Nekromanti Hur försörjer sig orcher?

Melrind

Veteran
Joined
18 Jul 2008
Messages
5
Någon som vet hur orcher är tänkta att försörja sig? Tolkiens orcher verkar leva i grottor, men va äter de i dessa grottor? (Hur försörjer sig egentligen dvärgar?)

Jag funderade på dessa frågor idag, men har inte kommit på ett bra svar. Om någon har ett bra svar så skriva gärna något - tänkte nämligen gör ett mindre äventyr där orcher dyker up.

/VH Melrind
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Förmodligen lever de i första hand på plundring och rövarstråt. Sen kanske de drygar ut den inkomstkällan med jakt, fiske och lite svampodling i sina djupa grottor (det sista nyttjar de förstås slavar till).
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
De plundrar väl bönderna runt i kring eller har goblins som slavar på potatislandet? Beskyddarverksamhet är ett alternativ. Kanibalism vore coolt dock.

Dvärgar tar ränta på sms-lån och kan köpa sitt bröd för dessa pengar. Alternativt så gräver de upp ädelmetall och manipulerar världsmarknadspriset. Jävla dvärgkräk!

Alver däremot, vad sjutton lever de av förutom kottar? De kan ju inte jaga älg allihop för då blir ju den stackars älgen utrotad. De lever säkert på bidrag. Glesbyggdsstöd?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Melrind said:
Någon som vet hur orcher är tänkta att försörja sig? Tolkiens orcher verkar leva i grottor, men va äter de i dessa grottor? (Hur försörjer sig egentligen dvärgar?)

Jag funderade på dessa frågor idag, men har inte kommit på ett bra svar. Om någon har ett bra svar så skriva gärna något - tänkte nämligen gör ett mindre äventyr där orcher dyker up.

/VH Melrind
Det beror väl på vilken värld vi pratar om?

Många fantasyspel och -settings har orcher som ett folk av soldater som används av en eller annan (elak) härskare. Vi får väl anta att sagda härskare har andra undersåtar som brukar jorden och så. Det är såhär Sauron och Saruman funkar i Tolkiens böcker. En annan variant är att orcher i "orchiska nationer" utgör krigarklassen och att de har en underklass eller slavklass som gör annat än att slåss. Så funkar orks i Warhammer, med antingen goblins eller förslavade människor som undersåtar.

Andra settings förutsätter att orcher är nån sorts vildar som lever i ödemarken. Då får man väl anta att de försörjer sig som "vildar" gör i verkligheten: jakt, fiske, boskapsskötsel, primitivt jordbruk, osv.

Många orcher man stöter på i fantasyrollspel brukar ju dock vara små grupper som närmast påminner om banditer, inte del av något samhälle av orcher. De försörjer sig väl genom att stjäla det de behöver från, tja, bönder och handelsmän och så. På liknande sätt kan man ju i andra fantasyvärldar stöta på grupper av orcher som fungerar som legosoldater för nån som inte har något emot att leja orcher, och då är vi väl tillbaka till ruta ett.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Tolkien gör en referens till de enorma jordbruken med slavar runt sjön Nurn i SÖ Mordor. Så han hade tänkt på den saken. Saruman hade inte samma möjligheter runt Isengård, men jag gissar på att han tog tributer från Dunland för att försörja sina orcher.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Hur försörjde sig orcherna i grå bergen, då?
Tolkien går inte in på det, men jag gissar att de ägnar sig åt jakt och röveri, samt kan ha slavar (snagas eller människor) som odlar potatis.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Som Nightowl sa beror det lite på vilken värld det är i, men generellt kan man nog mena att orcher inte står och sår vete utan snarare snor andras vete - antingen slavars eller andra folkslags som odlat vetet. Om de nu vill ha vete, de kanske bara käkar kött och då snor de väl korna istället. Plundringsbyte ftw.
Dvärgar försörjer sig väl lämpligast på gruvdrift och hantverk såsom smide, vilket torde säkra ett dvärgfästes överlevnad många generationer. Eller så spelar de in suspekt p-rullar, om man nu har en sådan fantasyvärld.


