Nekromanti Hur får man strider att flyta?

Spiral

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
14
Location
umeå
Tjena. Jag har funderat lite på sista tiden om hur man ska få strider att flyta på utan att de ska ta sån tid. Att man måste stanna upp och diskutera vinit osv. Kan någon tipsa mig? [color:\\"black\\"] [/color]
 

Baelor

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
39
Location
Eidskog,Hedmark, Norge
Dropp noen av reglene eller lag husregler. Eventuelt slå VINIT med ob1t6+ S/I. (høyest vinner.) Dropp Insikt, og la dem slå hverandre annenhver gang.... (dumt men det fungerer. Men da MÅ man fjerne grunnskaden.)

Enkel husregel, men den fungerer.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
först och främst så är:
stanna upp och diskutera vinit
extremt onödigt. Rollspelets två gyllene regler gäller alltid även i vinitsammanhang.

Sen så kan man göra så att man INNAN man börjar spela ser till så att alla vet hur strider går till. Om alla har samma uppfattning om vinit så behöver väll denna knappast disskuteras.;

Sen hur jag gör det:
Enkelt. Jag gör det inte. Jag finner det enklast att bara mer eller mindre skippa reglerna och friforma striderna. Jag bedömmer vad rollpersonerna är kapabla till utifrån hur högt fv och sånt dom har som vanligt men inga tärnings slag behövs nästan. Ibland kan man llåta spelarna slå skada så blir dom gladast. Annars så tycker jag att iaf vad det gäller fienden känns dumt att säga:
"Mmm... du skadade 32 träfade i... *slå 2T10 eller T100 beroende på vad man kör med* i armen, på armbågen närmare bestämt... Han fick Xtrauma och Ysmärta och Zblödnings takt..."
Känns fånigt helt enkelt. Då är det bättre att skippa det regeltekniska och besktiva vad som händer istället. typ:
"Du svingar och träraf armbågen. Svärdet glider in en ganska bra bit och motståndaren vrålar av smärta samtidigt som han stapplar bakåt."

Jag kan lätt hålla med om att man måste kolla regler hela tiden så blir strider i Eon lätt jobbiga. Detta är anieon människornas främsta argument, tror jag. :gremblush:

Husregler och annat sånt som Baelor föreslog är också bra men lyssna då först och främst bå vad DU tycker passar bäst.

/Hartland - Sen till skolan igen... :gremmad: :gremfrown: :gremtongue: :gremcrazy: :gremshocked:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Att man måste stanna upp och diskutera vinit osv."

Mycket enkelt: stanna inte upp och diskutera VINIT. Det finns tydliga riktlinjer för hur VINIT beräknas. Det finns egentligen ingenting att diskutera där.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
ja håller med hartland. Det verkar vara en bra metod men ja ska nog hålla mig till att köra tärningssättet ett tag till..
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Det verkar vara en bra metod men ja ska nog hålla mig till att köra tärningssättet ett tag till..

Det Hartland pratar om är fortfarande tärningsättet...bara att man inte förtar stämningen genom att babbla massa siffror i stridens hetta utan ger en målande beskrivning av skeendet.

Man slår fortfarande och antecknar som normalt.
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Själv har jag anpassat reglerna lite för att passa mig och min spelgrupp. Sen slängde jag ihop ett häfte med reglerna som spelarna fick ta del av i kortad version.
Just vinitreglerna passade inte riktigt mig och där har man det underbara med rollspel, bara att modifiera.

Sen hade jag den gamla spelledarskärmen och gjorde komprimerade träfftabeller och skadetabeller. (La även till sådan info som är bra att ha till hands när man inte vill sabba en uppbyggd stämning, såsom mitt Nantiens reseavstånd mellan byar och tabeller för hur snabbt förflyttning sker).

Ett vanligt missförstånd som skett genom åren jag spelat är den subjektiva uppfattningen om tid och rum. Jag var länge skeptisk mot att använda sig an tennfigurer men så lirade jag ihop med en polare och blev övertygad. Sen att jag är figurmålarintresserad hjälper självklart till (några av mina spelares figurer går att se här http://www.vittnavall.se/hobby_mini.htm dock dåligt uppdaterat men bättring väntas ). Jag gjorde små gräsklädda skivor, som senare skall bytas ut och använder mig av lite blandad terräng. Jag kör rakt och enkelt att 1cm är 1m och flyttar efter eget tycke efter spelarnas önskade handlingar. Kan fota och publicera om det finns intresse.
Detta reder för mig ut lite missförstånd som lätt kan uppstå då man kan ha vitt skilda uppfattningar om ett skeende. Plattorna används inte för jämnan utan bara när det passar in.

