Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Nu har jag äntligen en speltestfärdig version av mitt kopparåldersrollspel Odödlig dom. Tanken med spelet har hela tiden varit att dess standardspelform är den öppna kampanjen, á la West Marches eller The Alexandrians Open table. En spelkampanj vars fokus är världen, inte en enskild handlingstråd. Spelare kan komma och gå utan att det hela tar stopp. Äventyren är korta, oftast ett enda spelmöte. I regel är det spelarna som tar initiativ till äventyr genom att besluta sej för att utforska en okänd plats, gå på räd mot underjordsfästen eller liknande.
Det är tämligen populärt i OSR eller D&D-kontexter. Utgångspunkten är därför ofta att det finns nåt grottvalv fullt med slemma varelser och frestande skatter. Att leda expeditioner ner i detta blir då ett slags standardäventyr. Min tanke är att göra något mer fisktankigt av det hela: Där det finns ett nät av konflikter och spänningar som spänner över spelregionen och att äventyren går ut på att blanda sej i dessa, men att eventuella äventyr också kan innefatta skattjakter, viltjakter, nidingsjakter eller anfall på fiendefraktioner.
Kampanjen utgår också från spelets ryktessystem, där RP får tillgång till allierade och bättre utrustning beroende på deras rykte och där ryktet byggs genom att skatter skänks eller hjältedåd hyllas vid stora fester. Därför bör sådana fester vara planerade också.
Hursomhelst är frågan vad man ska förbereda inför kampanjstart och hur man ska styra upp det hela. Jag gjorde ett försök tidigare, för två år sedan, men på grund av otydlig kommunikation och ett par usla spelmöten så kollapsade det hela. Det vill jag avstyra om jag kan.
I nuläget tänker jag att jag bör ha:
-Spelregler
-En Discordserver för att organisera saker och ting
-Ett välkomstbrev som förklarar kampanjens koncept och ger tips på var spelarna kan börja.
-Presentation av spelvärlden och dess kiv.
-Rykten som kan inspirera till äventyr.
-Stöd för rollpersonsskapande
-Regelsammanfattningar
-En kalender för att organisera spelmöten och hålla koll på fester.
Jag vet att en del här på forumet har råddat över öppna kampanjer och är nyfiken på, och tacksam för, råd, idéer och erfarenhet som ni kan dela med er av.
Det är tämligen populärt i OSR eller D&D-kontexter. Utgångspunkten är därför ofta att det finns nåt grottvalv fullt med slemma varelser och frestande skatter. Att leda expeditioner ner i detta blir då ett slags standardäventyr. Min tanke är att göra något mer fisktankigt av det hela: Där det finns ett nät av konflikter och spänningar som spänner över spelregionen och att äventyren går ut på att blanda sej i dessa, men att eventuella äventyr också kan innefatta skattjakter, viltjakter, nidingsjakter eller anfall på fiendefraktioner.
Kampanjen utgår också från spelets ryktessystem, där RP får tillgång till allierade och bättre utrustning beroende på deras rykte och där ryktet byggs genom att skatter skänks eller hjältedåd hyllas vid stora fester. Därför bör sådana fester vara planerade också.
Hursomhelst är frågan vad man ska förbereda inför kampanjstart och hur man ska styra upp det hela. Jag gjorde ett försök tidigare, för två år sedan, men på grund av otydlig kommunikation och ett par usla spelmöten så kollapsade det hela. Det vill jag avstyra om jag kan.
I nuläget tänker jag att jag bör ha:
-Spelregler
-En Discordserver för att organisera saker och ting
-Ett välkomstbrev som förklarar kampanjens koncept och ger tips på var spelarna kan börja.
-Presentation av spelvärlden och dess kiv.
-Rykten som kan inspirera till äventyr.
-Stöd för rollpersonsskapande
-Regelsammanfattningar
-En kalender för att organisera spelmöten och hålla koll på fester.
Jag vet att en del här på forumet har råddat över öppna kampanjer och är nyfiken på, och tacksam för, råd, idéer och erfarenhet som ni kan dela med er av.