Nekromanti Hur fasen designar man ett rollspels rum ?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag har precis börjat fundera på att göra ett rollspels rum men kommer inte på vad som ska vara där för den bästa rollspels känslan för både SL och spelarna. ???? Hjälp !!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,676
Location
Rissne
Såhär tänker jag:

- Ganska avskalat. Dels ger det möjlighet till flera olika rollspelsgenrer (ett fantasyrum funkar rätt crap om man ska spela Kult eller Eclipse Phase), dels betyder det mindre distraktion = mer fokus på spelet.
- Bra akustik. Jag tycker inte om att distraheras av konstiga ekon eller så. Här behövs en avvägning mot den första punkten; hur sätter man upp saker längs väggarna etc så att akustiken blir bättre utan att det känns ööverbelamrat? Jag tänker att enkla tavlor/affisher, kanske med (olika) nördteman kan vara bra. Bokhyllor är också bra.
- Ett bra bord. Jag föredrar egentligen soffor kring ett ganska lågt bord, men köksbord funkar bra.
- Bra sittplatser. Inte för bekväma så spelarna somnar, men inte rangliga eller alltför obekväma heller. En lagom mjuk soffa som både tillåter att man lutar sig bakåt och att man sitter rakt tycker jag om.
- Diskret högtalarsystem för bakgrundsmusik, gärna bluetoothkopplat. Behöver inte vara bokstavlig surround (alltså där ljud kan komma från olika håll), men ljudet ska idealiskt höras lika mycket i olika delar av rummet.
- Skrivmaterial i form av bläckpennor och framför allt små A6-lappar. Perfekta för lappskickande och för att strukturera upp mysterier man håller på och nystar i.
- Justerbart ljus, kanske? Dimmer som kan styras av mobilen?

Den bästa känslan jag någonsin haft i rollspel var i ett kolsvart rum mitt i natten under ett strömavbrott. Det fanns liksom ingen fysisk verklighet som kunde komma och störa; istället blev det som en sensory deprivation tank där allt som fanns var den delade fantasin.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
@nyvinter the game tavern var väldigt präktig men jag ska bygga det i mitt garage som är typ 6x4 meter. som du sa så är det lite för lite plats. Men man kan ju sno några idéer där ifrån. Man får väl lägga lite mer tid på det när man flyttar hemifrån ?? Och krank jag håller med dig om att man kanske inte ska göra det alltför fantasy men det är mest det min spelgrupp spelar så man kan ju lägga ner lite mer arbete på det än det andra. Och vilka affischer ska man använda finns det några bra affischer eller tavlor ( ska nog göra en ny tråd för detta men om någon är sugen på att göra några coola bilder som kan ramas in i en tavla för lite pengar så är jag på ) och vilken färg ska det vara på bokhyllorna egentligen ska dom vara höga eller låga breda eller korta. Det här med bord är det som jag mest funderar på jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det och sittplatserna för att det ska va bra vill gärna att någon skriver lite mer invecklat vad dom tycker om det här med sittplatser och bord. Och är det någon som vet några billiga högtalare som inte är väldigt jäkla dåliga. Hur ska man sen fixa det här med justerbart ljus för det var en väldigt bra ide. ???? uppskattar alla svar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,676
Location
Rissne
Trollkalle;n111007 said:
Och vilka affischer ska man använda finns det några bra affischer eller tavlor ( ska nog göra en ny tråd för detta men om någon är sugen på att göra några coola bilder som kan ramas in i en tavla för lite pengar så är jag på )
Jag skulle blanda lite allmänna nördigheter. Typ retrospel, star wars, nåt fantasy... Jag är dålig på att göra slag i saken, men jag har massvis med planer på att köpa snygga prints, t.ex. av Simon Stålenhags grejer.

Egentligen skulle jag vilja ha E-ink-tavlor i A3- eller A2-format. Då skulle man kunna byta motiv när man ville, även om man vore begränsad till bilder i gråskala. Vikaura är på väg, men jag inväntar faktiskt släpp + att deras största bara är 9.7".

