DoD Hur fick alver sina kattögon i Ereb / DoD '91?

Hornblom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
14
Hur kom det sig att alverna i Drakar och Demoner fick kattlika ovala pupiller? När jag växte upp trodde jag alla fantasy-alver såg ut så, men sen insåg jag att det inte var det vanliga. Fanns det någon särskild bokserie som inspirerade till detta? Tycker det är kul med sådana egna detaljer som skiljer sig från "standardfantasy", vad nu det är. Vill gärna veta mer om hur det blev så. Har en hunch om att det finns en amerikansk post-Tolkien författare som ligger bakom detta men hittar det inte någonstans.
Den tidigaste beskrivningen jag hittar av ovala eller mandelformade pupiller hos alver i DoD är från 1989. Då nämns de i artikeln om blodsalver i Ereb-boxen och Sinkadus 19, när det förklaras hur blodsalvers ögon skiljer sig från andra alver. Sedan har de kattögon i Monsterboxen, DoD '91 och DoD Alver.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ja, och så är alver dessutom kortare än människor. Vad gäller längden kan man ju undra om Elfquest inspirerat, men där är ju inga kattögda alver, å andra sidan.

@Mekanurg, vet du hur det ligger till?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Ja, och så är alver dessutom kortare än människor. Vad gäller längden kan man ju undra om Elfquest inspirerat, men där är ju inga kattögda alver, å andra sidan.

@Mekanurg, vet du hur det ligger till?
Jag blandade friskt från nordeuropeisk folktro. Mina alvers korthet, tja, de ska inte vara imposanta på samma sätt som Tolkiens alver -- Galadriel är en bit över två meter om man fingranskar allt som Tolkien skrivit om henne, medan alvvännen Elendil är ca 230 cm -- och då är kortvuxenhet lämplig.

Blodsalverna och deras pupiller är däremot inte mina påhitt, utan de texterna skrevs efter att jag lämnat Ä-spel.
 
Last edited:

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Har inte alver i Elder Scrolls-spelserien det också? 🤔 Är ju inte en inspiration för DoD såklart, men någonstans har väl Bethesta fått idén ifrån (om jag har rätt). 🤥
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Är inte alver kortare än människor i Dungeons & Dragons? Någon som minns bättre får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att alverna i The Broken Sword och Three Hearts and Three Lions av Poul Anderson kortare än människor, eller i alla fall de respektive storvuxna mänskliga huvudpersonerna i böckerna i fråga. Gary Gygax var väldigt förtjust i särskilt Three Hearts and Three Lions.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Människor i snitt 72 tum (183 cm) höga för män och 66 tum (168) för kvinnor.
Nice. Dock ett väldigt högt genomsnitt för människor. Alverna måste ligga närmare det förmoderna genomsnittet, i synnerhet ett globalt sådant.
 
Top