Nekromanti Hur får ni inspiration?

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Alltså jag funderar på hur ni andra får inspiration till en spelvärld till rollspel egentligen. Ibland får man ju bara en bra idé som ploppar upp i huvudet, men när idétorka gäller, hur får ni då inspiration?

För mig gäller tillfällets idétorka mest att jag vill skriva ett rollspel på ett mindre format, ca: 10-20 sidor men jag kan bara inte komma på vad det ska ha för spelvärld.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
när idétorka gäller, hur får ni då inspiration?
Jag har kommit på tricket att inte ens försöka då. Det kan förstås vara tråkigt när man har lovat att hitta på något (som jag gjorde till Simbad's (han heter inte så på det här forumet, men jag har glömt vad han kallar sig så jag använder hans Sverok-nick) dogmautmaning), men går det inte så går det inte. Försöker man krysta fram något då, så blir man galen istället. Bättre att försöka låta bli att lova saker.

Förra veckan så var det strategikortspel som gällde (det blev rätt bra också! Men mer om det ngn annan gång), och nu har jag istället gett mig dän på att lära mig flash ( objektorienterad programmering är, för er som inte förstår, min nemesis. Jag har aldrig fattat någonting av det, men den här gången skall jag banne mig göra ett häftigt spel om jag så skall explodera huvudet av mig på kuppen. (Director är tusen gånger bättre än Flash, tycker jag, men den här gången skall det bli ett stilistiskt polygonspel med en massa blornips och det är Flash bättre på) De första timmarna så lyckades jag inte ens få en sketen rektangel att snurra, sen hände något som jag inte riktigt lyckats begripa ännu (jag fick saker att animeras på skärmen fastän jag programmerade helt åt helvete fel, hur mycket jag än döpte om variablerna som jag ökade (för att gradvis förflytta dem neråt) så fortsatte ändå rektanglerna att flyga omkring på skärmen (man kan ju fråga sig vem som beordade dem att göra det, då mina variabler inte hade något enda dugg med dem att göra, nåja)) och därefter var jag helt galen ett tag och ritate blodiga ansikten på skärmen i ren frustration. Nu är jag värsta proffset och har precis lyckats använda atan2 för att få ett rymdskepp att vända sig mot muspekaren var jag än förflyttar den (skratta inte! Det är ju svårt, ju!) och innan kvällen är slut så ska jag förhoppningsvis lära datorn att trolla fram lite laserstrålar och några balla fiender också. (För den som vill veta hur häftig jag är så kan jag avslöja att det kommer bli en sorts Ikaruga-spel blandat med Punch-out-, Tontie-, "se upp så inte muspekaren kolliderar med några objekt-" och Abuse-styrning, jag har tonvis med anteckningspapper här med alla balla bossar och banor som jag hittat på under natten)

Vad har det här med rollspel att göra? Ingenting. Varför skriver jag det då? Jo, för att det är så här man storstädar i skallen. I själva verket gissar jag att jag snart kommer att tröttna på det här datorspelet jag håller på med, men vid det laget kommer jag säkert ha fått en massa nya idéer, och då kan jag spåna vidare på dem istället. Till slut är jag tillbaka vid rollspelen igen, och då kan jag fortsätta med projekten som jag tidigare tyckte hade kört fast. Liksom, försök inte styra idéerna; utan låt idéerna styra dig.

/Rising
kom just på ett sätt att kanske kunna göra balla psykadeliska fiender... *springer iväg och programmerar*
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Du har ngt rätt i det du säger. Jag lyckades till slut krysta fram en idé. Nästan 2 sidor, sedan ploppade en ny idé fram i huvudet på mig, en mkt bättre idé, såklart inte framkrystad. Den nya idén har sedan utvecklats ett tag genom att chatta med en annan person på msn och då blivit en enormt mkt bättre idé.
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Den mentala mag-tarm kanalen

Alltså jag funderar på hur ni andra får inspiration till en spelvärld till rollspel egentligen. Ibland får man ju bara en bra idé som ploppar upp i huvudet, men när idétorka gäller, hur får ni då inspiration?
Jag tänker mig det hela som en mental matsmältning. Först gäller det att stoppa i sig en massa kalorier, spårämnen och fibrer. Sen är det bara att vänta. Att försöka hetsa fram resultat leder bara till obehag. Till slut ploppar det fram något som sällan liknar det du stoppade i dig, men som någon likafullt kan finna aptitligt.

