Hur förvärvar man vetenskaplig kunskap om olika former av rollspel?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Efter att ha läst den här tråden funderade jag på det här med hur man egentligen ska förvärva kunskaper om olika former av rollspel. Vad duger egentligen för att kunna säga något åt det ena eller andra hållet?

Till att börja med funderar jag kring det här med "vetenskaplighet" i sammanhanget. Att prata om någon form av strikt empirisk avgränsning känns inte vidare enkelt – för mig skulle det vara som att kräva en strikt, objektiv måttstock kring vilka konstnärliga strömningar olika texter eller konstverk ingår i. Vi kan inte göra en objektiv, reproducerbar studie på ifall en tavla bättre beskrivs som manierism eller barock, och på samma vis tänker jag att det är omöjligt att dra upp en strikt modell för att avgöra ifall ett spel är "neotrad" eller "OSR" eller vad man nu vill beskriva det som. Man är dock rätt sträng om man menar att detta gör sådana termer oanvändbara, eller att de inte alls hör hemma i ett vetenskapligt sammanhang.

Ett sätt att närma sig diskussioner om "stilar" hos rollspel är att hantera dem som en form av genealogisk fråga. Man tittar på ett visst spel, försöker utröna vilka andra spel som påverkade det, därefter i sin tur vilka spel som påverkade dessa, och så vidare. Har man tur kan man hitta otvetydiga uttalanden från när spelen designades, i andra fall kan man behöva göra mer eller mindre kvalificerade bedömningar. På samma sätt kan man också försöka utröna i vilken mån spelen påverkats av någon form av teoribildning, manifest eller liknande. Att försöka gruppera spel blir då i någon mån en fråga om att skapa "släktträd" och försöka hitta inflytandespår mellan dem.

En annan metod är att försöka sig på någon sorts analytisk ansats mot spelen, där man beslutar sig för att jämföra dem i fråga om sådant som vilken spelstil de förmedlar i text, vilken spelstil de faktiskt belönar regelmässigt, vilka grundantaganden de tycks vila på och liknande. Här behöver man såklart till att börja med välja vilka saker som är mest relevanta att jämföra som grund för en uppdelning – något som också innebär att man måste göra ett antagande kring vilka aspekter som främst påverkar hur spelandet yttrar sig i praktiken.

Båda de ovanstående hållningarna lägger sig nära spelet-som-text, vilket innebär att de i mindre grad orienterar sig mot spelet-som-aktivitet. Hur spelet faktiskt har spelats kan ju vara annorlunda än hur man analyserar att det befrämjar att spela, eller hur dess "föregångare" spelades. Ett typexempel på detta är att jämföra faktiskt D&D-spelande på 70-talet med rekonstruerat OSR-spelande – det senare orienterar sig för det mesta starkt åt en analytisk hållning till speltexten, där man lägger stor vikt vid sådana element man anser har glömts bort (guld-för-xp, vandrande monster, reaktionsslag, följeslagare, etc). Detta innebär i sin tur att en hel del som faktiskt spelade D&D på 70-talet inte känner igen sig – de gjorde ju helt annorlunda! Om man vill fördjupa sig i sådant behövs kanske snarare någon form av oral history-hållning till undersökningen, där kunskapsinhämtningen sker genom att tala med folk som faktiskt var del av någon särskild strömning eller spelmiljö. Detta låter sig sannolikt enklare göras ju mindre och mer specifik denna miljö var. Att få en muntlig historia kring den svenska friformsscenens framväxt på konvent är sannolikt lättare än att få en kring "tradspel på åttiotalet". I samtiden skulle man, antar jag, också kunna ägna sig åt olika former av kulturantropologiska studier av rollspelsgrupper, bredare diskussioner kring rollspel, etc. Detta är såklart också en hållning som i någon mån behöver frigöra sig från att kategorisera utifrån "vilket rollspel man spelar". Samma rollspel kan spelas av spelgrupper med vilt skilda spelkulturer (AD&D 1e spelades väl till exempel såväl av folk som låg rätt nära den rekonstruerade OSR-stilen, och folk som körde stenhårt på rälsade hjältekampanjer).

