Hur funkar det med IP:n för rollspel?

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Har en idé för ett rollspel som är baserat på ett befintligt IP. Dock så kan jag ingenting om upphovsrätt och liknande men eftersom jag vet att det finns personer på detta forum som har publicerat rollspel och därmed hållit på med liknande frågor tidigare, så tänkte jag att det är en lämpligt ställe att börja på.

Så rent generellt hur funkar det med rättigheter till IP:n för rollspel? Vad är det för kostnader? Jag inser att det skiljer sig på pris om IP:t är ett obskyrt rollspel från 90-talet gentemot om det är en Hollywood franchise från det senaste åren, (i mitt fall är det en gammal trippel A titel som kom ut för ca 15 år sedan) men rent generellt vilka priser kan man förvänta sig? Är det något som man eventuellt skulle kunna ha råd med på en typisk Svensson knegarlön eller krävs det en miljonvinst på lotto, eller mer realistiskt ett miljonlån från en bank.

För hur lång tid får man behålla rättigheterna om man lyckas skaffa dem? För mig så kommer det här vara ett projekt som jag blir tvungen att hålla på med på den lilla fritid jag har så väldigt snäva eller dyra deadlines skulle vara problematiska medan ett par års tidfrist vore mer överkomligt.

Vilken kontroll har man över innehållet för ett IP om man skaffar sig rättigheter till det. Säg att man har skrivit en lång världsbeskrivning till ett rollspel och så kommer någon och ger ut en annan typ av spel eller medier som skiljer sig radikalt från det man själv knåpat ihop. Vad är det som gäller då?

Slutligen finns det någonstans man kan se vem som äger ett befintligt IP? Jag inser att om det visar sig att det här med IP:n är något som.om en vanlig dödlig kan ge sig in på så kommer steg ett ändå vara att kontakta en advokat men eftersom advokater tar betydligt mer betalt per timme än jag tjänar på en timme så skulle det vara trevligt om man kunde förbereda så mycket som möjligt själv innan taxametern börjar ticka.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
På PRVs hemsida kan du se vem som har rättigheten till olika varumärken i Sverige.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
I allmänhet gör upphovsrättslagstiftning allting väldigt krångligt, så mitt huvudsakliga tips här är nog att "fila av serienumren". Alltså, ta det du gillar med det gamla spelet/varumärket, byt ut namnen och gör en egen variation. Det känns kanske inte lika gött som att faktiskt göra nästa officiella KULT eller TechnoChock, men det är så enormt mycket mindre problem och krångel att det nästan alltid är värt 'et.

Om det är ett rollspel du vill göra något med så skulle jag helt enkelt ställa frågan öppet här. Alltså typ: "Vem äger egentligen More than Human? Jag har en idé…". Jag lovar till 100% att det är helt ofarligt att berätta om din idé här, och helt ofarligt att nämna vilket spel det rör. Ingen kommer att sno din idé; alla vi som har orken och pengarna att syssla med spelmakande har redan tusen projekt på G som vi är mer sugna på. Däremot blir det svårt för oss att hjälpa till utan att känna till specifikt vad det handlar om.

För det finns inga generella riktlinjer här. Vår "branch" har liksom hela vägen från de kändaste gamla Äventyrsspels-licenserna som Fria Ligan skaffat sig från… Paradox? Jag vet inte. Där finns nog en hel del pengar inblandade, både fasta summor och sen procent också, kan jag tänka mig. Och hur länge de får ha licensen beror ju på överenskommelsen dem emellan (som jag misstänker att de inte vill/får avslöja offentligt).

Men i alla fall, hela vägen från de licenserna ner till t.ex. mina egna spel, som är släppta med en fri Creative Commons-licens och där du får göra vad du vill utan att ens fråga mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
de kändaste gamla Äventyrsspels-licenserna som Fria Ligan skaffat sig från… Paradox?
Kuriosa men jag tror Malmberg äger Mutant i alla dess former i sitt bolag (Cabinet?) och Drakar och Demonrer är väl köpt av Riotsminds. Paradox ägde Coriolis men
Ligan har köpt tillbaka det. Kult vet jag inte.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kuriosa men jag tror Malmberg äger Mutant i alla dess former i sitt bolag (Cabinet?) och Drakar och Demonrer är väl köpt av Riotsminds. Paradox ägde Coriolis men
Ligan har köpt tillbaka det. Kult vet jag inte.
Coriolis måste väl endå ägas av Fria Ligan (Järnringen tidigare)? Det spelet fanns ju ej på Äventyrsspelstiden.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Coriolis måste väl endå ägas av Fria Ligan (Järnringen tidigare)? Det spelet fanns ju ej på Äventyrstiden.
Ja, min gissning här är att Fria Ligan fick ta över Coriolis direkt från Järnringen. De började ju som tredjepartsutgivare av just Coriolismaterial vill jag minnas?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Sedan kan det ju vara ännu mer invecklat i vissa fall som om du vill göra något till Drakar och Demoner så är det Riotminds som äger rättigheterna. Är det Svavelvinter eller Tvillingbergen som finns till Drakar och Demoner tex så är det ej Riotminds längre utan Erik Granström och Titan Games om jag fattat allt rätt. Så verkar även som en del författare skrivit avtal som gör att det inte nödvändigtvis är den som äger licensen till spelet som materialet kommer till som får rättigheterna för det specifika verket så kan minst sagt bli snårigt.