Om jag ska förklara det med mer nedtonat bildspråk så handlar det om att läsa massor och blandat. Dagstidningar, samhällsmagasin, serier, e-postlistor, diskussionsforum, romaner, biografier, populärvetenskap... Det är bra att prata med folk också. Och se filmer. Filmer är superviktiga. Undvik att nischa dig!

Sen gäller det att låta det hela smälta. Idéerna brukar ramla ner när jag gör något riktigt monotont och tråkigt. Jag är lite vidskeplig i det stadiet. Jag vågar inte sätta mig ner framför datorn av rädsla för att flytet ska försvinna. Istället går jag liksom runt och granskar idén ur ögonvrån. Sen gör jag en snabb rush till mitt post-it block. Jag fyller sällan mer än en lapp åt gången, sen är det tillbaka till att låtsas som det snöar.

Problemet jag har för närvarande är att få texten från post-it lapparna till en mer sammanhängande form. Eller inte från lapparna egentligen, de är vidskepelse de också. Jag läser dem nästan aldrig igen. Problemet är att rigga upp dinosaurien som man grävt fram (för att låna en bild av Stephen King) så att andra kan se den.

- Suvarin
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
The neverending knyckeri...

Inspiration är verkligen något knepigt, för att inte nämna knixit... (Har för övrigt för mig att det diskuterades på Rollspelskutlur-forumet (pfoo, säg det snabbt åtta gånger)) för ett tag sedan, om jag inte minns helt fel...)

Nåja, Lilla Egos tips om man vill försöka få igång inspiration;
Visuell input. Titta på filmer, titta på bilder, spela spel (datorspel kan faktiskt vara ens tor källa till inspiration)....
Elfwood, Deviant Art etc, etc. Här finns högvis med entusastiska och glada fölk fullproppade med idéer och knasiga koncept vilka de kanaliserat i diverse bilder och dylikt. Och en bild säger mer än tusen ord, inte sant?
(Jag vet att det här funkar på mig i varje fall, det var bland annat en bild på Elfwood som lade grunden för dogmaspelet Pollux).

Och sen, knyck. Knyck, stjäl, snoofa, ta. Men gör det snyggt. Fake it 'til you make it, som det heter.
Läs andras spel, se hur andra har löst saker... Flumma runt på forum av det här slaget, för här om någonstans möts folk med knasiga idéer och skumma koncept. :gremgrin:


Sen håller jag med föregående talare; tvinga inte fram något, då blir det bara halvdant och styltigt. Är det framtvingat så märs det oftast... Faktiskt... :gremtongue:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Gör våld på din fantasi

I och med att jag inte pillar på någon rollspelsvärld handlar det här väl snarare generellt sätt vad jag gör när inspiration brister och man känner sig lika kreativ som ett mindre kylskåp.

Jag tar och tecknar/skriver/spelar ändå. Man tar och våldar fram varje liten droppa av kreativitet ur sitt huvud. Det kvittar om det man får fram suger, det är bara att slänga det eller skita i det sen. Och det går trögt och dåligt, bilden blir bara något tråligt sammanfogade armar och ben som man suddar ut gång på gång för att de är så trista skrivet blir bara blajigt ordbajs men förr eller senare släpper inspirationsblockeringen (vilken den förmodligen skulle ha gjort ändå) men då har jag kanske ändå fått fram något ide eller koncept under den okreavtiva perioden som det går att göra något av, eller så har jag helt enkelt fått tänka igenom den berättelse jag skrivit riktigt bra eller så har jag i alla fall övat min på att skugga lite mes bläck vad som helst.

Gör våld på dig själv och skriv ändå. Annars blir risken att du går omkring och väntar för länge och tappar kontakten med iden varpå det hela rinner ut i sanden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,927
Location
The Culture
Genom att skriva

Ibland får man ju bara en bra idé som ploppar upp i huvudet, men när idétorka gäller, hur får ni då inspiration?
Ofta kommer det fram bra idéer bara man sätter sig framför ett papper. Om man börjar beskriva något blir man tvungen att få igång fantasin, hitta på saker som finns på platsen, eller personen man beskriver, och har man tur blir de originella och intressanta.

Sedan ska man naturligtvis läsa så mycket som möjligt, se filmer, se på tv, läsa faktaböcker och stjäla som om man inte hade en antydan till samvete. Det hjälper!

/tobias
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,241
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ibland får man ju bara en bra idé som ploppar upp i huvudet, men när idétorka gäller, hur får ni då inspiration?