För mig har det även varit viktigt att göra komprimerade lappar med typiska motståndare som jag har liggandes i en mapp... info med skaderutor och färdigräknade initvärden och plats för kommentarer hjälper mig att hålla koll på vad som hänt efteråt. Om en person var i strid med en spelare och blev skadad och sedan fäld av en pil så kan det stå, dock väldigt kladdigt; Henrie hugg lår, Meann dräpande pil i sidfläsk . Många gånger har denna info hjälpt mig senare. Speciellt då jag kör lite socialrealism som för med sig att detaljer i vissa handlingar kan utlösa skeenden i historien. (Speciellt då jag hade en spelare som, när han hade tråkigt, satt och ristade namnet på sina armborstlod vilket efter en strid skapade en rad intressanta förlopp :gremsmirk:)
Om det gäller SLP eller djur brukar jag även skriva in reaktioner vid anfall... osv...
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Jag använder mig faktiskt av ett liknande system när de skall slå vinit.

enkelt, absolut inte perfekt, men väldigt snabbt och spelbart.


Tillägg till mitt inlägg:
Är det riktigt mycket motståndare slår jag till och med ett slag för alla motståndarna och moddar efter deras initiativ.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jodå

"-Vad fick du för effekt Pelle?."
"-Tre under VInit."
"-Okej, du då Oskar.?
"-Två över."
"-Okej, björnen fick ett över VInit."
"-Innebär det att jag blir anfaller mot honom och Oskar försvarare?"
"-Ja."


Tada!
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Tja, jag och mina spelare har inte så stora problem med det. Men vi kör rätt löst efter reglerna i striderna. Och våra vinitregler och regler för anfallare och försvarare är rätt annorlunda. (Allra mest reglerna för anfallare och försvarare). Sedan så är jag inte så noga med att skriva upp och räkna ut skadorna för vanliga oviktiga "goons", det är bara spelarnas skador och de viktiga antagonisterna som jag verkligen räknar efter på. I allmänhet så gäller regeln "en extra skada and you're out" för biantagonisterna.

Se till att göra striderna berättande, då kanske de tar längre tid men det är det värt. Då känns striderna som en del av rollspelet och inte något moment som liksom ligger vid sidan av själva spelet. Ehm.. Ja typ så.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Tja det där kan man tolka som man vill. Allt beror på situationen. Det är i alla fall viktigare att rollpersonerna antäcknar sin skada än att jag har ett papper med fiendernas. Vad gäller tärnings slag så är det samma där. I barslagsmål känns det inte värt att helatiden slå för att se om man ens träffar. Skada är mer eller mindre det enda som slås då. Här skrev jag ett inlägg där jag tror att jag förklarar hur jag gör. Även om det även för mig själv låter förvirande.

/Hartland - låssas ofta att han vet mer än vad han gör...

Märkte att jag har gjort mer än 100 inlägg... woho!
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jodå eller nä

"-Innebär det att jag blir anfaller mot honom och Oskar försvarare?"
Alla slår ett vinitslag, den som slår bäst får anfalla. Då får eventuella medspelare som även de lyckades med vinit också anfalla även om motståndaren skulle ha lyckats bättre än de. De som misslyckades får däremot bara stå och titta på när deras kamrater anfaller. Alla strider delas alltid in i så små delar som möjligt dvs tills alla i det lag med minst antal krigare har en strid var (offtast rollpersonenrna). Antagligen fattade ingen vad jag har skrivit men om jag gör väl ett exempel så kanske någon förstår.

Pelle strider mot 3 stråtrövare.
Pelle slår vinit lyckas, med 4, stråtrövare-ett slår, lyckas med 1, stråtrövare-två misslyckas med 2, stråtrövare-tre lyckas med 3 fast slår perfekt.

Pelle blir försvarare och blir anfallen av både rövare-tre (som lyckades bättre än Pelle) och rövare-ett (som lyckades sämre men tack vare som kamrat fick anfalla ändå då Pelle blivit försvarare)

Varför skrev jag det här?
 

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Håller med dig fullständigt. Vi körde med att stanna upp och beräkna vinit osv. och det gick väldigt långsamt. Sedan började vi köra med att spelledaren helt enkelt inte sitter och slår upp all smärta, trauma och blodförlust utan han kör på känn. Dessutom så spelar vi som Harland beskriv det:

"Du svingar och träraf armbågen. Svärdet glider in en ganska bra bit och
motståndaren vrålar av smärta samtidigt som han stapplar bakåt."


Då går det fortare och man kan mer leva sig in i situationen så det rekomenderar jag stark!

// Xepp - slayer in the night
 
Top