Nekromanti Hur förklarar...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
...man för nån som tror den är intresserad vad rollspel är.
Det är en tjej i klassen som gillar mig som undrar vad det är men jag kan inte förklara. Problemet har också uppstått då jag skulle börja med rollspel och mamma undrade vad det var.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ett par förklaringar :)

Det finns två vägar jag brukar välja mellan.

Den lite kvasikulturella vägen: "Ja, jo det påminner ganska mycket om improviserad teater, fast alla situationer styrs av en spelledare som så att säga sätter upp ramarna och bygger vår skapade verklighet. och sedan gör vi ingenting för en publik eller en församlings skull, nej, vi skapar trovärdiga berättelser ur oss själv, för oss själva.... (fortsätt bara blaja, efter ett tag, när ordbajseriet kommit igång kan du få den mest inbitne nöjesguidenjournalist att se imponerad ut)

Eller, den mer vardagliga framtoningen: Det är liksom som att glo på film eller läsa en bok, fast du kan påverka allting själv. Tänk dig att du styr en av huvudpersonerna i en film, och liksom låtsas att du är den. Sedan sätter spelledaren dig i olika situationer, det är han som vet vad som kommer att hända. Lite grann som gud....

Resten brukar komma naturligt, men att dra paraleller med böcker, film och teater är oftast bra eftersom det är något alla känner till. Man ska bara vara noga med att berätta om skillnaderna också så att folk inte blir megabesvikna när de inte får stå på en scen eller agera framför en kamera /images/icons/wink.gif

Vavva - som stundom känner för att vara kvasi


Du är tunn som luft
Du är nästan perfekt
Du gör mig lugn
när alla ljusen har släckts
Bara en sekund
då är jag nästan perfekt
Du gör mig lugn
Jag klär i din andedräkt
Du gör mig lugn
Du är nästan perfekt

Om jag förlorar dig
Så förlorar jag synen
Om jag förlorar dig
Då har jag ingenting kvar
Förlåt mig, men du är allt jag har
/Kent, Noll
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hey!

Det där hade jag velat höra i min tråd!/images/icons/mad.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm, det är ju alltid lika intressant att försöka förklara vad rollspel är.
Jag försöker gör som så att jag beskriver det som en medeltida miljö, fast det innehåller alla sagofigurer. Sen så försöker jag mig på att göra en beskrivning på vad varie ras är.
Sen så kan du ju alltid "bjuda" tjejen som du gillade på några spelmöten.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag beskriver det som teater där en person har manus. Om de frågar vidare förklarar jag spelledare och spelare och beskriver en kort situation.

Daniel "Warduke" Schenström
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Låt personen ifråga vara med i en kort, och enkel, improviserad omgång. Helst fritt från några avancerade och jobbiga regler samt helt befriat från både internskämt och regelsnack. Det brukar funka :)
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Nej, det är inte det lättaste att förklara för icke-rollspelare vad man egentligen sysslar med. Vanligtvis förstår man vad det handlar om först när man själv har provat. Ett vanligt missförstånd är då också att nybörjaren uppfattar spelet som just främst ett SPEL (ett "analogt dataspel") eftersom tyngdpunkten oftast ligger på regler, rollformulär, tärningar och genering av rollfigurer under det första spelmötet. Förhoppningsvis får nybörjaren mersmak och hinner upptäcka att det finns ett rollmoment och ett inlevelsemoment också, även om vissa aldrig riktigt inser det. (Det brukar finnas vissa ledtrådar i regelböckerna men det mesta tar i regel upp spelmomentet. Tyvärr ofta på bekostnad av roll- och inlevelsemomenten.)

En sak som icke-rollspelare verkar ha svårt att hålla isär är rollfiguren och spelaren. Det finns en självklar skillnad mellan rollfiguren och spelaren som man som rollspelare gärna tar för givet att andra också förstår. Saken blir sedan inte bättre av att vissa spelmakare också verkar ha svårt att hålla isär rollfiguren och spelaren i själva regeltexten. Det är ju skillnad på vad rollfiguren gör i spelets verklighet (spelvärlden) och vad spelaren gör vid spelbordet (verkligheten), där denne sitter med rollformulär, tärningar och regelböcker. Denna skillnad är inte alltid så tydlig som den skulle kunna vara.

/Baldyr, osammanhängande

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Det är svårt att förklara rollspel på ett tillfredsställande sätt, jag vet, jag har försökt. Egentligen ska man spela en omgång med personen som undrar vad rollspel är för något för att denne ska ha en riktig chans att greppa det hela, men då det gäller ens mamma är detta kanske inte så aktuellt.

Men då finns ju ett par inlägg nedan som tar upp deta hela på ett bra sätt...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som förklarar oklart...</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"<EM>Det finns en självklar skillnad mellan rollfiguren och spelaren...</EM>"
Nja, man brukar ofta spela det man alltid har velat vara. Sett iaf den tendensen hos oss. En kille spelar ofta muskelknutte och själv spelar jag helst en smidig kille som kan nå'n sorts av kampsport.
Men jag håller med annars. En "icke-rollspelare verkar ha svårt att hålla isär är rollfiguren och spelaren".

/[color:green]Han</font color=green> som ofta brukar använda <B>Vavva</B>s den "mer vardagliga framtoningen" för att beskriva rollspel
 
Top