Känns som en lite konstigt ställd fråga. Men det känns lite för lätt att bara svara att du skall sätta dig och vänta, vilket frågan (på det sätt den ställs) inbjuder till.

Såg att det svaret (nästan) redan var gett dig.

Så det andra svaret är väl att säga att du ska jobba på och.. men det har också skrivits.

Jag tror att du skulle kunna använda dig av tidspress, inte för att du skapar något bättre eller att du skapar mer. Men på så vis tvingar du dig in i en situation som genererar ett resultat. Sedan kan du, utifrån det resultatet värdera vad som ska behållas, omskapas eller förtydligas. Vilket är en lättare process än nyskapande. Men det gäller att det inte är en fejkad deadline, inte heller att det är ett "personligt åtagande" ett "personligt mål". För att deadlinen ska vara reell, så måste du angagera någon fler. Ett sätt är att arrangera ett möte med någon, för att visa upp (eler i ditt fall hellre spela ) ditt nya spel. Deadlinen ska inte kunna skjutas fram och du måste känna press att presentera något.

Resultatet av detta är tudelat, dels har du en produkt som du kan utveckla och du lär känna dina svaga sidor i skapande processen.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
men det du skriver med tidspress, jag kom då och tänka på: Är det nästan inte bättre att bara skriva en världsbeskrivning, istället för ett helt spel. På så sätt kanske man kan få nya idéer för världsidén att ploppa upp. Fast det här funkar inte om man vill göra tex. ett dogmarollspel men man får bara inte fram ngn idé om vad det ska handla om. Då har man inte ens en värld att arbeta utifrån. Fast då kanske det är bättre att se på filmer, läsa serier osv. för att få idéer.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,241
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
jag kom då och tänka på: Är det nästan inte bättre att bara skriva en världsbeskrivning, istället för ett helt spel.
Ja, eller inte. Beror på hur man vill ha det.
Tanken var att jobba utifrån brain-sailing/storming metoden, utan att egentligen se det som något annat än ett arbete som skall vara klart på en viss tid. Tidspressen tvingar då fram ett resultat, och ett resultat är lättare att förhålla sig till (och ändra på) än ett ännu icke existerande "det här måste bli något bra".

Det är ungefär som att jag skulle ha skrivit, (de är ba å åk) det är bara att sätta sig och skriva en massa och se vad det leder till.

Skillnaden här är att processen i sig är självrenande och resultatet blir överskådligt, men i grunden är det samma sak (med den skillnaden att man sållat i processen och inte efteråt).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,660
Location
Uppsala
Jag kan få inspiration från de mest märkliga ting. Ta TheTournament som exempel. Det började jag skriva för att någon använde ordet "sponsorer" i en text här på forumet. Sedan förvandlades det till ett oseriöst 50-sidorskladd som jag troligtvis aldrig mer kommer bläddra i mer än som funderingar kring min egen mentala hälsa.

Annars handlar det faktiskt mest om musik och att inte ha en massa andra saker att fundera på. Om jag exempelvis har ekonomiska problem eller problem med flickor så skriver jag inte överhuvudtaget, för då kan jag sällan koncentrera mig lika bra.

Men musik efter kontext däremot funkar nästan jämt. Vill jag skriva en häftig Dark Fantasy text - slår på soundtracket till Sleepy Hollow eller Event Horizon (Ulf Söderberg/Sephiroth går också bra). Vill jag skriva högteknologisk SF med actioninriktning - slår på tung metal eller drömsk EBM. Jag menar, det finns musik för alla tänkbara typer av stämning, och ofta fungerar det i mitt tycke bättre än film.

Annars kan jag som sagt var få inspiration från helt oförklarbara källor. Och ibland kan jag helt enkelt känna på mig att det är dags att sätta sig vid datorn - för nu kommer snart idéerna...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Vad som inspirerar och vad som inte inspirerar

Följande ger mig inspiration
- Andra rollspel.
- Dataspel (förstapersonsrollspel)
- Senantika texter
- Samtal med polarna
- wrnu
- Nördbutiker
- Filmmusik
- Grafiska romaner typ Sandman
- Litteratur, framför allt gotisk
- Fields of the Nephilim, My Dying Bride och Cradle of Filth

Följande inspirerar mig inte alls eller åtminstone obetydligt:
- TV-serier med fantasyinslag, t ex Bewitched, Buffy, Zena etc.
- Filmer med inslag av fantasy och sf (märkligt nog).
- Lärda monografier
 
Top