Storuggla, rulla på golvet nu
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Roghandvärgarna i Eon är ovanligt vettiga i det här sammanhanget. Den enda underjordiska delen i deras fästen är gruvorna och verkstäderna, i övrigt bor man i befästa bergsstäder ovan jord, lite såhär Machu Picchu-stylee. Runt fästena finns sedan ett resursområde där man kan ha terassodlingar, betesmarker och annat. Kombinera sedan detta med att Roghandvärgarna handlar flitigt med omkringliggande människoriken, de har historiskt försett hela imperier med vapen och smideshantverk...så har vi ett hyfsat trovärdigt fantasysamhälle. (Sedan finns den traditionella lösningen med underjordiska supersvampar -också- representerad, men det är en helt annan historia).

Och vad gäller 'orcherna' i Eon...så är de lite ett speciellt fall, givet att de har egna handelshus, städer och flottor. De mer klichéprimitiva of the lot lever på jägar-samlar-basis, dock.

- Ymir, upplyser
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Roghandvärgarna i Eon är ovanligt vettiga i det här sammanhanget. Den enda underjordiska delen i deras fästen är gruvorna och verkstäderna, i övrigt bor man i befästa bergsstäder ovan jord, lite såhär Machu Picchu-stylee. Runt fästena finns sedan ett resursområde där man kan ha terassodlingar, betesmarker och annat. Kombinera sedan detta med att Roghandvärgarna handlar flitigt med omkringliggande människoriken, de har historiskt försett hela imperier med vapen och smideshantverk...så har vi ett hyfsat trovärdigt fantasysamhälle.
Då får man också imponerande karavanvägar till de där boättningarna. Jag gjorde en gång i tiden en logistikanalys på Minas Tirith och visade att ett gick ständig tät trafik av foror till Stora porten.

I ett dvärgfall kan man knappast ha vagnar, utan det bör bli klövjedjur som vandrar upp i bergen i ändlösa kolonner.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"I ett dvärgfall kan man knappast ha vagnar, utan det bör bli klövjedjur som vandrar upp i bergen i ändlösa kolonner."

Jag skulle säga åsnor, eftersom de är tåliga, lagom höjd för en dvärg att lasta på och av och kan bära mycket. Om man kör mer exotiskt antar jag att kameler eller lamor eller jakar fungerar också. Det är ju bergsdjur.


Storuggla, dessutom är åsnor söta
 

Melrind

Veteran
Joined
18 Jul 2008
Messages
5
Intressant, tack för alla inlägg.

Jag förmodar att de orcher som ringsällskapet möter i Moria berg bör ha överlevt på typ svampar då? (Orcherna i Moria berg verkar knappast vara dem som begav sig ut ur berget eftersom de levde såpass djupt inne i dess grottor) Eller också lever orcherna inte i grottorna utan endast beger sig ner dit för att plundra dvärgar och evt. gömma skatter där?

Jag har lite svårt att föreställa mig att en hel ras skulle försörja sig på att plundra mat från människor, så på något sätt borde orcherna försörja sig själva. Att jaga djur kan vara ett alternativ, men om de enbart har detta som näring så borde de efter en viss tid rensa ut skogar på djur. Orcher verkar heller inte vara sorterns varelser som är smarta och tålmodiga nog att sköta odlingar.

Min sluts blir att de antaligen ofta är en slags kring flackande (eftersom de ganska snabbt äter upp djur i skogar om de stannar för länge) jägarfolk, eller också ett folkslag som måste bli försörjda av antigen en mäktig Herre på något sätt, eller också att de lägger under sig mindre mäktiga folk (vättar eller mindre människobyar) som får står för mat insamlandet.

