Nekromanti hur fungerar denhär världen tycker ni??

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
återigen tillbax till mitt rollspel..

världen är helt död. ingenting förutom en grå stenöken finns förutom städerna. städerna består helt och hållet av enorma arkeologier, 3km-skyskrapor och lika mycket under marken som ovan.. människorna överlever på sina egna sopor och döda som skickas till det artificiella kretsloppet ikonifiserat som det ultrastora (statliga) megaföretaget Mulpha som producerar genmod-alger av det som är nerbrytbart och säljer vidare algerna till sina distributörer (Mc Donalds, Burger King, Kyckling AB etc).. det som inte görs till mat läggs på _enorma_ sopberg och som sedan används för att bryta mineraler och speciella ämnen från som säljs vidare till industrin.. maten och produkterna som industrin tillverkar går tillbaka till människorna och så håller det på..

det tuffa är att det ska fungera. det finns ungefär lika många uteliggare som nu (egentligen många mer, men antal uteliggare per invånare är fortfarande lika mycket)..

och så teknologin.. överallt har man dragit FTL-kablar som skapar ett globalt binärt optiskt nätverk som transporterar information utan någon som hellst fördröjning (ftl som i faster than light).. dock finns det en gräns där mjukvaran faller samman pga. av att det blir buffer_overflow eller att kretsarna helt enkelt får svaren innan de ställer frågan, vilket gör att systemet kolapsar ifall det går _för_ snabbt..

neutrino-radio är oxå en ny grej.. en neutrino passerar igenom precis allt (en triljon kilometer betong som en kniv genom varmt smör.. fast utan att lämna några hål då förståss) vilket gör att folk inte behöver oroa sig för radioskuggor, atmosfäriska problem eller någonting.. dessutom blir vägen till andra sidan jordklotet aningen kortare (däremot är fortfarande FTL-kablar bäst.. det måste nämligen till en specialkabel för att skicka signaler snabbare än ljuset)..

hmm.. just det ja.. jag funderade lite på om jag skulle låta rymdfarten få upp FTL-hastigheter.. och hur det skulle gå till, att man åkte in i framtiden och kunde träffa sig själv innan man åkte iväg etc..
jag tänkte lösa problemet genom att rymdskeppen har en generator som speedar up dem utan att egentligen ge dem någon fart (tunnling uppblandat med teleportation.. ungefär som elektroner som kan passera från A till C utan att passera B, trotts att B tar upp allt område mellan A och C.. teleportationerna blir inte så långa, ett hopp kan väll bli en halv vätejon'sradie (posetiv jon..) långt, i stället blir det lite fler hopp lite oftare) och då kan man juh komma upp i fläskigt höga hastigheter, dessutom behöver man inte åka bakåt i tiden då!
eller kanske inte..

hur skulle det vara att spela ett rollspel där människan är helt och hållet dömd till att vara i sitt solsystem? alla tuffa kollonier jag tänkt ut skulle inte finnas kvar.. men å andra sidan skulle jag bli tvungen att placera massa rymdbaser på Io och alla andra små månar utan att behöva känna att jag flummar ut för mycket..

om folk kan åka snabbare än ljuset så har de säkert (ur min optimistiska ufo-synvinkel) träffat på endel levande utomjordingar.. om det händer tänker jag inte låta någon vara smartare än människorna, max intelligens ska nog ligga vid bläckfisk eller så..

artificiella intelligenser sedan.. datorerna som folket använder kör någon optobinär-holo-kvant-modell som kan räkna på flera logiska krettsar samtidigt och dessutom räkna ut saker baklänges, förutsäga saker och automatiskt ge rätt möjlighet vid första försöket.. altså, en AI är nästintill oändligt intelligent. hur ska jag trappa ner på AI'ns intelligens och samtidigt ta hänsyn till att datorerna faktiskt hinner bli i stort sett oändligt snabba på två hundra år?

massa vägskäl, massa underfrågor och massa funderingar. jag skulle bli väldigt glad ifall någon faktiskt gav tid till att hjälpa mig och skriva vad de tycker om någon eller alla mina frågor! är det nått jag bör skippa? är det nått jag har glömt?

