Hur förbereda och organisera en öppen kampanj?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Nu har jag äntligen en speltestfärdig version av mitt kopparåldersrollspel Odödlig dom. Tanken med spelet har hela tiden varit att dess standardspelform är den öppna kampanjen, á la West Marches eller The Alexandrians Open table. En spelkampanj vars fokus är världen, inte en enskild handlingstråd. Spelare kan komma och gå utan att det hela tar stopp. Äventyren är korta, oftast ett enda spelmöte. I regel är det spelarna som tar initiativ till äventyr genom att besluta sej för att utforska en okänd plats, gå på räd mot underjordsfästen eller liknande.

Det är tämligen populärt i OSR eller D&D-kontexter. Utgångspunkten är därför ofta att det finns nåt grottvalv fullt med slemma varelser och frestande skatter. Att leda expeditioner ner i detta blir då ett slags standardäventyr. Min tanke är att göra något mer fisktankigt av det hela: Där det finns ett nät av konflikter och spänningar som spänner över spelregionen och att äventyren går ut på att blanda sej i dessa, men att eventuella äventyr också kan innefatta skattjakter, viltjakter, nidingsjakter eller anfall på fiendefraktioner.
Kampanjen utgår också från spelets ryktessystem, där RP får tillgång till allierade och bättre utrustning beroende på deras rykte och där ryktet byggs genom att skatter skänks eller hjältedåd hyllas vid stora fester. Därför bör sådana fester vara planerade också.

Hursomhelst är frågan vad man ska förbereda inför kampanjstart och hur man ska styra upp det hela. Jag gjorde ett försök tidigare, för två år sedan, men på grund av otydlig kommunikation och ett par usla spelmöten så kollapsade det hela. Det vill jag avstyra om jag kan.

I nuläget tänker jag att jag bör ha:
-Spelregler
-En Discordserver för att organisera saker och ting
-Ett välkomstbrev som förklarar kampanjens koncept och ger tips på var spelarna kan börja.
-Presentation av spelvärlden och dess kiv.
-Rykten som kan inspirera till äventyr.
-Stöd för rollpersonsskapande
-Regelsammanfattningar
-En kalender för att organisera spelmöten och hålla koll på fester.

Jag vet att en del här på forumet har råddat över öppna kampanjer och är nyfiken på, och tacksam för, råd, idéer och erfarenhet som ni kan dela med er av.

Jag håller i en semi-öppen kampanj på biblioteket (skulle inte kalla det West Marches, mer att vi betar av olika dungeons som jag på olika sätt rationaliserar in i vår rätt lösa spelvärld), och en sak som jag verkligen tagit till mig från det berömda West Marches-blogginlägget är: planera bara för nästa session.

Bokför vad som händer, ha ett öga för helheten, absolut - men preppen gör du en spelträff i taget.

Svärdet sång torde fungera regelmässigt.....och stödja premisserna som du är ute efter.

Du behöver hitta på lite fler slumpmöten....men ligger du efter så är det bara att slå vad som finns i nästa "ruta" på kartan.

De öppna kampanjer jag har brukar inte bara presentera världen för spelarna och sen släppa lös dem, jag brukar ha ett inledande äventyr som ger dem en plats i världen och leder dem in i en huvudsaklig konflikt/uppgift.

Jag brukar förbereda resten av kampanjen genom att:

Ha en kalender för vad de olika fraktionerna håller på med. Den innehåller saker som datum X hålls ett möte med figurerna i fraktion 1, datum Y korsar en här från land A gränsen till land B. En tidslinje på vad som händer var och när om inte rollpersonerna har lagt sig i. Den innehåller vad som händer när två fraktioner med olika mål möts. Sen revideras den konstant. Rollpersonerna haffade en kurir så ny får inte underlöjtnant H reda på vad som hände i en viss stad och nu är det upp till mig att bedöma vad underlöjtnanten gör och vilka andra tidslinjer som påverkas och hur.

Ha ett relationsnät med vilka SLP som känner och känner till varandra, vilken information de delar och deras personliga relation.

Ha mål, tillvägagångssätt och medel för varje fraktion.

Ha tillräckligt planerat för varje sak jag tror kan intressera rollpersonerna så att jag kan följa upp och expandera, eller improvisera vid behov.

Några kommentarer på det som skrivits:

Spelregler har jag alltid när det kommit såhär långt.
Discordserver känns modernt och säkert bra. I min grupp har vi som standard att det spelas fredagar och lördagar och vilka tider. Ett sms går ut till gruppen för att bekräfta vilka spel det är vi spelar och om tider avviker varje vecka. Ett nyhetsbrev via mail och sms uppdaterar vad som är på gång och när det är dags för nytt spel/spelledare.
Ett välkomstbrev som förklarar kampanjens koncept och ger tips på var spelarna kan börja. - Jag brukar ha nåt liknande, ett häfte som introducerar världen, ibland med regelsammanfattningar om det behövs och ibland med unika företeelser kring figurskapandet. Kampanjens koncept brukar vi antingen berätta, eller ibland skriva nåt kort om. Skrifterna hamnar sedan på vår hemsida.
Rykten som kan inspirera till äventyr. - Ibland har jag med detta i introhäftet, men för det mesta så introducerar jag sånt under spel.

Om nån är intresserad av exempel på introhäften så titta under Feorien på denna resurssida på vår hemsida.
Där har vi också slp-listor och annat som andra använder VTT och Díscord till.

Back