Trollkalle;n111007 said:
och vilken färg ska det vara på bokhyllorna egentligen ska dom vara höga eller låga breda eller korta.
Tja, jag gillar Billyhyllor från Ikea, och liknande avskalade designer. Färg beror såklart på om man vill ha ljus eller märk känsla i rummet. I vanliga fall gillar jag kontrast (t.ex. svarta hyllor till vita väggar) men för rollspel skulle jag föreslå mer neutrala kombinationer. Kanske rentav enfärgat. Det vore lite coolt med vita väggar och vita hyllor... =)

Trollkalle;n111007 said:
Och är det någon som vet några billiga högtalare som inte är väldigt jäkla dåliga.
Ska du bara ha en högtalare och vill ha bluetooth så rekommenderar jag Creative D100. Jag har en sån och skaffade även till mina föräldrar pga hållbar, pålitlig, helt OK ljud, portabel. Enkel att komma igång med också. Kostar en femhundring.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
När jag köpte min nuvarande lägenhet så inredde jag ett av rummen som rollspelsrum. Jag målade väggarna mörkblåa så det skulle bli mörkare där inne, sen installerade jag mörkläggningsgardiner, så man kan sitta i mörkret och mysa även när solen skiner ute. Sen så installerade jag mysbelysning med 4 st MiLights(lampor man ändrar färg på via en app i mobilen). Jag satte sen in ett gammalt 4.1 ljusystem kopplat till en dedikerad dator för musik och Syrinscape så ljudet sprids bra i rummet. Sen så har jag en tresittssoffa och två fårtöljer kring ett bord som alla kan sitta kring. Sist har jag ett antal plantor i krukor i rummet så det blir fräschare luft, samt en massa, massa ljushållare och liknande, många uppe på väggarna. För den där perfekta mysbelysningen med tända ljus.

Projekt jag har framöver: En till fåtölj, sätta in en talkfläkt (blir väldigt dålig luft efter några timmar om man inte har balkongdörren uppe.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Så här tänker jag, baserat på vad som är "viktigt":

1. Det måste finnas gott om plats för det ni ska göra. Dvs det måste finnas bekväma sitplatser åt alla som är med och spelar, och ett tillräckligt stort bord så att alla får plats att sitta vid det och kan ha sina papper och tärningar (om dessa används) framför sig.

Ett runt bord är ganska praktiskt då alla lätt kan se varandra och man kan ha snacks i mitten (i synnerhet om man har en sån där snurskiva där så det är lätt att komma åt just det snacks man vill ha), men dessa bord tenderar att bli väldigt stora om man ska få plats flera, och de passar ofta dåligt ihop med soffor.

Ett avlångt eller fykantigt bord är ofta lättarare att anpassa storleksmässigt, och möbleringsmässigt, men folk kan tendera att hamna rätt långt bort, eller inte se ordentligt om något visas upp i andra änden av bordet.

Soffor och fotöljer är bland det bekvämaste att sitta och spela i, men de tar ofta stor plats och kan således vara problematiskt om man är många. Köksstolar är smidiga, billiga och relativt bekväma (uppmuntrar till bättre hållning, och träsmaken gör att man tenderar att ta lite paus emellanåt vilket är bra för kreativiteten).

Se till att ha lite extra plats, för man vet aldrig när det råkar dyka upp en till ni vill ha med.

2. Ostört. Det är bra om det det blir en massa spring från utomstående, eller oljud utifrån som stör hela tiden. Beroende på "utsatthet" kan någon form av insynsskydd vara trevligt. Det gör det bara enklare att slappna av.


3. Det måste vara lätt att ventilera och reglera värme/kyla. Sitter man och spelar rollspel sex-tolv timmar i sträck tenderar vilket rum som helst att bli lite inpyrt, så öppningsbara fönster och eventuellt en bordsfläkt man kan ställa i fönsterkarmen för att snabba på evakueringen av den dåliga luften. Det är också jobbigt att spela om det är alldeles för varmt eller på tok för kallt, även om "på tok för varmt" kan vara svårt att göra något åt ibland. Men god ventilation och en fläkt gör ändå underverk där.

4. En kyl och en vattenkokare/micro är trevligt. Kylen för kylda drycker och kalla snacks, vattenkokaren för te. Har man en micro duger det för tevatten såväll som att värma på snacks som ska vara varma. En frys är bonus, eftersom det tillåter en att ha ett förådd av saker som billy's pizzor och gorbys piroger nära till hands.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Ett ordentligt bord med någorlunda bekväma soffor. Intresse förmedlas, främjas och fortplantar sig av en framåtlutad pose som är svår att utföra och rätt obekväm i de flesta soffor (den naturligt bakåtlutade soff-posen förmedlar istället ointresse) så undvik dessa plufsiga energivampyrer.

