Nekromanti Hur funkar Adblock

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Så... jag börjar tröttna på reklam. Framförallt på Twitch och Youtube som gladeligen avbryter mitt i något för att visa reklam, med mycket högre volym än det jag nyss tittade på så att trumhinnor och högtalare spricker.

Jag hört att det finns frälsning att få i form av adblock.

Men hur skaffar jag det på bästa sätt? Finns det någon vettig och bra gratisversion? Var laddar jag i så fall ner den säkert?

Eller är det som med så mycket annat: kvalitet kostar? Och i så fall, vad är en bra och pålitlig adblock-service?

Och vad för strul kan jag räkna med efter att ha installerat en adblocker?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag använder ett tillägg till Chrome som heter Adblock Plus. Gratis och funkar utmärkt.

Enda möjliga strulet kan vara att på vissa sajter kanske legitima länkar eller popups identifieras som annonser, men då kan du med ett par klick vitlista den sajten.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag använder uBlock Origin i firefox. Det är en fork av Adblock Plus som kom till när den senare börja vitlista vissa former av reklam mot betalning från annonsörer.

uBlock Origin blockar nästan all reklam och jag har aldrig märkt att den blockat något som inte ska blockas av misstag. På sista tid har jag upptäckt att viss reklam som facebook placerar i mitt flöde ändå går igenom. Misstänker att det kommer lösa sig med någon uppdatering framöver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag använder tillägget uBlock Origin till Chrome. Gratis, open source, fungerar väldigt bra. Installeras via chromes tilläggsbutik-grej.

Jag har haft två sorters strul:
  • Ett litet fåtal sidor som känt av att jag använder adblock, och som dolt sitt innehåll för mig tills jag stängt av.
  • Ett ännu mindre antal sidor som jag av någon anledning inte kunnat logga in på innan jag stängt av adblock.
Det är väldigt lätt att stänga av och köra igång adblock i detta addon, så det har egentligen inte varit så mycket krångel.

 

Attachments

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Kör oxå uBlock origin, bra grejer, och så Adblock Plus samtidigt, som lyckas ta ytterligare ett par störiga småsaker. Bra grejer, tuta o köra mest. Ofta kan man blockera ytterligare grejer om saker smiter igenom. Det är dock mycket duktigt på att få bort reklamen från youtube, tror aldrig jag sett en enda annons.

Sen utöver det oxå HTTPS everywhere (för bättre säkerhet) och Privacy Badger (för att slippa cross-platform tracking, alltså att FB använder like-knappar till att se vilka websidor du besöker, etc för andra plattformar).

Ja, och jag kör Firefox, för att slippa ha en browser tillverkad av datainsamlarnas okrönte konung.. :wink:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
När jag stött på sidor som märker att jag har adblocker så lägger jag bara in ett filter som blockar javascript på den sidan. En del funktionalitet försvinner på sidan, men i regel kan jag fortfarande komma åt det innehåll jag vill åt. Det tar bort alla paywalls som är implementerade på klientsidan också.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag tror att en pi-hole kan vara bra, efter som den kan blockera reklam på allt på nätverket, inte bara i webbläsare. Samt att det är ett så litet projekt att det är perfekt för den som aldrig gjort något sånt förr.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Stort tack för input! Jag bestämde mig för att pröva uBlock Origin (stort tack för länk, krank! två eller tre click och jag var igång =).

Jag prövade att gå in på twitch för att se hur det funkade. ingen reklam men den lila siffran över blockerade reklamförsk började ticka upp i oroväckande tempo =D Lyckligtvis visade det sig är att det var sjukt lätt att dölja den siffran.

Intryck efter fem minuter: sjukt jäkla nöjd!

Hoppas det håller i sig =D
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Jag rekommenderar också webbläsaren Brave, som hjälper inte bara mot reklam utan också trackers. Om du vill skydda dig mot trackers i Chrome eller Firefox behöver du ladda ner NoScript och konfigurera vilka script som ska gälla var. Funkar men är lite krångligt.

https://brave.com/
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Firefox skyddar mot trackers per default nu för tiden. Jag tog bort exempelvis tracking-blockern Ghostery då den inte behövdes längre.

Själv använder jag AdBlock Plus till både Firefox och Chrome. Man kan ladda ned block-listor utöver de som redan kommer med inlägget, man kan högerklicka på en banner som ändå slipper igenom och sedan välja något generellt filter för just den sidan och man kan whitelista sidor. Jag antar att uBlock har precis samma features.

En fördel, utöver att du slipper störande reklam, är att det även går snabbare att surfa. Nu kommer förvisso inte svenskar att lägga märke till det med vår skyhöga hastighet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag rekommenderar också Ublock Origin + Firefox. (På desktop kan man använda Chrome, men Google tillåter inga reklamfilter på mobilsidan, så på Android är det Firefox + Ublock Origin som gäller.)

Det finns regionala filter som ger ännu bättre skydd, exempelvis Frellwit's Swedish Filter som tar bort reklam på rent svenska tjänster (exempelvis Dplay streaming).

