Nekromanti Hur får ni reda på olika kickstarters?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Har noterat att jag trots en ständig närvaro på detta forum missar väldigt många kickstarters av rollspel producerade av svenska spelbolag. Ofta gäller det spel jag inte spelar eller moduler till spel jag inte äger, men ändå. Som kickstarter-fan tycker jag det är synd att jag går om miste så många kickstarters som jag eventuellt skulle kunnat backa.

Varför marknadsförs inte alla svenska rollspels-kickstarters här? Är måhända så att det här forumet är en oviktig plattform att markansföra kickstarters på? Eller är det kanske så att klientelet på forumet mest består av hängivna fan som man förväntar sig får information om kickstarters via andra vägar?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Följ de olika rollspelsproducenterna på Facebook, eller gå med i gruppen Bräd & rollspelsforum, där marknadsförs kickstarters flitigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Evokee;n280608 said:
Har noterat att jag trots en ständig närvaro på detta forum missar väldigt många kickstarters av rollspel producerade av svenska spelbolag. Ofta gäller det spel jag inte spelar eller moduler till spel jag inte äger, men ändå. Som kickstarter-fan tycker jag det är synd att jag går om miste så många kickstarters som jag eventuellt skulle kunnat backa.

Varför marknadsförs inte alla svenska rollspels-kickstarters här? Är måhända så att det här forumet är en oviktig plattform att markansföra kickstarters på? Eller är det kanske så att klientelet på forumet mest består av hängivna fan som man förväntar sig får information om kickstarters via andra vägar?
Kan ?u nämna någon svensk rollspelskickstarter som det inte skrivits om på forumet?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Från spelproducenter som jag backat tidigare får jag en hel del information/reklam via mejl. Annars är det som Paal skriver att många marknadsför sig via Facebook. Här på forumet upplever jag att spelproducenterna generellt är klart mindre aktiva.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Brukar dyka trådar med promotion på diverse forum. Men jag stödjer i princip aldrig KS (med ett undantag, och har fortfarande problem med all jävla reklam i min mejl från tillverkaren).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Om du verkligen är ett "kickstarter-fan", varför använder du bara inte sajtens egna sökfunktion?

Gå in en gång i veckan, sortera efter "Tabletop Games" och "Newest", och så är det klart. Scrolla bara ned tills du stöter på saker du sett förut, och om inget har fångat ditt öga på vägen så har det inte hänt något på sistone.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
anth;n280617 said:
Kan ?u nämna någon svensk rollspelskickstarter som det inte skrivits om på forumet?
Missa precis Coreolis kickstartern för deras nya modul.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Bolongo;n280625 said:
Om du verkligen är ett "kickstarter-fan", varför använder du bara inte sajtens egna sökfunktion?

Gå in en gång i veckan, sortera efter "Tabletop Games" och "Newest", och så är det klart. Scrolla bara ned tills du stöter på saker du sett förut, och om inget har fångat ditt öga på vägen så har det inte hänt något på sistone.
Låter väldigt omständigt för nån som bara är intresserad av nya svenska rollspelsprylar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Ge Spelsnackarna några avsnitt till så lär de ha landat i att de recenserar alla pågående svenska rollspelskickstarters i sin podcast. Det är mycket kickstartersnack där redan, med lite positiv feedback på det momentet så lär de lägga mer krut på det. :)

I senaste avsnittet så var det livebackande av någon ny kickstarter. :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
De jag hör är via några Facebook-grupper och diverse riktade mail samt vissa privatpersoner, så jag kan bara "från omgivningen" - men jag tror mina facebook-källor redan nämnt utöver specifika intressegrupper.

Jag missar dock en och annan kickstarter och är inte superintresserad av dem egentligen så jag är rätt okej med att missa många, vilket betyder att jag har lite dålig koll.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Ett tips är via Kickstarter så följ skaparna. Via en av deras kickstarter (även de avslutade ligger kvar) kan du lätt klicka på skaparen av kickstartern och välja att följa dem. Varje gång de då lägger upp en ny KS så får du ett mail om att de gjort det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Hittar du en eller flera personer som verkar backa kampanjer som du kanske också är intresserad av, så följ dem på Kickstarter. På den vägen har jag hittat många spännande kampanjer.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Hur vanligt är det att spelskapare väljer andra plattformar för sin crowdfunding? Wilper körde ju en variant på rpgnow/drivethrurpg, men det tror jag nästan han var ensam om. Fundedbyme och indiegogo har väl någon använt, däremot?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Evokee;n280635 said:
Missa precis Coreolis kickstartern för deras nya modul.
Den var ju bara för den engelska översättningen. Emissarien-modulen finns redan på svenska och kickstartades aldrig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Björn Wärmedal;n280665 said:
Hur vanligt är det att spelskapare väljer andra plattformar för sin crowdfunding? Wilper körde ju en variant på rpgnow/drivethrurpg, men det tror jag nästan han var ensam om. Fundedbyme och indiegogo har väl någon använt, däremot?

Varför välja något som inte är lika bra än det bästa alternativet på marknaden? Kickstarter har långt från den bästa tekniska plattformen, men de har en användarvänlighet, ett internt ekosystem/community och ett varumärke som är hyperstarkt. Kickstarter är Coca-Cola, Indiegogo är kanske Pepsi och alla andra är ful-cola.

IGG var det enda vettiga alternativet runt 2014 för då kunde man inte som svensk starta Kickstarter-kampanjer utan att ha ett amerikanskt bankkonto. Fundedbyme hade fördelen av att vara svenskt, men var en hopplös plattform att jobba med, och kändes opålitlig.
 

MrSleepy

Veteran
Joined
21 Dec 2014
Messages
14
ripperdoc;n280767 said:
För Neotech har vi satt upp några trådar här (missa inte vår Kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/helmgast/neotech-edge-reboot-av-det-klassiska-cyberpunk-rol :rolleyes: ), varit aktiva på Facebook, på Twitter, Tumblr, skickat nyhetsbrev, gett ut broschyrer och jagat folk med drönare. Tar gärna emot fler förslag för hur vi kan hyper-kommersialisera mer i det offentliga rummet! :cool:
Kanske inte annonsera per se. Men vore kanske en idé att skapa en affärs pledge på kickstarten; och se ifall ni kan få typ Sfbok eller nån annan att handla från den. Skulle bidra med att kickstarten blir bättre( bättre produkt); istället för att dom köper böckerna senare.

Har ingen koll om det funkar eller inte. Men vore ju en idé att kolla upp i alla fall.
 
Top