Min poäng är väl mest att jag tänker att det borde finnas metoder för att bedriva någon form av vetenskapligt arbete kring även mer undflyende begrepp kring subkulturer, stilar och liknande. Grejen är väl att även en sådan mer stringent analys behöver ta sitt avstamp i mer ovetenskapliga betraktelser – de är de omedelbara observationerna och tankarna som ger uppslag till vad man vill undersöka närmre.

Från att ha läst en massa spelstudier, böcker om spelteori och andra försök av folk att göra vetenskap av rollspel…. Så är det skit. Är det en svår konstform att studera? Ja. Är det en väldigt ung konstform? Ja. Men från det jag sett… Voff!

Jag tror att det mest fruktbara är att göra är post-moderna djupstudier av spelet i en viss grupp över tid. Om man vill göra akademia av det.

Men den tanken får mig lite att vilja osäkra min revolver 🤣 Jag ser hellre att vi håller oss till pseudo-mystikerna och filosoferna så länge som möjligt.

Från att ha läst en massa spelstudier, böcker om spelteori och andra försök av folk att göra vetenskap av rollspel…. Så är det skit. Är det en svår konstform att studera? Ja. Är det en väldigt ung konstform? Ja. Men från det jag sett… Voff!

Jag tror att det mest fruktbara är att göra är post-moderna djupstudier av spelet i en viss grupp över tid. Om man vill göra akademia av det.

Men den tanken får mig lite att vilja osäkra min revolver 🤣 Jag ser hellre att vi håller oss till pseudo-mystikerna och filosoferna så länge som möjligt.
"Så här skrev pseudo-God45 om 'rollspel' någonstans kring 2000. Vi kallar honom pseudo-God45 för att namnet var uppenbart inspirerat av en mytologisk Cthonisk gudakaraktär från vad de kallade 'Mörkrets värld'
-historiker 3026

Jag tänker att det som är intressant är vilken akademisk bakgrund personerna som skriver sådana studier har. Kommer det in i det från en bakgrund där de framför allt intresserar sig för spel betydelsen regler och deras design? Från ett litteraturvetenskapligt perspektiv? Från ett antropologiskt? Det påverkar ju inte bara vilka svar man får, utan än mer vilka frågor man ställer.

Gör det inte svårare än det är. Titta bara på skribenternas rollformulär och se vad de har för FV i Vetenskap.

Min poäng är väl mest att jag tänker att det borde finnas metoder för att bedriva någon form av vetenskapligt arbete kring även mer undflyende begrepp kring subkulturer, stilar och liknande. Grejen är väl att även en sådan mer stringent analys behöver ta sitt avstamp i mer ovetenskapliga betraktelser – de är de omedelbara observationerna och tankarna som ger uppslag till vad man vill undersöka närmre.
Min personliga åsikt om detta, kring speldesignämnen specifikt, är att det är nästan helt meningslöst att leta efter objektivitet så länge det rör sig om subjektiva nöjen. Det du däremot kan mäta är tekniskt konkreta saker. Har spelet en spelledare? Hur många spelare per rollperson? Finns det rollpersoner? Används tärning? Därför ser jag det som att de mest fruktsamma samtalen diskuterar specifika spel snarare än generella definitioner.

Grundproblemet är typ att "jag håller inte med" är ett gångbart svar i nästan varje form av generalisering.

Typ det @God45 sa.

Däremot kan jag tycka det finns ett värde, precis som i film, att underhålla speldesign som historik. Vad som händer på 60-talet, 70-talet, etc., hur D&D leder till alla miljarder permutationer och tolkningar av rollspel som hobby, och så vidare. För något som är tråkigt med speldesign är att det annars är ganska cykliskt, och att den cykeln är rätt kort. Speldesignern Mike Bithell uttryckte det som att designers bara refererar till de senaste fem årens hits.

Men de hade faen vunnit på att köra lite Squad Leader också. :)

Min personliga åsikt om detta, kring speldesignämnen specifikt, är att det är nästan helt meningslöst att leta efter objektivitet så länge det rör sig om subjektiva nöjen. Det du däremot kan mäta är tekniskt konkreta saker. Har spelet en spelledare? Hur många spelare per rollperson? Finns det rollpersoner? Används tärning? Därför ser jag det som att de mest fruktsamma samtalen diskuterar specifika spel snarare än generella definitioner.
Hm, hur ställer du dig till diskussioner av till exempel litteratur, konst och musik i termer av olika estetiska strömningar, status som kulturella fenomen, etc? Det är ju också svårt att göra "objektivt", men jag tänker att det ändå är fruktsamt att diskutera.

