Nekromanti Hur får ni äventyrs-idéer?

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Eller, låt mig omformulera mig lite: Vilka hjälpmedel använder ni (om några), för att skapa intrigen i ett äventyr?
Ofta använder man många olika saker till inspiration, t ex en film man sett, någon nyhet man läste i tidningen eller något man såg på gatan, och tar lite av varje.
Men det inte riktigt det jag menar, utan mer vad ni vänder er till för att få fräscha idéer. Har ni några trix?
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Vilket spel då?

Hi there.
Det beror på vilket spel du pratar om. Man får juh inte så lätt inspiration till ett äventyr till ett fantasyspel; om man går och tittar på gatan. Annars är väl filmer en stor, i många fall mycket stor, källa. Många rollspel kan ju vara helt basserade på filmer. Eller böcker. Böcker är också en fin källa, fast det är lite smidigare att se på film.

I alla fall, själv brukar jag mest hitta på efter spelets gång. För tillfället spelar jag med vänner som inte spelat på så länge (eller några har gjort det men...) och då går det alltid att plocka ihop saker från lyckade spel som man spelade för flera år sen. Fast bäst är nästan bara att låta den egna fantasin flöda... det har gått hitills för mig i alla fall.

Mac.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det som funkar bäst när det gäller ideér är BÖCKER !!, filmer och en livlig fantasi/images/icons/wink.gif !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Improvisation

Ja, jag vet, jag har tjatat om det förut, men jag har blivit frälst.
Improviserar du bara, utifrån rollpersonernas handlingar, så går det som på en räls. Dock kan inspiration behövas för att kunna improvisera bra.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Problemet är inte idéer; sådana kläcker jag på jobbet. Kruxet är att få till en bra intrig och ett schysst tänkbart slut. Vad som är en viktig del, i varje fall för mig, är detaljarbetet. Jag har skrivit en artikel om det, som finns på http://www.algonet.se/~enda/rollspel/roll_igar.htm http://www.algonet.se/~enda
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Improvisation

Improviserar du bara, utifrån rollpersonernas handlingar, så går det som på en räls.

Av ren nyfikenhet, vad gör du om dina spelare har en dålig kväll? De utför mer eller mindre meningslösa handlingar som man kan ge noll respons på. Du känner att det här kommer bli en lång och ganska trist kväll. Vad gör du?

Själv har jag en ungefärlig plan på vad som faktiskt kommer att hända under ett spelmöte. Av dessa är de mesta onödigt planerande då spelarna ofta gör saker på helt andra sätt och jag som spelledare får anpassa mig efter deras handlingar (det du menar med improvisation). Skillnaden är att jag har en idé om hur jag kan "kickstarta" spelare.

/Azagthoth
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
För mig är inte det svåra att få äventyrs ideer utan att begränsa antalet ideer och välja vilken jag ska utgå från..

ideerna kommer från TV från Böcker ( jag läser mycket ) Från folk jag ser på stan och tja det jag drömer om på natten exempel kan tas från i natt då jag drömde om att jag var en magiker i vilda västern och massor av cowboys jagad en indian som ägde hela staden ( de tyckte inte om det så de tänkte döda honom ) så jag räddade indianen och passade på att jävlas med USA och från där flipade det ut och på något konstigt sätt förvandlades indianen till Lasarus
( Inte Lasarus från bibeln utan från en film som gick på Finsk TV Lasarus var en typ Frankensteins monster )
som ägde en modärn stor stad ååå så vidare...