Jag rekommenderar alla användare av Adblock Plus att sluta föreslå den programvaran. Ja, en gång i tiden var det ABP som gällde. Nu har företaget sålt ut sig och säljer osynliga vitlistningar (såsom nämnts tidigare i tråden) och det finns ingen som helst anledning att inte använda Raymond "Gorhill" Hills alternativ Ublock Origin istället.

Sluta använda Adblock Plus. Byt till Ublock Origin istället.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Som ett tillägg slutar jag aldrig att häpnas över hur folk kan använda internet utan reklamblockering.

Det händer ju då och då att jag påminns om hur vidrigt och nasty internet med reklam är (när jag följer en länk inuti Omni-appen; när jag tvingas använda en dator utan tillägg).

Det är för mig helt sjukt att någon frivilligt kan utsätta sig för allt detta blippande och scrollande. Är det bara jag som finnder det fysiskt omöjligt att koncentrera sig på exempelvis Aftonbladets hemsida. Min blick slits oavbrutet från det jag vill läsa till distraherande reklamrutor.

Framför allt när det är lätt snabbt och gratis att en gång för alla säga nej tack till reklam. Internet blir ju extremt mycket mer njutbart då.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
En vecka in och fortfarande väldigt nöjd. Har inte upplevt några problem med sidorna jag brukar använda.

Jag har (ännu) inte installerad uBlock Origin på jobbet, så jag har haft gott om tillfälle jämföra livet med och utan reklamfilter, och jag måste erkänna att det är väldigt trevligt. Att bara kunna dra på en spellista på youtube och titta i timmar utan ett endaste reklamavbrott.

Det är lite som att ha gått runt med en smärta så länge man att man vant sig vid den, och sedan helt plötsligt bli smärtfri.

Jag kan verkligen rekomendera alla som ännu inte prövat att göra det.

Kranks länk var sjukt enkel, och jag gissar att de flesta andra är lika enkla de att installera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Den enda "nackdelen" med att använda AdBlock som jag märkt är att ens tolerans för reklam krymper. Innan jag började AdBlocka var jag väl på väg in i samma normaliseringsprocess som alla andra, där reklam var lite irriterande men ett "fact of life".

Numera blir jag helt orimligt irriterad på reklamen innan biofilmer (enda gången jag ser "tv-reklam" numera) och drömmer dagligen om IRL-adblock så man slipper se reklampelare. Reklam har blivit vardagens största hatobjekt för mig – visuell smog, konsumtionssamhällets Viljans Triumf. Jag vet att de människor jag känner som jobbar med reklam tycker att jag är onyanserad och lite elak när jag pratar på det viset, men jag avskyr verkligen all invasiv reklam, i princip oavsett vad det är reklam för. Om det inte är reklam jag söker upp själv så vill jag få bort det ur mitt liv.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
krank;n334202 said:
Den enda "nackdelen" med att använda AdBlock som jag märkt är att ens tolerans för reklam krymper.
Låt oss kalla det en helningsprocess. Grattis Krank!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
avatarex;n334599 said:
CapnZapp krank med flera:

Vad rekommenderar ni för webbläsare och reklamblockerare till Android?
Jag har från och till använt Firefox (med Ublock Origin) men den började äta väl mycket minne för min förra telefon. Bytte till Samsung Browser när den blev tillgänglig för icke-Samsung lurar. Tror den är en variant av Chrome, som ju inte tillåter tillägg. Samsung har dock lagt till stöd för specifika adblockers. Vill egentligen inte rekommendera den jag använder (AdGuard) för jag har inte kollat upp ev. kommersiella kopplingar.

Hade egentligen velat återgå till Firefox som jag nog litar mer på (och uBlock Origin fungerar helt klart bättre), men det har inte blivit av.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
CapnZapp;n334610 said:
Jag har från och till använt Firefox (med Ublock Origin) men den började äta väl mycket minne för min förra telefon. Bytte till Samsung Browser när den blev tillgänglig för icke-Samsung lurar. Tror den är en variant av Chrome, som ju inte tillåter tillägg. Samsung har dock lagt till stöd för specifika adblockers. Vill egentligen inte rekommendera den jag använder (AdGuard) för jag har inte kollat upp ev. kommersiella kopplingar.

Hade egentligen velat återgå till Firefox som jag nog litar mer på (och uBlock Origin fungerar helt klart bättre), men det har inte blivit av.
Har haft problem med att få adblocking att funka på mobilen. Har du en root:ad telefon?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Firefox funkar bra på Android i min erfarenhet. Med uBlock origin.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
zonk;n334622 said:
Har haft problem med att få adblocking att funka på mobilen. Har du en root:ad telefon?
Nej - helt vanlig Android. (Jag vet ingenting om iPhones)

Tips: Chrome stödjer inte tilläggsprogram (som adblockers) på mobilen, bara på desktop. Jag använder Samsung Browser som man kan ladda hem adblockers till, men rekommenderar dig att först prova Firefox (med uBlock Origin).
 
Top