Nekromanti Hur funkar det, egentligen.

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
I bifogad bild finns en bild på en varelse med sk omvänt knä, dvs tvärt om oss människor. Nu till min fråga:

Hur skulle denna benkonstruktion fungera rent praktiskt i vårt samhälle.
Går det att sitta normalt, hur skulle man ligga och sova, hur klarar man trappor, hur klarar man att komma upp från liggande och vice versa, Kan man sitta på hunk, krypa, åla,?

Kort sagt vilka rörelser är lättare respektive svårare med en sådan benkonstruktion?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Fast... han har ju inte omvända knän. Han går bara på tårna.

Med såna där ben tror jag inte att det skulle vara särskilt mycket svårare att göra någon av sakerna du räknar upp än för en människa.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Sant, fel av mig, glöm omvända knän. =)

Det skulle alltså inte vara någon större förändring med denna konstruktion. Om ne person i dagens samhälle skulle "gå på tå" så skulle han alltså inte få några problem, förutom troligt minskat benutrymme under köksbord etc, eller?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Om ne person i dagens samhälle skulle "gå på tå" så skulle han alltså inte få några problem, förutom troligt minskat benutrymme under köksbord etc, eller?

Well, hur tusan ska jag kunna veta det? Det är min gissning, baserad på det faktum att hans ben ju trots allt inte är allt för olika en människas.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Kanske lite problem med att cykla och de flesta skor skulle inte passa, annars skulle nog det mesta funka. Möjligen skulle pedalerna i en bil behöva se lite annorlunda ut för att vara bekväma. Skulle nog också få tävla i en egen klass i de flesta sporter.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Där står det att det gör att de får en framåtlutad hållning, som gör det mer bekvämt för dem att röra sig än att stå stilla.

Eller kanske att luta sig mot nåt... I verkligheten återfinns ju såna där ben bara hos fyrfota djur, som inte behöver bry sig om balansen på samma sätt som tågående tvåbeningar skulle behöva göra.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
De enda som jag vet har någon som helst erfarenhet av det är några stuntmän, som med lite attiraljer på fötter och vader kan emulera en sådan där gångkonstruktion. Deras enda egentliga problem har mest varit att undersidan på fotvalvet (dvs det mellan tåleden och hälen) slår i trappsteg när man går ner för en trappa. Annars var det egentligen inga större problem med fötterna. Värre var det med överkropp och huvud (killarna spelade varulvar i Underworld-filmerna, och kunde knappt se ut).

De hade lite balansproblem i första Underworld-filmen, så de fick göra fotsulan större inför den andra, vilket hjälpte en hel del, såpass att de kunde springa och hoppa utan problem. Tja, och så tog det en evighet att lära sig att gå och stunta i dem, men det var väl att vänta. Vi tillbringar trots allt några år med att lära oss att gå.

Det säger förstås inte ett jota om hur det är att vara född med sådana fötter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Eller kanske att luta sig mot nåt... I verkligheten återfinns ju såna där ben bara hos fyrfota djur, som inte behöver bry sig om balansen på samma sätt som tågående tvåbeningar skulle behöva göra.
Kängurus är väl i huvudsak tvåbeningar?

Och varulvar, naturligtvis...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kängurus är väl i huvudsak tvåbeningar?
När kängurus står så står de i huvudsak på hela foten. Det är mest när de studsar snabbt som de bara använder tårna. När de går långsamt så hoppar de fram på alla fyra som nån slags jättekanin.

En bra källa till tågående tvåbeningar är förmodligen en hel del rovdinosaurier, i synnerhet de raptorer som använder sina framben som greppverktyg. Dessutom kan man även titta på höns, strutsar och andra fågelfä om man vill ha mer levande exempel. Den sista är så självklar att egentligen borde alla som inte nämnde den få en straffpoäng, inklusive mig som nämner det först nu.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
När kängurus står så står de i huvudsak på hela foten. Det är mest när de studsar snabbt som de bara använder tårna. När de går långsamt så hoppar de fram på alla fyra som nån slags jättekanin.
Skulle det kunna vara så att kängurus är representerar något slags mellanstadium mellan tvåbent och fyrbent tågång? Att det är rimligt att det funnits tex dinosaurier som haft liknande gångstil mellan de renodlade fyrbeningarna och tvåbeningarna?

En bra källa till tågående tvåbeningar är förmodligen en hel del rovdinosaurier, i synnerhet de raptorer som använder sina framben som greppverktyg. Dessutom kan man även titta på höns, strutsar och andra fågelfä om man vill ha mer levande exempel.
Aarrgh! Precis när jag läser det så ser jag en dokumentär med pingviner som kanar på magen nedför en snösluttning, och fick i mitt huvud en bild av en T-Rex (nej, inte en Troberg Rex) som på pingvinmanér kastade sig ner och gled på magen nedför en sluttning. Hur ska jag nu exorcera den visionen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Andra animorfa aversioner (OT)

Precis när jag läser det så ser jag en dokumentär med pingviner som kanar på magen nedför en snösluttning, och fick i mitt huvud en bild av en T-Rex (nej, inte en Troberg Rex) som på pingvinmanér kastade sig ner och gled på magen nedför en sluttning. Hur ska jag nu exorcera den visionen?
Eld ska med eld bekämpas! Titta på Fantasia-filmerna, och få huvudet fyllt av flygande valar, balettdansande flodhästar samt jojo-lekande flamingos!
 
Top