--- adderat sen 5 minuter efter jag först la inlägget ---
vad var det jag skulle skriva här nu då?.. tänk.. tänk..
jo just det ja.. året är 2187, och gruvdriften har helt avstannat överallt. i stället för gruvdrift i gruvor väljer företagen i stället ut de asteorider som är renast med den mineral de behöver och så "landar" dom den (i små bitar om den är för stor) på jorden där den äts upp av industrierna..
så priset för mineraler är ypplick-billigt.. sen har dom naturligtvis en tuffare (men fortfarande inte miljövänlig, som om dom skulle bry sig?) energikälla, så elpriset är oxå nästintill obefintligt.. billiga metaller kan används i överflöd som katalysatorer, dessutom kostar det inget att göra galvaniska celler så kemi-industrin är helt fläskbra.. massa nya syntetmaterial..
--- slut på ändringen ---

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tufft kretslopp! /images/icons/laugh.gif
Det är lika vanligt med fattigdom då som nu alltså? Hur spelar man rollspelet då? Lever rollpersonerna relativt fattigt, samma standard som idag, eller bättre? Det verkar ju som folk har det rätt bra med all överlägsen teknik, fast det verkar lite skumt ihop med "den skitiga världen", isåfall borde väl t. ex terraforming vara vanligare?

Ett sätt att tona ner datorerna på är ju att man inte vill använda dom för mycket.. Människor som levt hela sitt liv med hyperintelligenta datorer kan ta skada. Eller nåt. Eller så är man rädd att dom ska börja revoltera, och använder dom under strikta former. Eller så bestämmer datorerna vad som är bäst för människorna att veta. Eller någon annan viktig begränsning.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
--- den smutsiga världen ---
eftersom ingen bryr sig om planeten längre och bara fortsätter att spy ut avgaser (det regnar batterisyra..) så är det helt omöjligt att göra världen bättre, för folk kommer juh bara att skita i om någon försöker återskapa en normal ozonhalt.. så tänker i alla fall de flesta medborgare.

eftersom det är rent livsfarligt att vara ute längre stunder ofta (canser-risken ökar..) så bor helt enkelt folk inomhus.. de flesta människor går helt enkelt aldrig "ut i naturen", de stannar i sina megastäder. gatorna som löper ovanför marken är inglasade och glaset är både stötsäkert och behandlat med nått ämne som absorberar ultraviolett strålning.. nästan alla skyskrapor fungerar som arkeologier som mer eller mindre är ihopbyggda med alla andra arkeologier runtomkring.. hela staden är nästan en enda stor byggnad som man inte behöver gå ut från.

uteliggarna har det iofs ganska svårt, de får driva omrking och sova på plattser där de inte blir ivägsjasade.. antagligen bor väll dom nere i de undre regionerna av städerna.. de uteliggare som sover utomhus har det svårt, om de ens överlever en längre tid..

--- hur man spelar det ---
precis som alla andra rollspel såklart.. med tärning, tabeller, en SL och mellan en till tolv spelare..

spelarna går hela tiden omkring i staden helt enkelt, det är trångt (för det mesta), det är helt fullt med folk överallt.. det är anonymt (om man pratar med någon på stan är det oftast i form av frågor som "vad är klockan?" och diverse kallprat.. precis som idag med andra ord /images/icons/laugh.gif) och..

den frågan var faktiskt rätt bra.. jag tror att jag ska skriva lite mer på det!!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
det regnar batterisyra
Hehe..

