Nekromanti Hur får man vit bakgrund på teckningar??

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Rubriken säger allt, jag försöker illustrera till ett nytt rollspel men när jag scannar in bilderna så blir bakgrunden (och allt annat som ska vara vitt) gråaktig och det passar inte alls in när man infogar det i dokumentet. Det blir som en kant - jättefult.

Hur gör ni som lyckas med det? Säg inte att ni sitter och suddar all den där grå bakgrunden i nåt ritprogram :gremwink:?

Tack på förhand om ni tar er tid att svara :gremsmile:.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ladda ner paint shop pro använd magicwand, pröva dig fram till en lagom känslighetsgrad (den ringar in områden atomatiskt) och väjd sedan vit floodfill.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att få bort alla grejer i bakgrunden kallas att frilägga och är betydligt svårare än det ser ut.

Här kommer några trick:

Rita kontrastrikt
Ju svartare det svarta på din teckning är, desto lättare blir det när du scannar in den. Blyertsteckningar blir gärna lite grådaskiga hur man än beter sig. Tycker du det är svårt att frilägga; rita med tuschpenna.

Scanna rätt
Med bra scannerinställningar kan man tjäna mycket tid. Vissa scannar in sina bilder i svart/vitt (utan några gråtoner) med jättehög upplösning (typ 600 dpi), och det är ett bra tips om man har ritat med tusch och inte har några gråtoner. Då får man välja var man skall sätta "tröskelnivån" mellan svart och vitt, och då sätter man den så att man garanterat får en helt ren och vit bakgrund.

Jag gillar inte den metoden. Ritar man med blyerts så fungerar det förresten inte alls. Då måste man scanna in med gråtoner:

Se till att du scannar med så pass hög ljusstyrka att papperet blir alldeles kritvitt. Sedan ökar du kontrasten så att de mörkaste partierna på teckningen blir ordentligt svarta. Scannar man med dåliga inställningar får man nämligen jobba mer i efterhand. Det finns i alla scannerprogram färdiga inställningar för att göra detta automatiskt, men man kan ändå behöva tweaka lite manuellt. När det gäller blyertsteckningar på vitt papper kan det vara en god idé att sänka vitpunkten om man i scannerprogramvaran har möjligheten att ställa in sina egna gammakurvor.

Vitpunkten bestämmer hur mycket av bildens ljusa delar som ska vara helt vitt. Man har en svartpunkt i motsatt ände. Ju närmre vitpunkten är svartpunkten; desto högre kontrast blir det i bilden. Om utgångsläget ser ut så här:

<pre>
Svart Vitt
<----------------------->
</pre>

Så kan du alltså flytta in det vita lite mot mitten, så här:
<pre>
Svart Vitt
<-------------------->---
</pre>
(Öhmm... Det där var nog en dålig illustration... :^P -kolla upp "vitpunkt" i scannerprogramvarans hjälpfil om du vill veta mer. Det är kanske bäst.)

Manuell friläggning
Ingen av mina elfwoodbilder har jag lyckats scanna in utan att fått göra manuellt friläggningsarbete i efterhand. Man får sudda och trixa med ens favoritverktyg (jag arbetar nästan uteslutande med banverktyget i Photoshop) så att alla fläckar på den vita ytan försvinner.

Om man har stora fält med ljus, ljust grå som inte syns på skärm (men som kommer med på utskrifter) som är svår att sudda bort kan man gå in i Nivåer eller Kurvor och dra ner vitpunkten en liten bit. (Det funkar på samma sätt som i scannerprogramvaran) Då blir allt ljusgrått vitt, utan att man påverkar bildens mörka partier.

Om du inte har ett avancerat bildprogram blir det dock väldigt svårt att göra, därför är det bäst att göra så mycket arbete som möjligt i själva scannerprogrammet.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Paint Shop Pro?

Adobe Photoshop 7.0 är rätt okej också! :gremlaugh: Får ta och testa GIMP lite också... Är mycket för att testa nu... :gremwink:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Paint Shop Pro?

Och större delan av den kostar pengar med sharwaren gör inte det och den duger fakriskt till de flesta basgrejer
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Man är mer leet om man kör GIMP. :-P [NT]

Just det, man behöver bara säga "Jag kör GIMP", så får man instant respect..
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Man kan göra som Rising sagt, med friläggning.
Kan vara jobbigt om teckningen innehåller mycket vita ytor eller "dåligt" täckta svarta ytor. Resultatet blir lätt att det blir lite gråaktig bild.

