Nekromanti Hur får skribenter betalt?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Irriterande nog kan jag inte titta på resultatet utan att rösta.
Ocj eftersom jag inte är en skribent känns det fel att göra så.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
  • [h=3]I don’t get paid at all[/h] Votes: 0 0.0%
  • [h=3]I get symbolic payment, like a book[/h] Votes: 4 8.0%
  • [h=3]I get paid per word[/h] Votes: 31 62.0%
  • [h=3]I get a share in the book royalties[/h] Votes: 9 18.0%
  • [h=3]I get a salary[/h] Votes: 1 2.0%
  • [h=3]Other...[/h] Votes: 5 10.0%
[HR][/HR]
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Jag har fått en kopia av boken eller tidningen. Jag har jobbat gratis. Och jag har fått en del av vinsten.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag har så vitt jag kan minnas fått två fysiska böcker (tack Robert Jonsson) och två pdf:er. Det är inte så illa med tanke på att jag mest skriver för mig själv. Samtidigt är det, omräknat i pengar, en närmast obefintlig timlön. Dock håller jag inte på med rollspel för att tjäna pengar utan för att det är min absoluta favorithobby så jag klagar inte. Det är kul att kunna hjälpa till. Med det sagt... Att ge betalt per ord känns som ett sätt att få onödigt pratiga böcker. Hur reglerar den betalmodellen att man får kvalitet och inte kvantitet, eller struntar man i det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
luddwig;n312757 said:
Hur reglerar den betalmodellen att man får kvalitet och inte kvantitet, eller struntar man i det?
Jag betalar skribenter per ord (typ) eftersom "royalty efter vinst" eller liknande skulle leda till att de fick jobba gratis och det verkar inte så schysst.

Det jag gör är typ:
  • Välja skribenter med viss omsorg.
  • Komma överens om ungefärligt antal ord på förhand.
  • Är aktiv i redigeringsarbetet, och påpekar då saker jag tycker kan strykas, kortas etc. (Skribenter som inte är OK med att redigeras göra sig icke besvär.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
I bästa fall har jag fått produkten som jag korrekturläst/testat, men för det mesta är det enbart glädjen av att ha bidragit till rollspelshobbyns spridning. När jag översatte åt ett franskt företag fick jag betalt per ord.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,887
Location
Port Kad, The Rim
Normalt blir det en överenskommelse av typen: visst omfång mot en viss penningsumma, att betalas strax efter att beställaren har godkänt min leverans. På så sätt har både beställaren och jag koll på ekonomin.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
luddwig;n312757 said:
Att ge betalt per ord känns som ett sätt att få onödigt pratiga böcker. Hur reglerar den betalmodellen att man får kvalitet och inte kvantitet, eller struntar man i det?
Folk i allmänhet köper sina spel efter principen att jaga högsta möjliga antal sidor/krona. Att skriva fluffigt är med andra ord något som gagnar alla i produktions och konsument-leden.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag har erbjudits betalning i form av gratis exemplar, men har alltid tackat nej. Då har jag iofs bara deltagit i projekt med närmast obefintlig ekonomi, och där kostnaden för slutprodukten varit sådan att jag känner att det är värt pengarna.

Sen blev jag lurad som fan av GrottZine. Där skrev jag massor, gjorde all redigering, layout, marknadsföring och försäljning. Och betalade de ex jag själv ville ha. Snacka förlustaffär där.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
wilper;n312780 said:
Folk i allmänhet köper sina spel efter principen att jaga högsta möjliga antal sidor/krona. Att skriva fluffigt är med andra ord något som gagnar alla i produktions och konsument-leden.
Är det månne samma folk som köper spel baserade på hur se ser ut? Inte för att jag har något emot snygga spel, men bara snyggt räcker inte i min bok. Vad gäller sidantalet så går min gräns någonstans strax under 200 sidor. Mer än så och jag kommer sannolikt aldrig att orka läsa, än mindre spela. Måhända har jag blivit förstörd av OSR. Där är det sällan något extra fluff så den OSR-skribent som får betalt per ord lär knappast bli rik.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
luddwig;n312757 said:
Att ge betalt per ord känns som ett sätt att få onödigt pratiga böcker.
På högskolan sades det ofta att betalt/ord var anledningen till att amerikanska läroböcker ofta var ca 50%-100% tjockare än böcker från andra länder. Det sades dock aldrig hur dessa andra länder skulle ha gjort.