Hm, hur ställer du dig till diskussioner av till exempel litteratur, konst och musik i termer av olika estetiska strömningar, status som kulturella fenomen, etc? Det är ju också svårt att göra "objektivt", men jag tänker att det ändå är fruktsamt att diskutera.
Det tror jag nog. Spel som kultur känns ju högst relevant, med tanke på att många försök att ens närma sig en diskussion kring det gör att delar av spelarkulturen sparkar bakut. Hade gärna sett att spel kunde nå samma verkshöjd som litteratur eller konst, men kanske inte tycker de gör det särskilt ofta idag. :)

Efter att ha läst den här tråden funderade jag på det här med hur man egentligen ska förvärva kunskaper om olika former av rollspel. Vad duger egentligen för att kunna säga något åt det ena eller andra hållet?

Till att börja med funderar jag kring det här med "vetenskaplighet" i sammanhanget. Att prata om någon form av strikt empirisk avgränsning känns inte vidare enkelt – för mig skulle det vara som att kräva en strikt, objektiv måttstock kring vilka konstnärliga strömningar olika texter eller konstverk ingår i. Vi kan inte göra en objektiv, reproducerbar studie på ifall en tavla bättre beskrivs som manierism eller barock, och på samma vis tänker jag att det är omöjligt att dra upp en strikt modell för att avgöra ifall ett spel är "neotrad" eller "OSR" eller vad man nu vill beskriva det som. Man är dock rätt sträng om man menar att detta gör sådana termer oanvändbara, eller att de inte alls hör hemma i ett vetenskapligt sammanhang.

Ett sätt att närma sig diskussioner om "stilar" hos rollspel är att hantera dem som en form av genealogisk fråga. Man tittar på ett visst spel, försöker utröna vilka andra spel som påverkade det, därefter i sin tur vilka spel som påverkade dessa, och så vidare. Har man tur kan man hitta otvetydiga uttalanden från när spelen designades, i andra fall kan man behöva göra mer eller mindre kvalificerade bedömningar. På samma sätt kan man också försöka utröna i vilken mån spelen påverkats av någon form av teoribildning, manifest eller liknande. Att försöka gruppera spel blir då i någon mån en fråga om att skapa "släktträd" och försöka hitta inflytandespår mellan dem.

En annan metod är att försöka sig på någon sorts analytisk ansats mot spelen, där man beslutar sig för att jämföra dem i fråga om sådant som vilken spelstil de förmedlar i text, vilken spelstil de faktiskt belönar regelmässigt, vilka grundantaganden de tycks vila på och liknande. Här behöver man såklart till att börja med välja vilka saker som är mest relevanta att jämföra som grund för en uppdelning – något som också innebär att man måste göra ett antagande kring vilka aspekter som främst påverkar hur spelandet yttrar sig i praktiken.

Båda de ovanstående hållningarna lägger sig nära spelet-som-text, vilket innebär att de i mindre grad orienterar sig mot spelet-som-aktivitet. Hur spelet faktiskt har spelats kan ju vara annorlunda än hur man analyserar att det befrämjar att spela, eller hur dess "föregångare" spelades. Ett typexempel på detta är att jämföra faktiskt D&D-spelande på 70-talet med rekonstruerat OSR-spelande – det senare orienterar sig för det mesta starkt åt en analytisk hållning till speltexten, där man lägger stor vikt vid sådana element man anser har glömts bort (guld-för-xp, vandrande monster, reaktionsslag, följeslagare, etc). Detta innebär i sin tur att en hel del som faktiskt spelade D&D på 70-talet inte känner igen sig – de gjorde ju helt annorlunda! Om man vill fördjupa sig i sådant behövs kanske snarare någon form av oral history-hållning till undersökningen, där kunskapsinhämtningen sker genom att tala med folk som faktiskt var del av någon särskild strömning eller spelmiljö. Detta låter sig sannolikt enklare göras ju mindre och mer specifik denna miljö var. Att få en muntlig historia kring den svenska friformsscenens framväxt på konvent är sannolikt lättare än att få en kring "tradspel på åttiotalet". I samtiden skulle man, antar jag, också kunna ägna sig åt olika former av kulturantropologiska studier av rollspelsgrupper, bredare diskussioner kring rollspel, etc. Detta är såklart också en hållning som i någon mån behöver frigöra sig från att kategorisera utifrån "vilket rollspel man spelar". Samma rollspel kan spelas av spelgrupper med vilt skilda spelkulturer (AD&D 1e spelades väl till exempel såväl av folk som låg rätt nära den rekonstruerade OSR-stilen, och folk som körde stenhårt på rälsade hjältekampanjer).