Så fantasi är inte mitt problem tvärt om och fantasi kan man träna upp en bra sätt är att titta ut genom fönstret välj en person där utanför och börja fundera VAD skulle vara det mest troliga att den syslar med och vad skulle vara det mest osanorlika ( tips konsentrera dig på det som vore det mest osanorlika ) och försök tänka dig hur denna individs dagliga liv är om den teorin stämmer..( man kan ha otroligt roligt på detta sätt jag brukade när jag var yngre sysla med det under långa cyckel turer jag avskyr sysslolösshet och tanke nötter som dessa kan hålla en igång under långa färder på några mil )

Exempel: du ser en gammal gumma och VAD syslar hon med ljust nu vandrar med en rullator Okej det är vad du kan se så Första Teorin troligen så är hon på väg att handla mat inget spännande vad arbetar hon med troligen pensionär inget spännande där int..
Vad är den mest osanolika syselsättning som hon har för dagen ?
VAd är den mest osanorlika yrket hon har ?

fundera så och tillsist kan Extremt lustiga konstiga spännade tankar komma.. ( och roliga så jävla roligt.. )
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Ok, hitta på ett äventyr på 15 minuter

Tack för alla synpunpunkter, kom gärna med fler!
Jag har inga större problem att varken hitta på äventyr eller improvisera, det verkar ni inte heller ha.
Det jag vill undvika, som annars lätt händer, är att upprepa mig själv. Om man har 15 minuter på sig, och vill komma på något som känns fräscht, kan man (jag) ibland behöva någon yttre kick. Då hinner man inte se en film eller läsa en bok.
Man kan t ex slå upp slumpvis vald sida ur en bok, och utgå ifrån det. Det är dock bara vissa böcker som lämpar sig väl för detta (för min del). Jag skulle vilja ha några fler liknande valmöjligheter.
Har ni några andra liknande trix?
(Gillar trix)
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Ok, hitta på ett äventyr på 15 minuter

Om man bara har femton minuter på sig så låter det som om att man har försatt sig i en situation där den ursprungliga idén inte håller, eller ännu värre. Om man har en driftig spelare så brukar denne ta tag i handlingen om tempot stannar av. Jag känner emellertid bara en sådan person.

Mitt tips är att lyssna av spelarnas inbördes konversation och improvisera utifrån den. Den källan är outsinlig.
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Improvisation

Om det är en oinspirerad kväll och det är mycket kallprat som inte alls hör till spelet,
så finns det faktiskt ett recept som alltid fungerar: våld. Det eliminerar allt kallprat en bra stund.
Helst bör man börja spelsittningen med en actionsekvens, sedan kan kosta på sig ett lägre tempo för att presentera den utsökta intrigen som man har putsat på i flera veckor. Man vill ju inte att den skall glömmas i allt filmsnack.

Bondfilmerna är ju uppbyggda så att de börjar med en intensiv actionsekvens innan man introducerar plotten
och presenterar rollfigurerna. I Star Wars reglerna kallar de detta knep för, in media res, som ju är latin för "i händelsernas centrum".
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tjaa förutom de uppenbara som folk brukar dra upp (böcker och film/teater) så hämtar jag ofta inspiration från populärmusik, iofs är en hel del texter lite melodramatiska men man överöses med så mycket musik att det ändå räcker till många äventyrsfrön. En annan bra källa till inspiration (om man inte drar sig för lite underliggare äventyr) är drömar, dagdrömmar och hallucinationer...


/Bjorn
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Jag använder mig av det som poppar upp i min överaktiva lilla hjärna... bara hitta på... det är ju fantasi juh...

Malakhai
Döden är bara början
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
I M R

In media res, brukar man tala mycket om inom litteraturskrivning. Och är precis som du beskriver, en snabb start mitt uppe i någonting (ofta mer "actionladdat").

Det enda problemet kan vara att rollpersonen (i en bok tex) oftast vet varför denne är uppe i handlingen, det är bara läsaren eller åskådaren som inte vet, men denne behöver heller inte veta, eftersom de ändå inte påverkar handlingen.
Men i ett rollspel är det som bekant annorlunda.
Hur som helst kan man göra en variant genom att helt enkelt med snabba ord beskriva handlingen fram till situationen.

ex:
"Du har alltså bestämt dig för att hämnas din far (karaktärsskapandet), samlat ihop ett par män och ni har tagit er in i Yggrack Hästsvullots borg.
Ni hör hur vakterna vandrar omkring utanför ert gömställe bakom ett par tunnor, det är mörkt och sent på natten. Vad gör ni?"