Kulörmässigt så upplever jag att allt rollspelande har den där svart-lila-turkosa färgen som kreativitet får när det närmar sig gränsen mellan "oskyldigt och friskt" och "farligt och sjukt" så mörka väggar med lite halvgalna inslag av dessa starkare kulörer är vad jag skulle rekommendera.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Ett rollspelsrum ska ha:
  • ett bord med ordentlig yta så att man kan få plats med allt man kan tänkas behöva. Det kan vara 25kg regelböcker, det kan vara en golvplan, det kan vara 5 påsar chips eller bara 6 spelares rollformulär plus den där tårtan någon bakade.
  • stolar som man kan sitta på i flera timmar. Och som är anpassade till bordet. Strunta i soffor och soffbord om ni spelar spel som kräver någon form av anteckningar eller liknande eftersom soffbord aldrig är bekväma att sitta lutade över länge.
  • bra med ljus. mysbelysning ökar inte stämningen i närheten så mycket som stämningen sabbas när folk inte kan läsa vad det står på papprena eller i böckerna de har framför sig. Levande ljus orsakar bara stearinspill och små bränder när folk ska bränna in balla märken i rollformuläret eller hålla på att leka med veken. Ha ordentlig belysning.
  • viktigast av allt är bra ventilation. Man vill inte att spelrummet ska börja lukta gothcon-magicrum direkt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
De bästa rummen jag spelat i har - egentligen föga förvånande - varit konferensrum och liknande. Jag skriver under på chrulls lista, helt klart.

Min nuvarande grupp spelar i ett vanligt vardagsrum. Soffa, soffbord, bra ljus. En dator kopplad till TVn där eventuellt bortrest gruppmedlem är med på skype, en ipad kopplad till 5.1-surroundsystem som SL sköter. Eller ja, egentligen är det samma kille som sköter det oavsett vem som är SL.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Björn Wärmedal;n111688 said:
De bästa rummen jag spelat i har - egentligen föga förvånande - varit konferensrum och liknande. Jag skriver under på chrulls lista, helt klart.

Min nuvarande grupp spelar i ett vanligt vardagsrum. Soffa, soffbord, bra ljus. En dator kopplad till TVn där eventuellt bortrest gruppmedlem är med på skype, en ipad kopplad till 5.1-surroundsystem som SL sköter. Eller ja, egentligen är det samma kille som sköter det oavsett vem som är SL.
Använder ni en extern webcam och mic? Isf något tips på modell(er)?
Vi testade med de inbyggda i laptop och det fungerade ok men kunde definitivt varit bättre när några trots allt blir sittande en bit ifrån skärmen..
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
1920-tals engelskt kontor. Tänk filmnoir. Detta går att använda för mer eller mindre alla settings. I framtiden är det ett riktigt snygg kontor för en rik miljonär som har råd att köpa möbler av trä och soffor kläda med skin, i nu tiden är det som det ser ut ett lite slitet och gammalt inret rum, i fantasy så funkar bara inredning bra med bokhyllor belamrade med böcker och mörka träslag.

Så jag hade antagligen inrett det i det stucket. Jag har personligen inget emot att sitta i soffor, men det finns oftast att köpa snygga kontorsstolar i sådana stil begagnat om man vill sitta runt ett riktigt bord.

Ha en TV i ett skåp så om det behövs kan man bara öppna det för att visa information med mera där. Även en svarttavla att kunna skriva snabba saker på är användbart, Man kan tillverka en egen ganska lätt med en bit masonitskiva och griffelfärg. Mycket snyggare än whiteboards också.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Inkognito;n111837 said:
Använder ni en extern webcam och mic? Isf något tips på modell(er)?
Vi testade med de inbyggda i laptop och det fungerade ok men kunde definitivt varit bättre när några trots allt blir sittande en bit ifrån skärmen..
Vi har kört med vanliga inbyggda kameror. Bilden blir inte bra, men den duger.
 
Top