Jag har hittat ett verktyg i Paint Shop Pro som antagligen finns i Photoshop också. Det fungerar på svartvita bilder och gärna med "hög kontrast". Jag har även applicerat det på blyertsteckningar med mkt gott resultat.
Verktyget heter Adjust Highlight/midtone/shadow
Man får prova sig fram lite, men negativ Shadow och positiv Highlight iaf.

En kombination av friläggning och applicering av diverse filter tror jag på. Är övertygad om att GIMP har det också... men vet inte säkert! :gremgrin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Hur jag gör ...

Jag har nyligen frilagt ett sextiotal blyertsteckningar till Drakar och Demoner Expert: Rollpersonen (eller D6E om ni så vill) och känner mig därför kvalificerad att svara.

Redan i scannerprogrammet (FotoLook från Agfa i mitt fall) fixar jag inställningarna så att alla pixlar som har mindre än 5 % täckning blir vitt. Detta avlägsnar eventuella dammkorn och smårepor i scannerglaset. Dessutom försvinner det mesta av den oavsiktligt utsmetade blyerts som kan finnas på vissa original. Obs! detta ska man inte göra om själva bilden innehåller många extremt ljusgrå partier. I värsta fall fräts de ur och blir helt vita.

I Photoshop finjusterar jag bildens nivåer så att de mörkaste partierna får 95 % täckning (dvs. nästa helt svart) och bildens densitetsomfång blir jämnt fördelat över hela skalan (inga toppar i histogrammet). Jag scannar i 300 dpi och 100 % av originalstorleken.

Efter det kör jag ett makro som skapar en markering 5 mm utanför bildobjektet och fyller den med vitt (trollspöet i bildens övre vänstra hörn, tolerans 30, kantutjämning; invertera markering; expandera 64 px; utjämna 64 px; ludd 4 px; fyll med vitt). Detta gör hela bakgrunden vitt så när som på en 5 mm bred kant runt bildobjektet.

Sedan går jag på bilden i 400 % förstoring och använder helt sonika suddgummit för att se till att kanten runt bildobjektet är helt vit (dessutom passar jag på att svära lite över Peter Bergting för att han envisas med att rita gubbar med lurvigt hår på armar och rygg; små blyertshårstrån är såååå roligt att frilägga). Detta retuscharbete utför jag innan jag drar ner bilden till dess slutliga storlek. Det gör att jag kan vara lite »slarvig« när jag frilägger, eftersom det ändå blir snyggt när jag drar ner bilden till ungefär halva storleken.

Sen då? Jo, på med lite skärpa (oskarp mask 50 %); kör ett makro för att skapa en friläggningsbana 5 mm runt om bildobjektet (så att jag kan figursätta text runt bilden); spara som tiff med komprimering.

Sedan är saken biff (ja, eller tiff då).

Hmm ... jag inser nu att hela detta inlägg består av teknobabbel. Ja ja, hoppas att någon får ut något av detta i alla fall.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Paint Shop Pro?

Om du har vant dig vid PS så kommer du att känna dig otroligt begränsad av gimp. Ioförsig känner jag mig ganska begränsad av PS (bara noise och clouds) jämfört med en del grejor i 3dsmax (2D-delen alltså).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Paint Shop Pro?

Jag har 3d studio max också så jag kanske borde testa det också. Fast jag börjar bli rätt grym i paint nu... :gremwink:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Tack så mycket, gott folk! :)

Jag hade aldrig kunnat drömma om så ingående och detaljerade svar som ni har gett! :gremsmile: Jag har inte hunnit testa något ännu men nu borde t o m jag ju lyckas :gremlaugh:.

Tack så mycket! :gremsmile: *glad*
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Ja kör med ett rätt standard ritprogram från Coral (mi9n hjärna sviker mej, glömt namnet) där jag helt enkelt tar in bilderna, sen mixtrar lite med kontraster osv...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Paint Shop Pro?

om man ignorerar 3D-delen (som inte är helt lätt) kan man göra rätt roliga saker med olika mappar i material-editorn. sen bara rendrera dem på ett plan och ha self-illumination uppdraget till 100 och highligts avstängda.
 
Top