Nekromanti Hur funkar Adblock

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
CapnZapp;n334634 said:
Nej - helt vanlig Android. (Jag vet ingenting om iPhones)

Tips: Chrome stödjer inte tilläggsprogram (som adblockers) på mobilen, bara på desktop. Jag använder Samsung Browser som man kan ladda hem adblockers till, men rekommenderar dig att först prova Firefox (med uBlock Origin).
Har kört Firefox i evigheter, får kika på det. Chrome, nej tack!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Besserwissern: "well actually..."

Adblock plus började utvecklas i början på 2000-talet av en dansk och ägs numera av ett tyskt företag.
Adblock Plus är inte perfekt, då det släpper igenom "acceptabla annonser", d.v.s. de får betalt för att släppa igenom vissa annonser.

uBlock Origin är FOSS (Free and Open Source Software), d.v.s. det finns inget företag bakom som ska tjäna pengar.
µBlock, som det ursprungligen hette, är en fork av HTTP Switchboard (inte av AdBlock).
Skaparen av tillägget forkade sig själv och skapade uBlock Origin (det ursprungliga uBlock ägs numera av AdBlock).

Jag körde AdBlock Plus förut, men gick över till uBlock Origin då det i princip blockar allt, vilket AdBlock Plus inte gör.

Av vad jag vet finns det bara 2 annonsblockerare av intresse idag: AdBlock Plus och uBlock Origin.
Däremot finns det massor med andra annonsblockerare med liknande namn. Installarerar man dessa får man inte en annonsblockerare, utan malware (de hoppas att okunniga personer inte ska känna till den korrekta stavningen och välja fel) - så var noga med att installera "rätt" annonsblockerare.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Adblock Plus är inte "av intresse"!

Betrakta den som en bluff du vill undvika. Det finns ingen anledning välja en annonsblockerare som drivs av ett företag (Eyeo GmbH) som är ute efter att tjäna pengar. Lita inte på Adblock Plus!

Det är dessutom alldeles för enkelt att koka ner marknaden till just dessa två val. Inte bara eller ens främst för att det legimiserar Adblock Plus på ett sätt som Eyeo absolut inte förtjänar (visst ska Wladimir Palant ha credd för sina insatser inom annonsblockering, men det gäller INNAN han blev girig - det ska inte rädda honom från skampålen med "acceptable ads"), utan för att om du exempelvis kör Samsung Browser på din androidtelefon har du ett antal annonsblockerare att välja på som inte är någondera.

Det är inte det är att Adblock Plus "inte är perfekt". Adblock Plus tjänar pengar på att släppa igenom annonser, precis det beteende du inte vill ha i din annonsblockerare.

Om du verkligen vill hjälpa osäkra med att "var noga med att installera "rätt" annonsblockerare":

Använd Firefox (eller Opera). Kör inte Chrome eller Edge. Använd uBlock Origin och ingen annan annonsblockerare.
 
Top