Med andra ord: orcher verkar vara en mindre lyckad ras som inte riktigt kan försörja sig själva utan att förpesta sig omgivning. Typ som en flock vargar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Storuggla said:
Dvärgar försörjer sig väl lämpligast på gruvdrift och hantverk såsom smide, vilket torde säkra ett dvärgfästes överlevnad många generationer.
Vilket förutsätter att man kan ha en stad/land/folk som enbart lever på handel. Det funkar i de flesta former av fantasy, men man vara lite realistisk och dockskåpig känns det knas.

Om vi pratar om "rätt" sorts fantasyvärld kan det vara fullt möjligt att odla saker - inte bara svampar - under jorden. Tänk på att mången standardfantasy förutsätter att det finns tillräckligt många underjordiska monster för att det ska räcka till hela ekosystem.

Dessutom vet jag inte riktigt varför dvärgar - eller orcher - inte skulle kunna ha åkrar etc ovan jord. Visst, stereotypa orcher gillar inte dagsljus, men det är väl bara att arbeta på natten, och dvärgar har inte det problemet. Grejen är att de har sina hus/städer under jord, vilket inte människor har. Att "alla" dvärgar är gruvarbetare eller hantverkare är naturligtvis för att "alla" dvärgar som människor oftast möter, dvs dvärgar som bor med människor, har sådana jobb.

Den gamla D&D-världen Mystara hade en intressant version av det här: dvärgar *ser ned* på folk som brukar jorden, i synnerhet ovan jord. Det hindrar inte att det finns en rejäl underklass som är jordbrukare, men dels betraktar inte dvärgarna dem som "riktiga" dvärgar, dels är många av dem människor eller halvlingar. Dessutom har dvärgarna *världens mest avancerade jordbruk*, dels för att de har avancerad "teknologi" redan, dels för att de ser det som sin förbannade plikt att minska mängden personer som måste arbeta med något så nesligt som att plöja och så...

I en modul till Everquest som rollspel (!) beskrivs en orch-stad, och den fungerar ungefär som gamla Sparta: de har åkrar och boskap och organiserad jakt och fiske, men det mesta arbetet görs av orchkvinnor och icke-orchiska slavar; manliga orcher är soldater eller hantverkare. Den beskriver dessutom deras organisation och försvar ganska bra, och gör det tydligt varför det är *jävulskt* svårt för alviska/mänskliga/etc arméer att anfalla dem - och hur knepigt det är för en grupp äventyrare att infiltrera stället/smyga sig in. (Hint: att slå sig in är självmord, om man inte har hypermäktiga karaktärer.) Det finns en meta-kommentar där en ung alv är förvånad över att orcher, som han betraktar som blodtörstiga idioter, kan vara så väl organiserade och underbyggda; en äldre släkting fnyser och undrar hur han kan vara så dum att han trodde alverna INTE skulle ha utplånat orchstaden redan om det bara hade varit en serie rum på 10 x 10 fot med orcher som vaktade skattkistor och spelade kort?

Erik
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Orcher har kontrakt med Spelledaren och får cirka 1000 silverpenningar per dödad äventyrande rollperson. 1500 för magiker men då skall det styrkas med kufisk hatt eller magisk stav. Det är väldigt få orcher som blir snuskigt rika på detta sätt och rivaliteten mellan orcherna brukar vara det största hindret. Det finns även de som har försökt fuska sig till pengar genom att döda SLP:s och bestämt hävdat att detta är riktiga äventyrare. SL brukar dock upptäcka detta omgående. Är SL barmhärtig kan han utdela 20 silverpenningar för statister och 100 silverpenningar för viktiga SLP:s...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min personliga gissning är att orcher är lite som getter. De äter det mesta de kommer över. Sedan så plundra de, när det får chansen Det är vad jag gissar på orchernas levnadsvanor. Tror inte det behöver vara svårare än så.
Angående dvärgar å odlar de svamp i sina grottor.

/ Johan K, som gillar att FF har stavningsfluff i sin webbläsare.
 
Top