När det kommer till dina frågor om vad det kostar och tidsplaner mm så går det ju fiska runt lite om du är intresserade av att låna ut licensen och är de som har licensen intresserade så får du väl ta fram ett förslag på vad du vill ge ut under vilken tid osv och be att få ett kostnadsförslag. Lär ju vara väldigt olika pris / krav beroende på vilket varumärke du vill komma åt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
i mitt fall är det en gammal trippel A titel som kom ut för ca 15 år sedan
Om jag förstår terminologin är det alltså ett högbudget-TV-spel*? Känns lurigt att få rättigheterna till det som privatperson, men det skadar ju inte att försöka. Då gissar jag att det inte är registrerat i Sverige. Är det amerikanskt? Japanskt?

Gissar att bästa vägen framåt är att övertyga Fria Ligan eller Hemlgast om din idé och sedan använda deras namn för att ge lite trovärdighet i förhandlingarna med upphovsrättsinnehavaren.

*Eller en obligation från ett kreditvärdigt företag eller land, men det känns ju lite mindre troligt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Ja, min gissning här är att Fria Ligan fick ta över Coriolis direkt från Järnringen. De började ju som tredjepartsutgivare av just Coriolismaterial vill jag minnas?
Nej. Järnringen sålde/överlät Coriolis till Paradox som några år senare licensierade ut det till Ligan. Efter sammanslagningen med Järnringen köpte de tillbaka det. Det har de berättat i Signaler från Zonen om inte annat.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nej. Järnringen sålde/överlät Coriolis till Paradox som några år senare licensierade ut det till Ligan. Efter sammanslagningen med Järnringen köpte de tillbaka det. Det har de berättat i Signaler från Zonen om inte annat.
Som framgår av ovanstående så kan det ibland vara ganska klurigt och kräva en del detektivarbete för att ta reda på vem som äger rättigheterna till ett visst verk.
Ibland vet inte ens rättighetsinnehavaren själv om att de äger rättigheterna. Låter kanske konstigt, men det är lätt hänt om rättigheterna ägs av ett företag som sedan blir uppköpt av ett annat. IP-rättigheter blir då en sak som följer med i köpet av bara farten, och är det då en äldre produkt som inte säljs längre så kan det lätt hända att ingen tänker på det.
Lägg sedan till ett par företagssammanslagningar, ett konkursbo eller två, en uppdelning eller två av företaget - och naturligtvis lite flyttar mellan olika länder, så kan det bli nästan omöjligt att bli säker på vem som äger en viss rättighet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Så verkar även som en del författare skrivit avtal som gör att det inte nödvändigtvis är den som äger licensen till spelet som materialet kommer till som får rättigheterna för det
Den info jag fått är att som författare återgår rättigheterna till det jag skrivit till mig enligt svensk praxis sju år efter att företaget sist använt det (tex när produkten slutar ges ut). Men jag vågar Inte svära på att det är sant.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Så rent generellt hur funkar det med rättigheter till IP:n för rollspel? Vad är det för kostnader?
I det enda fall jag varit inblandad i rollspelsrättigheter så var kostnaden femsiffrig för en tidsbegränsad möjlighet att släppa ett rollspel. Tiden var fyra år. Utöver det ingick också en procent på alla eventuella intäkter och ett antal motkrav som kunde göra att den kvarvarande tiden drogs in.

Förläggare för digitala spel är otroligt osannolika att ge dig rättigheterna för att göra saker som är relaterade till ett IP om det inte rör sig om både en andel av framtida intäkter (som en procent) och även en slant i förskott. Dessa summorna är såpass stora att det finns goda skäl att AAA-spel väldigt sällan blir papper/penna-rollspel. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar i vår favorithobby för att det skall löna sig med rättigheterna och förläggare ser därför inte syftet med det. Annars borde vi rimligen fått rollspel på Halo och liknande för länge sedan. (Det finns undantag, men oftast på grund av att det är personer på de respektive företagen som driver det själva eller som hängavtal på andra rättighetsavtal.)

Det första du behöver göra är kontakta förläggaren som gett ut spelet tidigare. Den senaste versionen av spelet, om det exempelvis släppts specialutgåvor av olika slag. Men jag skulle inte hoppas för mycket. Det första tipset för den som vill skriva spel baserat IP:n är att inte skriva det baserat på IP innan du har IP:t. Tyvärr.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
I det enda fall jag varit inblandad i rollspelsrättigheter så var kostnaden femsiffrig för en tidsbegränsad möjlighet att släppa ett rollspel. Tiden var fyra år. Utöver det ingick också en procent på alla eventuella intäkter och ett antal motkrav som kunde göra att den kvarvarande tiden drogs in.

Förläggare för digitala spel är otroligt osannolika att ge dig rättigheterna för att göra saker som är relaterade till ett IP om det inte rör sig om både en andel av framtida intäkter (som en procent) och även en slant i förskott. Dessa summorna är såpass stora att det finns goda skäl att AAA-spel väldigt sällan blir papper/penna-rollspel. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar i vår favorithobby för att det skall löna sig med rättigheterna och förläggare ser därför inte syftet med det. Annars borde vi rimligen fått rollspel på Halo och liknande för länge sedan. (Det finns undantag, men oftast på grund av att det är personer på de respektive företagen som driver det själva eller som hängavtal på andra rättighetsavtal.)

Det första du behöver göra är kontakta förläggaren som gett ut spelet tidigare. Den senaste versionen av spelet, om det exempelvis släppts specialutgåvor av olika slag. Men jag skulle inte hoppas för mycket. Det första tipset för den som vill skriva spel baserat IP:n är att inte skriva det baserat på IP innan du har IP:t. Tyvärr.
;)
 
Top