Jag hade i ett inledande skede försökt inrikta mig på hur rollspel spelas idag. En slags sociologisk ansats antar jag? Försökt identifiera relativt neutrala begrepp kring vem som bestämmer vad under ett pass, hur spelets mål definieras, vad man tycker om och använder för olika typer av mekaniska incitament, vad som är intressanta moment i spelet (lösa problem, gestalta etc.). Och vilka spel användarna upplever stöder x, , y z etc. Det skulle ofrånkomligen vara färgat av förförståelse men jag tänker att man oavsett till en början ska undvika de begrepp vi nu slänger oss. När man har ett dataunderlag kan man förhoppningsvis börja gruppera preferenser. Då kan det visa sig att dessa sammanfaller eller så ser man att det snarare framstår andra kategorier. När detta gjort kan man möjligen placera olika spel i dessa kategorier. (Antagligen efter att ha rensat bort DnD ... ;))

I den bästa av världar så gör man en parallell studie av enskilda spel - det du kallar analytisk ovan - och jämför med utfallet i ovanstående.

Det är inte rimligt att begära vetenskapliga rollspelsstudier av en kvalitet som skulle kunna få dem publicerade i en ansedd tidsskrift.

Däremot skulle det gå att gå klämma in ett lättviktigt vetenskapligt förhållningssätt. En av grundpelarna i vetenskaplig metodik är att du beskriver vad du gjort på ett sådant sätt att någon annan kan prova att göra samma sak. Och då kolla om slutsatsen blir densamma.

Om jag exempelvis vill kategorisera spelstilar behöver jag i så fall skriva ut mina definitioner. Jag kanske säger att ”ett Tradspel måste innehålla bland annat ett stridssystem och ett system för erfarenhet/förbättring. Om dessa komponenter saknas så är det inte Trad”.
Då kan någon annan kolla mitt tillvägagångssätt och kanske finna att det finns flera fall där min definition inte håller och därför måste revideras.

Det är inte precis professionell vetenskap men mer sakligt än att sitta på nätet och driva idéer utifrån ”min känsla är att…” eller ”jag tycker att…”.

... många försök att ens närma sig en diskussion kring det gör att delar av spelarkulturen sparkar bakut.
Kanke det bästa hade varit om någon inte är rollspelare antar utmaningen om att beskriva vad vi håller på med?

Vi blir ju så hemmablinda och till viss del defensiva när det som ligger oss så nära hjärtat ska "akademiseras", tänker jag.

Men HUR det ska göras, det har jag ingen aning om.

Kanke det bästa hade varit om någon inte är rollspelare antar utmaningen om att beskriva vad vi håller på med?

Vi blir ju så hemmablinda och till viss del defensiva när det som ligger oss så nära hjärtat ska "akademiseras", tänker jag.

Men HUR det ska göras, det har jag ingen aning om.
Vi kan ju ta in Agnes Wold, hon verkar ju vara den generella go-ton för clickbait-artiklar utan någon direkt expertis. Så får hon katalogisera hela rollspelsvärlden och vara professionell tyckare på Rollspelsverket framöver.

Det finns ju otroligt många ingångar man kan ha om man vill studera rollspel vetenskapligt.

Det mest uppenbara, och där det också gjorts en del redan, är historiska studier, där man kan kombinera skriftliga och muntliga källor. Mer eller mindre allt jag känner till är gjort av journalister eller amatörhistoriker, så här finns en handske att plocka upp för tränade historiker.

