ett uppmärksamhet + spaningsteknik för varelsen som finns där nere.)

Berättare: Svårighetsgraden är 13.

(Både Jimmy och Daniel slår sin tärning och lägger ihop den med sitt skicklighetsvärde.)

Jimmy (Heidi): Lyckas precis.

Daniel (Connor): Marginellt misslyckande för min del. 11.

Berättare: Ni rör er tyst och försiktigt neråt så gott ni kan. Heidi är helt ljudlös, men trappan knarrar oroväckande under Connors fotsteg. Om det finns någon där nere är det mycket möjligt att han hört er.

Jimmy (Heidi): Jag stannar till då vi kommit ned. Kan vi höra något där nerifrån?

Berättare: Slå ett uppmärksamhet + spaningsteknik.

Jimmy (Heidi): Vad är svårighetsgraden?

Berättaren: Slå bara.

(Berättaren vet att de inte kan höra något av varelsen därnere då den står helt stilla, men de kan upptäcka andra saker, så han låter dem slå. Ju högre de slår över svårighetsgraden desto mer information får de, därför finns det inte en fast svårighetsgrad.)

Daniel (Connor): Tretton.

Jimmy (Heidi): Tio.

Berättaren: Ni kan dra slutsatsen av en kall vind från salongen att det är där fönstret har krossats.

Daniel (Connor): Jag greppar kvasten hårdare och rör mig in där.

Jimmy (Heidi): Jag följer efter.

Berättaren: Ni rör er tyst in i salongen och kan utanför se fullmånen som lyser upp rummet rätt bra. Ni ser det fönster som slagits in och glassplitter som ligger utspritt över golvet. Ni ser dock inte till skymten av någon inkräktare.

Daniel (Connor): Kanske någon som vill hota oss?

Jimmy (Heidi): Kanske. Finns det något meddelande? Typ en sten med en lapp bunden vid sig?

Berättare: Ni börjar leta efter ett meddelande. Ni kan slå ett uppmärksamhet + spaningsteknik.

(Det finns inget meddelande där att hitta, så egentligen behöver de inte slå ett slag alls. Däremot smyger nu varelsen uppför trappan och de slår för att lägga märke till det. Båda aktörerna slår sina slag och får tio, vilket de säger till berättaren. Det är dock misslyckat.)

Berättaren: Noterat. Vid det här laget har Destinee hittat rätt sida i boken och du ser att du har de flesta komponenterna i ditt rum för ritualen.

Emil (Destinee): Vad saknas?

Berättaren: Salt.

Emil (Destinee): Då beger jag mig mot köket och när jag rör mig nerför trappan försöker jag vara så tyst som möjligt.

Berättaren: Slå ett svårt slag med kropp + spaningsteknik för att röra dig tyst.

Emil (Destinee): Fyra är inte speciellt lyckat, va?

Berättare: Nej, det är ett fummel. Du kommer fram till trappan och tar försiktigt det första steget framåt, men missar och du faller framåt. Ni andra kan höra dunsandet av något som ramlar nerför trappan.

Jimmy (Heidi): Inte nu igen…

Berättare: Dock tar Destinees färd nerför trappan slut ungefär halvvägs, då hon slår in i något. Du får en lätt skråma eftersom du är oskadad.

(Emil noterar det på sitt karaktärsblad. Skador beskrivs närmare i ”Kapitel 5” i Bortom: Lögnens slöja.)

Emil (Destinee): Vad var det som stoppade mig?

Berättare: Lätt mörbultad tittar du upp och ser i det svaga ljuset från salongen en människoliknande gestalt, men det du ser är definitivt inte mänskligt. Dess skinn ser grönaktigt ut i det svaga månljuset från salongen och är täckt av ett flertal öppna, variga sår. Dess ögon är kalla och livlösa, men ändå får du intrycket av att varelsen är ute efter någonting.

Emil (Destinee): Jag skriker.

Daniel (Connor): Vi rusar mot skriket.

Berättaren: Okej, men ni kan inte agera första rundan. Emil däremot, du kan slå ett initiativslag för Destinee.

(Både Emil och berättaren slår ett initiativslag för respektive karaktär. Initiativslag beskrivs närmare i ”Kapitel 4” i Bortom: Lögnens slöja.)

Emil (Destinee): Fem.

Berättaren: Det räcker. Du är först.

Emil (Destinee): Jag försöker kravla undan och uppför trappan. Jag använder mig av fullt försvar.

(Fullt försvar är en speciell stridsregel och beskrivs närmare i Bortom: Lögnens slöja.)

Berättaren: Varelsen försöker anfalla dig, så du får +3 på ditt slag för kropp + närstrid.

(Emil, liksom berättaren, rullar tärningen och ser vad utslaget blir.)

Emil (Destinee): Elva. Jag antar jag blir träffad?

Berättaren: Nästan. Det är ett marginellt misslyckande. Det är nu som du ser att dess naglar i själva verket är både grövre och vassare än vad du först trodde. Den slungar sin hand ner mot dig, men du lyckas komma undan attacken. Dock river monstret sönder en del av din morgonrock.

(De andra karaktärerna kommer dit och de upprepar stridens olika faser tills striden är över. Connor lyckas slutligen slå ner varelsen i trappan med hjälp av kvasten. Paniken börjar sakta avta hos karaktärerna. De lugnar ner sig och andas ut.)

Jimmy (Heidi): Vad… Vad är det där?

Daniel (Connor): Ingen aning. Jag hjälper Destinee upp.

Emil (Destinee): Tack. Vi får kolla boken och se om vi ser något där. Men jag behöver hämta salt först.

Daniel (Connor) & Jimmy (Heidi): Salt?

Emil (Destinee): Till en ritual.

