Nekromanti Hur fungerar Förbannelsen, psykologiskt?

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Minnet (OT)

Tack för det mest gedigna inlägget gällande allmän psykologi hittills i tråden, Amroth!

Populära minnestekniker kan förbättra minnet genom att man avsiktligt bestämmer associationer till objekten man ska komma ihåg. Till exempel kan jag för mitt inre placera föremålen på min inköpslista på olika platser i mitt hus. Sedan kan jag för mitt inre gå en bestämd väg och "se" mina föremål, vilket gör att man inte glömmer dem. Ett annat knep kan vara att associera varje föremål till ett visst djur och genom att tänka på djuren kommer man då lättare ihåg produkterna.
Rent OT, hur lång tid tar det ungefär att lära sig de här teknikerna? Jag har hört om dem många gånger, men min hjärna kan liksom inte hålla någon slags stabil bild som jag kan använda till associationer. Behöver jag bara sätta mig ned och ägna några timmar åt det, eller beror det på vad man har för sorts minne?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Minnet (OT)

en eftermiddag under instruktion för att lära dig grunderna.
 

Amroth

Veteran
Joined
25 Feb 2007
Messages
28
Re: Minnet (OT)

Det var så lite så :gremsmile:

Hur lång tid det tar att lära sig att rent praktiskt använda teknikerna är nog väldigt individuellt och man blir nog bättre med övning. Det gäller att koppla ihop föremål som är så absurda som möjligt för att få maximal effekt. Kan inte säga att jag är en expert på faktisk användning av teknikerna men jag testade med att koppla ihop livsmedel och djur, vilket utföll med ett ganska bra resultat. Jag kommer fortfarande ihåg att jag kopplade samman en grävling och någon slags burk (vad det var i har jag glömt men det var ju 6-7 månader sen också :gremsmile: ) Men som sagt tänk absurt. Ska du till exempel komma ihåg att köpa lax kan du se en inre bild av en lax som bitit sig fast i örat på en giraff, typ.

En teknik som minnesexperter ofta använder sig av är just att man placerar saker på olika platser på en viss rutt som de alltid använder. När de då vandrar rutten i huvudet fungerar området som ledtrådar till vad man skulle komma ihåg. Detta kan man dra nytta av när man pluggar också. Genom att plugga vissa kapitel vissa bestämda rum kan man, genom att under tentatillfället rent mentalt placera sig i rummet, dra nytta av rummet som en ledtråd till att hitta informationen i hjärnan. Vi lagrar nämligen inte bara det vi läser när vi pluggar utan även allt som händer runt omkring, våra känslor och själva rummet följer med när informationen lagras. Hur som helst kan detta minnesknepet rekommenderas.

Som kuriosa kan jag nämna en kul historia om en av världens allra bästa minnesexperter. Den här mannen glömde aldrig någonting när det kom till minnestest. Tekniken han använde var att placera föremålen på olika ställen i kvarteret runt hans barndomshem, sedan gick han bara mentalt runt och återkallade alla. Ja tills en gång vill säga, när han av misstag hade placerat en svart katt i ett mörkt hörn så att han under sin "promenad" inte kunde se den :gremlaugh:
 
Top