Att studera rollspel som spel har redan nämnts, vi har flera trådar här där vi ägnar oss åt hobbysociologi och där frågorna skulle gå att besvara av en sociolog, man kan studera rollspel som texter vilka refererar till varandra, etc etc.

En möjlig ingång är cultural studies, en mycket bred teoretisk tradition där man inte minst makt är viktigt.

Och det finns i alla fall en tidskrift som publicerar forskning om rollspel: International Journal of Role-playing: https://journals.uu.se/IJRP/issue/archive.

För den första frågan är svaret att inget krävs. Säg vad du tycker bara, med eller utan baktanke, medvetet eller omedvetet. Det tror jag att den som varit på internet ett tag kan se är en vedertagen metod.

Men för det andra tänker jag att det fungerar som annan vetenskap att man utgår från olika infallsvinklar beroende på vad ens mål är. Att förstå rollspelens regelutveckling som ett släktträd är inte samma sak som att förstå hur olika spel spelades i olika tidsperioder, regioner och dylikt. Metoder finns alltså redan och ska bara appliceras. Om man inte har ett klart mål framför sig, nåt man vill lära sig då blir det både svårare att hitta en bra metod.

Personligen är jag intresserad av två saker i hobbyn annat än själva spelandet, dess historia och statistik.

Historian har andra undersökt så det kräver ingen ansträngning från min sida om jag inte vill åt nåt som nån inte skrivit om. Jag är främst intresserad av hur rollspelen blev till, TSR:s historia och tidig rollspelshistoria, 1970-1985 typ. Tidigare har jag fått till mig information och anekdoter från forum, gamla rollspelstidningar men relativt nyligen läste jag andra utgåvan av första delen av Playing at the world av Jon Peterson som sammanfattade mycket av den informationen och tog fram sådant som inte skrivits om tidigare. I den bokens förord nämns att boken ska ses som en del av en serie böcker om spel där man välkomnar multidisciplinära metodologier och teorier för historiska studier av spel, sociala kulturer kring spel, människor, platser och institutioner relaterade till spel med mera med mera som visar på att det finns många infallsvinklar att utgå från när man studerar spel.

Statistik är svårare för att det inte finns lagar kring publicering och bokföring av saker som hur många som spelar rollspel i varje land, hur många år en genomsnittlig rollspelare är aktiv, hur många kopior av varje spel som säljs och spelas. Där blir det en känsla baserad på de siffror och uttalanden som går att få tag på.

För en som är intresserad av rollspel från en vetenskaplig vinkel idag skulle jag börja med att läsa och spara information från så många forum som möjligt så att man i framtiden kan studera exempelvis trender, hur teorier växer fram och dylikt. Kolla in Skarpskyttens länkar, och googla runt för att se vad som gjorts hittills. I de vetenskapliga skrifter om rollspel som finns borde också metodologin stå med och där kan man få ett hum om vilka infallsvinklar de som är aktiva på området väljer.

Vi har tur att vi lever så nära vår hobbys födsel, även om vi förlorat några av dem som var med i början, och minnen inte alltid går att lita på, och inte personer i allmänhet heller, så har vi chansen att bevara mycket material.

Och det finns i alla fall en tidskrift som publicerar forskning om rollspel: International Journal of Role-playing: https://journals.uu.se/IJRP/issue/archive.
Ja men där ser man. Det hade jag inte trott.

Skummade några innehållsförteckningar. Verkar spontant vara mycket beteendevetenskaplig inriktning (som kanske säger mindre än spelstil), men också en del annat. Också en hel del pedagogiska ansatser.

Last edited:
Ja men där ser man. Det hade jag inte trott.

Skummade några innehållsförteckningar. Verkar spontant vara mycket beteendevetenskaplig inriktning (som kanske säger mindre än spelstil), men också en del annat. Också en hel del pedagogiska ansatser.
Mitt intryck är att folk med anknytning till Nordic Larp-miljön utgör (eller åtminstone har utgjort) en rätt inflytelserik del av personerna kring tidskriften, vilket sannolikt påverkar vad man är orienterad mot.

Back