Jimmy (Heidi): Är du säker på det? Du minns vad som hände förra gången?

Emil (Destinee): Friskt vågat, hälften vunnet.

Jimmy (Heidi): Friskt vågat, vår ekonomi ruinerad snarare.

Daniel (Connor): Hämta ditt salt så går vi upp till boken så länge. Jag vill veta vad som anföll oss och varför.

Och det är ungefär så en del av ett spelmöte kan gå till. Aktörerna styr sina egna karaktärer och deras handlingar avgörs med hjälp av spelvärden och tärningsslag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
I grunden skulle jag förklara det så här:

Ett gäng polare sitter runt ett bord och låtsas att de är personer i en fiktiv värld (Den fiktiva världen kan naturligtvis vara en "kopia" av vår riktiga värld med eller utan ändringar).

Sen får man förklara hur ens "allternativa person" (DVS rollpersonen) bemöter händelser och löser problem som läggs fram: alltifrån ganska direkta händelser som

"en polis ser dig försöka stjäla bilen och springer mot dig" - "Jag springar utav bara tusan från honom"

till mer abstrakta eller omständiga problem som:

"du är pank och behöver pengar för att betala av en lånehaj" - "Jag försöker sätta ihop en grupp för att råna en bank" vilket leder till mer rollspelande för att faktiskt sätta ihop gruppen och råna banken.

Som jag ser det är detta grunden i hela grejen med rollspel, allt annat är varianter:

Ibland (oftast?) har man en spelledare som lägger fram problemen och agerar regeldommare (eller helt enkelt agerar dommare i brist på regler), ibland har man ingen sådan alls utan låter gruppen som helhet avgöra. Ibland har man någon slags spelregler, ibland har man det inte.

I grunden handlar det mycket om att hitta vilken den nivå som ger en själv och sinna medspelare den bästa upplevelsen.

Jag skulle föreslå att ni skaffar något rollspel som verkar kul och köra efter reglerna och se om ni gillar de, eller om ni tycker att reglerna mest är i vägen.

Jag menar, i grund och botten skulle jag säga att rollspel inte är särskilt blodigt (bildligt talat =). Om konceptet i stort låter som det kan vara roligt, så kasta er in och lek tills ni får ett grepp om det. I värsta fall har någon slösat bort ett par hundra spänn på en regelbok och sen några tjugor på lite tärningar. Sattsa på något rollspel som verkar roligt men som inte kräver så mycket i form av böcker och extratillbehör.

Det kan vara en bra grej att fråga innan på exempelvis det här forumet, då många rollspel säger att de inte behövs mer än en regelbok när man i verkligheten bör skaffa tre eller fyra olika böcker för att faktiskt kunna spela det, medan andra rollspel har en uppsjö av olika tillbehörsböcker som kanske eller kanske inte är användbara men definitivt inte är nödvändiga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag startade ett projekt för att sätta samman just en sådan information som du söker, och tillsammans med några andra är vi nästan klara.

Introtexten beskriver ganska bra vad projektet har för mål:

Rollspel är en hobby som inte är speciellt synlig eftersom de flesta spelar hemma. För en utomstående som är intresserad av att prova på eller veta mer så kan det därför vara svårt att veta ved det handlar om och hur man kommer igång. Detta projekt syftar till att informera om hobbyn, både hur det går till och vad som krävs för att börja.

Målgruppen är inte enbart de som är intresserade av att prova på, det är även föräldrar, befattningshavare i exempelvis fritidsförvaltningar, journalister, lärare och andra som vill informera sig om vad hobbyn går ut på. Om man har ytterligare frågor så listas även kontaktpersoner, organisationer och webforum som gärna svarar på frågor.


Titta här: Introduktion till rollspel

(Och till er andra, ni får gärna hjälpa till att fylla ut de återstående punkterna.)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Videoklipp, någon?

Vad som behövs, tror jag, är videoklipp av folk som spelar. Jag inser förstås att det lätt kan se lite lamt ut, men att faktiskt se andra spela tror jag är det bästa sättet att verkligen förstå vad som pågår när man spelar rollspel. Det går åtminstone väldigt fort att förstå själva grundidén.

Någon som har en kamera, ett par lediga vänner och ett Youtube-konto?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Möjligen kan du finna några spelare i Umeåtrakten via forumet nedan, Evenemang & Kontakt. Tror det är absolut lättaste sättet att komma igång med spelandet. Sveroks hemsida har också motsvarande kontaktforum så ta en titt där med.
 

nature_disaster

Veteran
Joined
23 Nov 2007
Messages
18
Location
Umeå
Tack för hjälpen! Bra att ni skriver ner allt det där så att även nybörjare kan förstå. Lär få läsa långt in på natten :gremlaugh:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Way to Troberg.

Klart vettigt det där. Får ju säga att det är välldigt bra sammanfatat det du & dina medskribenter skrivit.
Ska ta & komma ihåg denna del av din sida, så fort någon mer fråga vad rollspel är.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Way to Troberg.

Klart vettigt det där. Får ju säga att det är välldigt bra sammanfatat det du & dina medskribenter skrivit.
Ska ta & komma ihåg denna del av din sida, så fort någon mer fråga vad rollspel är.
Tackar, roligt att höra.

Återigen, komplettera gärna.

I slutänden är det tänkt att man ska göra den i utskrivningsbar PDF-form, återigen för att lättare nå andra målgrupper än potentiella nya spelare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Way to Troberg.

Återigen, komplettera gärna.
Ska göra det jag kan.

/ Johan K, som springer som en skållad valross mellan tvättstugan & sin data..
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Videoklipp, någon?

The Gamers ftw!

Ok, inget för att få folk att förstå hur bra rollspel kan fungera, men de har i alla fall kul även om de typ kör Munchkin...
 
Top