Men just pratigheten i exempelvis rollspel är något som stört mig länge nu. Många spel skulle ha mått väldigt bra av att ha bantats ner ordentligt genom ett effektivare språk.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Rymdhamster;n312785 said:
Det sades dock aldrig hur dessa andra länder skulle ha gjort.
De skulle ha angett ett tak på antalet ord eller tecken. (Sidor går inte, då skriver folk texter med minsta radavstånd, 9 punkters storlek och obefintliga marginaler). Framförallt om de visste det minsta om hur akademiker skriver, vilket vanligen är 1) illa och 2) långt. (Be en professor fatta sig kort, och du kommer garanterat att bli av med minst en kvart av ditt liv).

Som frilansskribent (dock ej rollspel, tyvärr) får jag betalt summan x för att skriva y tecken. Man kan väl rimligen köra samma modell för rollspelare? Ett äventyr till på torsdag, max 12000 tecken, 1500 SEK, faktura.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag får royalties i form av en viss procent av produktens förtjänst.

Ibland, när jag verkligen älskar projektet och mitt bidrag varit väldigt litet, nöjer jag mig med ett ex av boken. En gång bidrog jag till ett spel primärt för att jag ville ha engelska writing creds på mitt CV.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
wilper;n312780 said:
Folk i allmänhet köper sina spel efter principen att jaga högsta möjliga antal sidor/krona. Att skriva fluffigt är med andra ord något som gagnar alla i produktions och konsument-leden.
Stämmer verkligen det? Upplever det som en fundamentalt Amerikansk metodik, ärligt talat. D&D 5Es ordbajseri är ju i det närmaste galen, och då anser jag ändå att det ofta är bra produkter. Men du kommer läsa nästan varje grundläggande poäng som görs 3-4 gånger formulerad med olika ord. Det är likadant med amerikanskt akademiskt material, där författare också får betalt per ord.

Jag kan däremot föreställa mig att större böcker gör att du kan ta ett högre pris, vilket i slutänden innebär mer pengar. Så på det sättet finns det ju en praktisk anledning att ha många sidor. Men samtidigt verkar ju många OSR-produkter nå hygglig popularitet, och de trycks ofta i fansinformat med betydligt mycket mindre text. Så jag tror inte det finns några generella saker att säga om vad konsumenter vill ha.

Jämför D&D5E med våra svenska rollspel, exempelvis, som är halvbesatta av boxformatet med små böcker istället.

Det enda jag gjort i rollspelsvärlden har skett mot en kopia av produkten. Men det var så nischat och så länge sedan att jag är osäker på om det har betydelse. :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
entomophobiac;n312818 said:
Stämmer verkligen det? Upplever det som en fundamentalt Amerikansk metodik, ärligt talat. D&D 5Es ordbajseri är ju i det närmaste galen, och då anser jag ändå att det ofta är bra produkter. Men du kommer läsa nästan varje grundläggande poäng som görs 3-4 gånger formulerad med olika ord.
Det tror jag har att göra med att spelregler är skrivna med tre syften som vill ha olika stil på skrivandet:
  • Förklarande instruktionsmanual, där man vill ha en pedagogisk text som förklarar vad som händer och varför.
  • Referensverk, där man snabbt vill kunna hitta en regel för att komma vidare med spelet.
  • Inspiration, för att trigga igång läsarens egen fantasi.
Olika delar av spelet är ofta skrivna med olika grader av dessa syften, och det kan då bli överlapp mellan de olika sektionerna.

Jämför D&D5E med våra svenska rollspel, exempelvis, som är halvbesatta av boxformatet med små böcker istället.
Det är med största sannolikhet en nostalgigrej. Det var så Äventyrsspel gav ut sina saker, så då är det Rätt. Sedan är det även ett rätt praktiskt format, som låter tillverkaren skicka med saker som kartor, markörer och tärningar istället för att sälja dem separat. Jag är dock tveksam till kombinationen småböcker i hårdpärm och box.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Staffan;n312829 said:
Det tror jag har att göra med att spelregler är skrivna med tre syften som vill ha olika stil på skrivandet:
Det köper jag inte alls, faktiskt. Ordbajseriet saknar ofta syfte annat än att "fylla ut" stora böcker. Kanske är jag gammal och cynisk, men det "fluffiga" skrivandet är rättså allmänt förekommande i stora hårdpärmade rollspelsböcker från USA. Oavsett om det är kampanjböcker, regler, äventyr, eller annat.

Också därför jag fastnat för OSR senaste månaderna, för där är det nästan tvärtom. Ingen text upprepas, för det är ett minimum av text till att börja med. Det mesta är skrivet som inspirationsmaterial snarare än långrandigt rabblande.

Men det här blev en smula OT. :)
 
Top