Det är minsann hastigare start än: "Ni sitter och degar på ett värdshus...."

- Zire
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Re: Ok, hitta på ett äventyr på 15 minuter

Mitt tips är att lyssna av spelarnas inbördes konversation och improvisera utifrån den. Den källan är outsinlig.

Instämmer, antingen är det väldigt intressant att lyssna på de små liven (oftast i alla fall) eller så får jag massvis av idéer att spela vidare på eller (inte så ofta men ibland) kommer spelarna på något alternativ som kanske faktiskt är bättre - det är när jag då börjar justera mitt äventyr som improvisationsförmågan sätts på prov på allvar. Jösses vilken mening...

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: I M R

"Du har alltså bestämt dig för att hämnas din far (karaktärsskapandet), samlat ihop ett par män och ni har tagit er in i Yggrack Hästsvullots borg. Ni hör hur vakterna vandrar omkring utanför ert gömställe bakom ett par tunnor, det är mörkt och sent på natten. Vad gör ni?"

Whee, en jättebra ide. Jag tror jag skall använda denna typ av start i min uppkommande fantasykampanj...

Tala om att ta död på grisodlandet :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Jag tycker att det kan vara ganska svårt ibland att komma på bra äventyrsidéer. Mest av den anledningen att ett äventyr bör ge någonting.
Om spelarna efter en spelomgång tänker "jaha, det var det äventyret", men kanske inte tycker att det var dåligt ändå, utan bara: det var väl ett vanligt äventyr..
Då har man misslyckats.

Jag brukar kräva att karaktärerna skapas vid ett tillfälle, och första spelomgången sker vid ett annat, av den anledningen att jag vill förbereda äventyret.
Det första äventyret är nästan det viktigaste. Utifrån det går sedan trådar som jag sedan spinner vidare på - tills dess att sista rollpersonen är död, eller satt ur bruk.

Jaja.. hur som helst jag har fortfarande inte svarat på frågan: "HUR?".
Jag brukar göra på något av följande vis:

#1. Bild
Då jag föreställer mig karaktärerna är det oftast en omgivning runt dem, det kan vara tex "hur de står vid en bro och ser över till den andra sidan, med soluppgången bakom dem osv", "en mörk borg med blixtrar ljungandes kring tornen och mystiskt ljus som strömmar ur den öppna porten" eller kanske "ett litet barn som ligger och sover i ett snår, med en svart orm som lyder hennes vilja".
Kring denna "bild" är det bara att ställa lite frågor som man sedan försöker komma på svaren på. Ex (till det första ex. ovan): "Varför står rollpersonerna vid bron? Vad finns på andra sidan? Hur kom de hit? Vad kommer att hända sedan? osv). Vips har man åtminstone början till ett ävnetyr.
Det jag tycker är fördelen med att göra så här är att man(jag åtminstone) inte löper risk att göra äventyr för lika varandra, vilket jag gör om jag helt baserar idéen utifrån en färdiggjord värld.

#2 Överskriften först.
Det här var någonting som jag gjorde mycket förr. Jag började helt enkelt med överskriften och satte den som fundament för äventyret. Jag utvecklade sedan det hela med att göra en kort mening, förklaring till överskriften.
ex:
Den omänsklige riddaren - Hur ond kan en människa bli och fortfarande kallas människa?
Skojaren - Ett skämt är kul, om man inte skojar om livet.
Ljuset - I kryptan finns ett ljus för mycket; vem har dött, eller ska dö?
osv.