Ifall nu miljön är slut.. Och man kan resa till andra planeter.. Koloniserar man dom istället då?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
rymden..

ja.. det gör dom.
folk lockas dit av reklamfilmerna.. "en ny chans att börja om från början". kina har förklarat mars som kinesiskt territorium (kina består av allt öster om uralbergen minus australien [som tog miljökatastroferna ganska hårt!] och japan [som är som det brukar vara]), USA äger i stort sett månen, och jag har skissat på ett par andra solsystem där människorna kan få bo..

sedan är inte det så kul om utomjordingarna ska vara bäst, som de alltid annars är. nu är dom nog antagligen helt kassa encelliga livsformer, de bästa är maximalt upp till bläckfisknivå i psyket.. kanske har människorna skjutit ihjäl och erövrat redan befolkade planeter från nått som liknar grottape-nivå-varelser..

fast jag vet inte varför människorna ska flytta ut i rymden.. och ännu mindre varför dom ska bosätta sig på tunga planeter som det kostar massa pengar att landa och lyfta från.. men det blir nog bra det oxå.

kanske är det billigare så, eller så vill makthavarna att människorna ska flytta ut i rymden för att jordens växande befolkning behöver bemanning på sina rymdgruvor..?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>och behandlat med nått ämne som absorberar ultraviolett strålning.. </I>

Rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så går ultra-violett strålning inte genom ens vanligt glas. Huruvida den absorberas eller reflekteras minns jag icke.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
vad bra! =)
då slipper man juh smeta in gatuglasen med klet varannan tisdag..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Fett!

Mycket intressant. Har jobbat på ett liknande projekt (som dock bara ligger på konceptstadiet än) med skillnaden att man spelar de som blev lämnade att dö i ruinerna när människan lämnade vår planet för att kolonisera galaxen. Många hundra år efter att människan lämnat en våldtagen och exploaterad Jord, lyckas överlevarna att återbefolka det klot som från omloppsbana en gång var blått.

I en våldsam, rå och ruggig värld tar sig spelarna rollerna som mutanter och sjuka krigare. Där har man återgått till barbariska stamsamhällen som leds av envåldshärskare, klaner och motorgäng.

Tekniken är långt framskriden, men energi är svårfunnen. Atomvintern och katastrofala klimatförändringar har gjort himlen mörk, i bästa fall grå, och få platser ger det skydd männsikan behöver. Alla slåss för att överleva...

Har dock inte utvecklat spelet mer än till konceptstadiet som sagt. Du verkade däremot ha funderat lite mer. Låter väldigt spännade.

Kör så det ryker...

The Chronicler
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Slavar

Ett alternativ skulle vara att låta människan "tämja" en utomjordling eller kanske klassa en ekologisk näringskedja som "erövrad ny natur" eller nåt och använda sig av alla organismer för ytterligare exploatering. Jämför med en dvärgschimpans, gorillas eller vals intelligensnivå och människans syn på djur (rent juridiskt vad gäller experiment, rättigheter m.m.). Tänk dig dem du beskriver som "grott-ape-liknande" varelser som tämjs för arbete (jfr häst, oxe), strid och vakttjänster (jfr hund) och annat.

Ett annat alternativ är att människan ganska snabbt genmodifierade de varelser man stött på för att snabbare kunna nyttja dem som arbetskraft. Hundrasen Dogo Argentino har t.ex. elva olika raser i sig för att lättare stå emot den skräck som vilda jättekatter i sydamerika sprider i vanliga vakthundar då de skall skydda en flock med nyttodjur, allt ifrån schnauzer och varghund till engelsk bulldog (!!!) m.fl.

The Chronicler
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
=o)

tjoo..
energin är kvantiserad, det betyder att det bara finns ett begränsat antal 'olika' fotoner som klarar av att böjas i en optoledning (högre energivärden gör att fotoner inte studsar på optokabelns väggar, lägre energi är nog heller inte bra).

det betyder att man kan ZIPPA (en foton-bit med ett visst energivärde kanske motsvarar hundra miljoner vanliga bit's) den digitala informationen kanske med en ratio på flera miljarder.

analogt så flummar den minimala uppdelningen av olika fotoner ihop till en enda stor klump. det gör att man inte får samma effektivitet.. gämfört med digitalt där varje enskilld fotonenergi-steg faktiskt blir ett steg.

blä!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Top