Nekromanti Hur fungerar pareringar o Bv?

Schnema

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
27
Location
Ransäter
Jag har nu spelat dod ett par gånger men inte riktigt kommit på hur man ska göra för att parera med vapen eller sköld. jag har kört med att om man lyckas med ett färdighetsslag på Vapnet eller skölden så lyckas man parera och det inte tar någon skada.Men det käns fel att göra så. Sen hur ska man göra med BV värdet. Det är svårt att veta hur mycket bv det ska ta på vapnet eller skölden.
Så om jag kunde få lite tips på parerings regler och regler för BV så skulle det vara bra.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Om det är DoD6 (Riotminds) du talar om så anänder du dig av stridskapaciteten, Alla har en parering och alla måste placera minst 3 poäng på en parering. Vad gäller BV läs om detta på sid 58 i regelboken.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
BV´t...

i DoD4 ligger till så att om du har BV 12 i ditt svärd och parerar en fruktansvärd demon yxa som gör 20 i skada så sänks ditt BV med 8 i svärdet. För varje skade poäng som överstiger BV´t så sänks det med ett (20-12=8, BV sänks med 8)

Snackar du om DoD6 så går ditt svärd av direkt de överstiger BV´t, har jag för mig att jag läste...

"You don´t know the Power of the Darkside"
//Darth Vader, XIII Dark Sith Lord
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Om jag inte har helt fel

så har du helt rätt, däremot är det här med pareringar lite lustigt.
Betänk två krigare, lika duktiga, lika starka, den ena beväpnad med enbart svärd, den andra med svärd och sköld. Svärd har ganska högt BV och vi antar att den maximala skadan krigarna kan göra inte når upp till detta (ganska troligt om de är människor och de använder långsvärd).
Då kommer det ju rent statistiskt inte vara någon fördel i striden alls för den med sköld eftersom han parerar precis lika bra med svärdet.
Alltså är sköld onödigt... :)

Ex nihilo nihil fit
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Nä!

Det är just det som det inte är!
[om vi nu snackar om DoD 4 alltså]

Om nu en krigare har en sköld så får han ytterligare en handling, alltså kan han få in fler slag och har större chans att lyckas. Vad som gäller i DoD 6 har jag ingen aning om. Men där kan det mycket väl vara så att det är hlt onädigt att ha en sköld [i en sådan strid som du sa].

MvH Martin
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Jo!

I DoD6 alltså, jag är fullt medveten om hur det fungerar i DoD4 - bättre.

Ex nihilo nihil fit
 

draenor

Veteran
Joined
28 Feb 2001
Messages
31
Location
JKPG
Re: Nä!

Sköld innebär inte riktigt vad du sa. Man för 1 ny handling, men endast som man kan parera med.

~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Nähä!

Råkar man ha vapentekniken Sköldanfall kan man förstås ta till den istället!

/ Carilion
"Ju mer du dricker, dess mindre vet du, vart ditt vett tar vägen" - Hávamál
 

nil

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
3
Hej.
Jag har funderat lite över detta.
Om en krigare har attack 10,10 och parering 8 och använder 2h svärd så BORDE han få två attacker samt en parering.
Om han istället har slagsvärd och sköld så BORDE han få detsamma (dvs sköld suger).
men...
I främre delen av stridskapitlet finns en not om parering-"Parering kan endast göras med sköld eller parerdolk".
Det lustiga är att parerdolk inte finns med i regelboken, samt varför får man inte parera med vanliga vapen??.

Dessutom undrar jag vad får man extra om man använder två vapen?? en extra attack?? eller har man en möjlighet att parera med fel-handsvapnet och isåfall med vilket värde??

Jag har ställt dessa frågor till riotmind men ej fått svar.

/nil - grisodlare och lika glad för det
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vi tar en fråga i taget.

"Om en krigare har attack 10,10 och parering 8 och använder 2h svärd så BORDE han få två attacker samt en parering.
Om han istället har slagsvärd och sköld så BORDE han få detsamma (dvs sköld suger)."

Krigaren har två attacker och en parering oavsett vilka vapen han använder eller om han har en sköld i ena näven. Fördelen med sköld gentemot vapen är dess högre BV samt att de skyddar vissa kroppsdelar mot projektiler.


"I främre delen av stridskapitlet finns en not om parering-"Parering kan endast göras med sköld eller parerdolk".
Det lustiga är att parerdolk inte finns med i regelboken, samt varför får man inte parera med vanliga vapen??."

Det är klart man får parera med vanliga vapen annars skulle de knappast ha ett BV, det är bara det att om skadan överstiger vapnets BV så går det sönder d.v.s. det kan inte användas igen förrän det lagats av en smed. Dit ex. från regelboken är dock feluppfattat och fel citerat det skall vara "För att ha möjligheten att parera måste rollpersonen eller spelledarpersonen ha något att parera med, till exempel en sköld eller en parerdolk." sid 57 regelboken DoD 6. Observera att där stod; till exempel, inte endast.

"Dessutom undrar jag vad får man extra om man använder två vapen?? en extra attack?? eller har man en möjlighet att parera med fel-handsvapnet och isåfall med vilket värde??"

Du får en extra attack och en extra parering för det extra vapnet. Det är det färdighetsvärde du har i Två vapen som blir dit SK för ditt extra vapen.

Ex. Krigaren Ragir är högerhänt och har färdigheten två vapen, FV 8, hans SK är Attack: 10/10 och parering 8. Hans vapenkombination i två vapen är: hö; morgonstjärna, vä; kortsvärd.

När Ragir attackerar gråtrollet Grålle så får han följande attacke och pareringar och värden per stridsrunda.

Med morgonstjärnan: attack 10/10, parering 8 dvs attacker och pareringar enl hans SK då morgonstjärnan används med svärdshanden.
Med kortsvärdet: attack 8, parering 8 dvs en attack och parering med ett SK som är lika med hans FV i två vapen.

Sammanlagt i en SR kan ragir alltså göra tre attacker och två pareringar.

"Jag har ställt dessa frågor till riotmind men ej fått svar."

Hoppas det går lika bra med att jag svarar. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-03-26 23:23.</EM></FONT></P>
 

nil

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
3
Re: Tack...

Tackar tackar.

två vapen blir grymt bra men å andra sidan verkar ju krigaren inte kunna så mycket annat så varför inte...

/nil
 
Top