De här två alternativen är ganska lika varandra. Nackdelen med dem är att det inte är lika lämpligt att bruka om man har en detaljerad värld. Fördelen är alltså att det kan bjuda på stor variation eftersom man(jag) finner det mycket enkelt att utveckla världen efter äventyrens behov.

- Zire
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ok, hitta på ett äventyr på 15 minuter

"Det jag vill undvika, som annars lätt händer, är att upprepa mig själv. Om man har 15 minuter på sig, och vill komma på något som känns fräscht, kan man (jag) ibland behöva någon yttre kick. Då hinner man inte se en film eller läsa en bok."

Mitt tips är att inte försätta sig i den situationen. 8)

Jag brukar normalt sett kräva lite extra arbete av mina spelare - det är inte bara att slå lite tärningar och ploppa ut lite värden när man gör sin rollperson hos mig. Jag ser det som en fördel om rollpersonen har haft lite liv.

Med utgångspunkt från det livet och mina egna planer brukar jag bygga en kasse antagonister (och javisst, har spelarna haft en ärkenemesis i sitt "tidigare liv" så kan de mycket väl dyka upp i antagonistgalleriet). Samtliga antagonister har egna mål och egna resurser. Gör spelarna någonting så kommer antagonisterna att kontra. Gör spelarna ingenting kommer antagonisterna att hitta på egna bus.

Därigenom är jag dels förberedd nog, men också flexibel nog, att hantera alla femtonminuterssituationer som man kan råka ut för.

Sen har jag en idé på ett nutidsrollspel som jag får fundera på. Idén är att varje spelmöte börjar om tjugo minuter och att man utgår från en nyhetssändning eller tidningsartikel när man skapar äventyret. Med hjälp av någon form av system och bakgrundsfakta passas äventyret in i någon slags global konspiration snabbt och enkelt, och sedan får spelarna utgå från nyhetsinslaget.

Exempelvis: klockan 1800 en fredagkväll slår man på Aktuellts 18-sändning och tittar på den. Nånstans däri hittar man en sändning om en brand på en borrplattform i Nordsjön. Spelledaren plockar fram sitt häfte och passar in inslaget i konspirationen samtidigt som resten av Aktuellt sänds. Naturligtvis var det en del av en smugglarring, där något blev för uppenbart och nu satte någon eld på plattformen för att dölja bevisen...

1815 tar sändningen slut och man börjar spela, med start för rollpersonerna fredag kväll 1835 på den lokala puben där rollpersonerna diskuterar inslaget de just sett på TV...


Faen vet hur man ska få det där att funka, men idén är rätt cool.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
skurkar gör spelet

Samtliga antagonister har egna mål och egna resurser. Gör spelarna någonting så kommer antagonisterna att kontra. Gör spelarna ingenting kommer antagonisterna att hitta på egna bus.

Detta är en underbart praktisk metod. Inte bara ger den ständiga äventyr, dessutom får det spelvärlden levande och dynamisk.

Dessutom finns det få roligare saker än en riktigt bra skurk. Hade Episod 1 haft en bra skurk (en med repliker) hade filmen varit mycket bättre :)
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
"En annan bra källa till inspiration (om man inte drar sig för lite underliggare äventyr) är drömar, dagdrömmar och hallucinationer..."

sanna mina ord, en siare har talat.. skämt åsida så håller jag med att man ofta får inspiration från drömmar och sånt, dock inte att de behöver bli underligare...

//Henrik, känd som Darkmoor
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Känner mig välsignad

Min spelaregrupp fungerar som så att om de inte händer något(även ifall det händer något) så börjar vi allt för ofta konspirera mot varandra. Slutsats: Våra rollpersoner brukar sällan vara riktigt goda vänner allihopa i våran spelargrupp(brukar ofta inte ens vara vänner överhuvudtaget). Varpå spelarna tar över en del av rollen som SL. Dvs de är någon av dem som står för antagonisternas göråmål. Hur kul som helst.


//Henrik, känd som Darkmoor
 
Top